Annons:
Etikettövervintra
Läst 1133 ggr
ylvala
2016-01-28 22:42

Ingen övervintring

Jag har några pelargoner som brukar övervintra i min ljusa källare. Jag ska snart flytta till lägenhet och kommer då inte ha möjlighet att övervintra dem då.

Så, hur kommer de se ut till våren och sommaren utan övervintring? De kan väl blomma ändå?

Annons:
beem
2016-01-29 09:57
#1

Jag övervintrar mina i vanlig rumstemp. Fungerar hur bra som helst.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Trebit
2016-01-30 10:23
#2

Jag har aldrig lyckats få mina pelargoner att ens överleva i lägenhet under vintern, nu skickar jag istället ut dem på vinterförvaring på mina föräldras landställe där de står i ca 10-12 plusgrader tills våren kommer.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Marliis
2016-02-24 22:21
#3

Mina pelargonier övervintrar bäst inne på fönsterbrädan,  har dock inte plats för alla som jag tar in på hösten, så en del får bo på övervåningen som håller ca 10 grader, där överlever bara hälften.  

Härnere har en börjat blomma redan, fast blomklasarna är inte lika frodiga som på sommaren. Nere ligger temperaturen mellan 18 och 21 grader.

isabella93
2016-02-25 10:35
#4

Övervintrar mina i rumstemp med extrabelysning,  i fönstret eller på ett bord intill. De allra flesta klarar sig, det brukar bara vara någon enstaka som dör.

beem
2016-02-25 11:35
#5

Jag har testat det mesta med övervintring i vanlig rumstemp. - i fönster, längre  in rummet med extrabelysning  och  utan extrabelysning.

Jag klipper inte ner dom på hösten när jag tar in dom. Brukar klippa/ansa  då jag planterar om i februari.

Jag vattnar minimalt ca 3-4 ggr på 5 månader. Jag märker ingen skillnad. Några dör alltid under vintern.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Åsa S
2016-04-26 06:45
#6

Det funkar ofta att övervintra i rumstemperatur hade i många år mina hängpelargoner i förrådet som har rumstemp + litet fönster. De såg rätt risiga ut på våren och ibland hade nån dött men det var ju bara att ta sticklingar av nån som överlevt. Sedan upptäckte jag att de inte har några problem att övervintra på balkongen (inglasad med element).

Annons:
Achatina
2016-04-29 17:19
#7

Så länge du inte har engelska pelargoner är det väl ingen fara på taket? De ska ju vara känsligare än de vanliga och kanske inte ge någon blomning om de inte får svalka. Men är det bara vanliga pelargoner så borde det vara okej med inomhusövervrintring.

Upp till toppen
Annons: