Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 1942 ggr
worst
2018-02-24 14:22

Dina sticklingar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag börjat med att ta sticklingar av de pelargoner som överlevde vintern. Hur har du det?

Annons:
worst
2018-02-24 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter att två tredjedelar av mina pellisar dog i vinter så blir det inte så många sticklingar… än! Ska få fler av en kompis och har några sorter till att klippa ned, men där förökar jag i vattenglas… Här en doftpelargon, Mint Choklade i glas!

Pyttelite
2018-02-25 11:18
#2

Vilken fantastiskt bricka du har fått ihop!

Jag har börjat om från början eftersom jag inte hade några Pelargoner från tidigare men nu är jag stolt ägare av en Pelargonflock!

De trängs just nu i en sålåda och de kommer att presenteras efter hand härpå sajten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


worst
2018-03-01 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#3

Så, då är de sista sticklingarna satta i vatten. Nu vet jag vad jag får göra i påsk!
PLANTERA!

beem
2018-03-01 17:21
#4

Jag har inte börjat ta sticklingar än men känner nu när jag ser dina att det nog är dag s…….. kanske i morgon …….. .kanske till veckan  🤔


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-03-01 19:37
#5

Åh så många krukor du kommer att få till sommaren - vilken blomprakt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


worst
2018-03-01 19:59
#6

#5 Jag behåller bara en del, de flesta ger jag bort… Egentligen skulle jag inte rota så många som jag gör, men det är bara sååååå KUL att se dom växa till sej så här i början!!!

#4 Klart du ska ta sticklingar, ju snarare desto bättre!   😉

Annons:
Pyttelite
2018-03-01 20:01
#7

#5 Jag tänkte faktiskt ta sticklingar av mina sticklingar. De ska ju toppas några gånger får se om det blir succé eller rena blomfjasket.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


worst
2018-03-02 10:28
#8

#7 Det brukar bli succé, det är mycket kraft i topparna så här års…   👍

worst
2018-03-10 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu så!!!
Snart dags att få fingrarna jordiga igen!

Pyttelite
2018-03-10 20:56
#10

Det ser mycket lovande ut - snart har du en hel pelargonskog hemma!🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


worst
2018-03-17 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#11

De skott som jag satte i vatten, tog vissa bara elva dagar blankt för rotning, så dom har jag planterat nu. Andra tar längre tid på sej dock, men det börjar komma rötter än här och än där! Sååååå roligt!

Av de jordrotade så tog det tre veckor innan denna visade sina vita fina rottrådar! Men den får vänta på omplantering ett tag till…

Pyttelite
2018-03-17 15:41
#12

Dom ser prima ut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-03-17 16:47
#13

Så fräscha och fina.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
beem
2018-03-17 20:40
#14

#11 Var står dina sticklingar - i sol, över element, svalt  eller  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

worst
2018-03-18 10:30
#15

#14  De sticklingar som står i vatten, står på fönsterbrädet, jag tycker mej ha märkt att det kommer rötter fortare då!!!

De jordrotade har stått på köksbordet innanför fönstret i köket. Alla fönster har element under sej, så ja, lite varmare blir det nog!

I tidernas begynnelse så gjorde jag mej till med att sätta dom i såjord, men så en gång hade jag bara kraftigt gödslad pelargonjord, så jag tog vad jag hade. Det gick lika bra!!!   👍   Men vattningen gör jag som så att jag dränker jorden till att börja med och pressar ur det värsta. Sedan får den stå tills den nästan är torr, då dränker jag den igen… o s v.
Men jag har också läst mej till om såjord och försiktig vattning, men lathet och egna misstag har fått mej att prova annat… som gått bra för det mesta!!!

Vissa sticklingar tar sej och andra inte, hur jag än gör. Jag uppskattar att 75-80% tar sej utan problem! Det är det som är charmen med rotningen, går det den här gången med? Sedan är vissa sorter lättare att rota än andra, men det är en annan historia!   😃

beem
2018-03-18 11:11
#16

#15 Tack för jättebra info. 

Ja det där med vattningen läser man så olika om på nätet. Du  lyckas ju med dina försök. Så roligt när det går bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

worst
2018-03-25 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#17

I torsdags var jag en sväng på Plantagen, och tänk, de hade sticklingar till salu, 4 för en hundring. I fredags så planterade jag om dessa, plus alla mina hemmarotade, plus de flesta vattenrotade. Nu börjar mina fönsterbrädor fyllas så smått!!!   😃

Planerar att plantera de sista sticklingarna i morgon och omplantering av så många "gamla" krukor som min rygg orkar. Sen… sen är det bara att vänta på att få toppa lite innan det är dags för blommor!   👍

worst
2018-03-27 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu har jag planterat alla mina sticklingar, förutom några nya som jag precis satt… Det blev 28 stycken utöver de jag själv vill ha, varav 9 är tingade, borde gå att bli av med resten också!   😉

Så här ser barnkammaren ut nu!

worst
2018-04-06 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fyyyyyy på mej!!!
Nu har jag börjat rota sådana där små IGEN!!!   😇 
Men bara några favoriter…

Pyttelite
2018-04-22 20:26
#20

Gjorde en omplanteringsdrive idag på mina sticklingar. 

Jag har några stycken sedan slutet februari men som inte riktigt velat växa ordentligt. Vi förra omplanteringen behöll jag det ursprungliga "nätet" som de var planterade i och det verkar nästan som att det hämmat rotbildningen så idag blev dom befriande.

Något jag inte tänkt på tidigare - ska komma ihåg det tills nästa gång det blir sticklingsinköp.

De fick fin pelargonjord också så nu väntar jag på att de ska växa med raketfart.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[HundochKatt]
2018-05-24 17:35
#21

Som gammal pelargonsamlare (för ca 15 år sedan) så hade jag bara kvar en pelargon de senaste åren. Asarnas Bifrost. Tyvärr dog den i vintras så jag hade bara en kärlekspelargon sedan förrförra året. Men som tur är så har jag givit bort skott på Asarnas Bifrost så igår fick jag tre sticklingar som jag nu har på rotning. 

Har också fått en gammal mårbacka, som rotat sig och jag har köpt några sticklingar. Ja, suget efter Pellisar har vaknat igen, men det lär ju inte bli ett 100 tal olika sorter som jag hade förr, eftersom jag numer bor i stan men kanske jag kan få ihop lite av mina gamla favoriter. Förhoppningsvis kan jag få njuta av lite blomprakt till hösten….

Upp till toppen
Annons: