Annons:
Etikettövervintra
Läst 1401 ggr
Djurälskaren#4
2017-07-21 21:09

Övervintra pelargoner?

Behöver alla tips jag kan få om att övervintra pelargoner

Annons:
Vixxen
2017-07-21 21:21
#1

Klipp ner dem och ställ svalt. Sparsam till ingen vattning.

beem
2017-07-22 19:13
#2

Jag övervintrar mina i vanlig rumstemperatur. Vattnar ytterst lite - inte ens 1 ggr / månad. Jag klipper inte ner dem.

Andra säger att man ska sköta dem som vilken krukväxt som helst. Ju mer jag läser ju mer olika råd finner jag. 🤔


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Djurälskaren#4
2017-07-22 23:29
#3

#2 ja man läser så mycket olika och om andras erfarenheter så man vet ju inte vilket som är bäst ;) men har dom klarat sig när du har gjort på ditt sätt?.. alltså är dom lika fina år efter år? :)

beem
2017-07-23 09:51
#4

#3  De är lika fina år efter år  och blommar jättemycket. 

I fjol klippte jag ner mina Kärlekspelargoner rejält  till ca 1 dm höjd för de började se så risiga ut men det gillade de inte. Alla som jag klippt ner dog. Sen har jag läst att man ska klippa ner på våren. Nu vet jag inte om detta bara gäller Kärlekspelargonen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Marliis
2017-09-14 21:46
#5

Jag bor på landet i ett gammalt timmerhus och har många pelargoner, så en del få övervintra i övervåningen som har ca 7-10 grader på vintern, en del nere på fönster. I båda ställen lyckas de flesta övervintra bra, också de nere i vanlig rumstemperatur. Bara mina tulpanpelargoner dog alla den första vintern.  Jag klipper dom inte ner så mycket, bara svaga grenar nu på hösten.

NiklasTyreso
2018-09-22 01:22
#6

Jag har aldrig lyckats få Dr Westerlund och doftpelargoner att blomma som stått inne året runt i rumstemperatur. Måste vintertempen ner eller ska det till ute vistelse på sommaren med doftpelargonerna? Eller är det den sparsamma vattningen på vintern som är grejen?

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-26 00:19
#7

#6 Tyvärr har jag inte Dr Westerlund själv idag men haft den förr, men vad jag minns så fick jag den inte att blomma heller. 

Det jag läst om är att den är rätt kinkig, men verkar trivas utomhus på sommaren och på det sättet får många den att blomma. Så låt den vara ute nästa sommar.

Stor kruka har jag hört att en del lyckas med så en kombo av båda kanske?

NiklasTyreso
2018-09-26 00:29
#8

Tack! Jag drar väll ned på vattnet i vinter då, planterar om i större kruka i vår och avhärdar den i maj för ute vistelse nästa sommar.

Pyttelite
2022-09-17 13:32
#9

Pelargoner är relativt billiga växter och används av många som "slit-och-släng-planta" över sommaren. Men många sorter är väl värda att försöka övervintra. De kan de bli än större nästa säsong och de får även en karaktär som bara en äldre planta kan ge. Här får du veta hur man vinterförvarar pelargoner på bästa sätt.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/blommor-och-grona-vaxter/overvintra-pelargoner/?utm_source=crm&utm_medium=email&utm_content=nyhetsbrev


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LEVA&BO | Pelargoner behöver inte vissna och dö bara för att sommaren är slut. Så här gör du för att den ska överleva vintern.
Caeli
2022-11-22 18:59
#10

Köpte i början av sommaren två pelargoner som sedan dess stått på trappan och blommat flitigt och som fortfarande - nu i mitten av november - var fulla av blommor och med knoppar på väg.

Men nu gick det ju inte längre. Så innan snösmockan kom räddade jag in dem. Tyckte de var alldeles för fina för att frysa.

Har planer på att plantera om och försöka få dem att överleva vintern på fönsterbrädan. Just nu står de i en balja och drar åt sig vatten för oj vad torra de var! 😬

NiklasTyreso
2022-11-30 02:44
#11

Jag plockade oxå in mina två pelargoner, en rosaröd som jag tog som skott för ett par år sedan från mitt x och en lila mastodont som mina grannar tog stickling av vid medelhavet.

Sedan planterade jag ett pelargonfrö för 4-5 månader sedan och det tog sig och har bildat några blad!
Jag har glömt vilken av pelargonerna det var från, men det kanske syns när den är stor nog att börja blomma.

Tre-fyra pelargoner är nog max hos mig för jag måste ha plats för alla chili, kaktusar och medicinalväxter oxå.

Upp till toppen
Annons: