Annons:
Etikettpyssel
Läst 789 ggr
[Sabina]
10/26/15, 5:09 AM

Stickling utan rötter

Jag har tagit fyra sticklingar av en pelargon som stått ute på altanen. De står i en mugg med vatten med två sticklingar i vardera mugg.

Två av sticklingarna visar ingen tillstymmelse till rötter. De andra två fick visserligen rötter men dottern tappade ena sticklingen i diskhon så alla rötterna ramlade av.
Den andra sticklingens rötter verkar bara lossna av 😕

Vad gör jag för fel?
Måste jag prova med nya sticklingar?
jag har inte riktigt plats med att ta in de stora pelargonerna som står ute men det kanske är bäst att ta in moderplantorna, för att säkra eventuella nya plantor till nästa sommar?

Annons:
[Garntroll]
10/26/15, 4:07 PM
#1

Jag skulle testa att sätta ner sticklingarna i kruka med jord. Problemet är att det kan bli för lite dagsljus nu för att de ska kunna ta sig. Vårsticklingar tar sig mycket lättare.

[Sabina]
10/29/15, 4:48 PM
#2

Okej, tack så mycket för svar. Nu har jag tagit nya sticklingar idag för att prova om dessa kan få rötter. Jag ska ta fler sticklingar och prova sätta dom direkt i jorden. Tänkte även prova behålla en av pelargonerna som står ute. Problemet är bara att jag inte har så mycket plats… Men jag hoppas jag kan lösa det på något sätt :)

Maria
10/29/15, 10:08 PM
#3

Du har väl med såpass mycket på "stammen" så att det är ett eller två "ögon"  där blad ska komma eller har suttit, och inte bara en rak stjälk?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
10/30/15, 5:55 PM
#4

#3 Ja, jag har varit noga med  att se till  att stammarna har ögon så rötterna kan bildas.
Denna senaste gången har jag även putsat till stammarna lite bättre och minskat på stjälken , så de första ögonen hamnat allra längst ner, utan stjälkstump (svårt att förklara men jag hoppas du förstår 🙂)

Maria
10/30/15, 5:56 PM
#5

Jag fattar😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
10/30/15, 6:08 PM
#6

👍😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: