Allmänt pelargonsnack

Övervintra pelargoner?

2017-07-21 21:09 #0 av: Djurälskaren#4

Behöver alla tips jag kan få om att övervintra pelargoner 

Anmäl
2017-07-21 21:21 #1 av: VoxBauers

Klipp ner dem och ställ svalt. Sparsam till ingen vattning. 

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2017-07-22 19:13 #2 av: beem

Jag övervintrar mina i vanlig rumstemperatur. Vattnar ytterst lite - inte ens 1 ggr / månad. Jag klipper inte ner dem.

Andra säger att man ska sköta dem som vilken krukväxt som helst. Ju mer jag läser ju mer olika råd finner jag. Funderar

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-07-22 23:29 #3 av: Djurälskaren#4

#2 ja man läser så mycket olika och om andras erfarenheter så man vet ju inte vilket som är bäst ;) men har dom klarat sig när du har gjort på ditt sätt?.. alltså är dom lika fina år efter år? :)

Anmäl
2017-07-23 09:51 #4 av: beem

#3  De är lika fina år efter år  och blommar jättemycket. 

I fjol klippte jag ner mina Kärlekspelargoner rejält  till ca 1 dm höjd för de började se så risiga ut men det gillade de inte. Alla som jag klippt ner dog. Sen har jag läst att man ska klippa ner på våren. Nu vet jag inte om detta bara gäller Kärlekspelargonen.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-09-14 21:46 #5 av: Marliis

Jag bor på landet i ett gammalt timmerhus och har många pelargoner, så en del få övervintra i övervåningen som har ca 7-10 grader på vintern, en del nere på fönster. I båda ställen lyckas de flesta övervintra bra, också de nere i vanlig rumstemperatur. Bara mina tulpanpelargoner dog alla den första vintern.  Jag klipper dom inte ner så mycket, bara svaga grenar nu på hösten. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.