Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 1940 ggr
beem
3/16/18, 2:24 PM

Sticklingar ruttnar

För ung 1 vecka sedan tog jag sticklingar från Pelargoner. Jag lät sticklingen torka till nästa dag och satte de sen i vatten.

Nu börjar de ruttna där jag klippte av dem. Gjorde ny snittyta på 4-5 st tidigare och idag ser jag en ny omgång som börjar ruttna i ett annat glas.

Hjääääälp 🤔 🤔


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
3/16/18, 2:31 PM
#1

Rota sticklingar av pelargoner fungerar bäst om man sticker ner dem i jord på en gång. Håll jorden fuktig, men inte för blöt.

beem
3/16/18, 2:35 PM
#2

#1 Jag har testat det många gånger och lyckas aldrig - de ruttnar 😂

Jag har lyckats bäst med att rota i vatten…………….tills  nu 😭


Sorg är kärlek som blivit hemlös

MonicaLagerquist
3/16/18, 2:35 PM
#3

Tanke just säga det. Pelargonier sätter man väl direkt i jord.

Stolt ägare till fem La permer

[HundochKatt]
3/16/18, 2:39 PM
#4

#2 Då tror jag att du har vattnat för hårt. 

Visst går det att rota i glas, men ibland misslyckats det. Tror att du får kasta dina sticklingar och ta nya istället. 

Pelargoner behöver inte torka till nästa dag, utan stoppa ner dem i jord eller om du föredrar i vatten.  Men allra bäst fungerar det i väldränerad jord.

MonicaLagerquist
3/16/18, 2:45 PM
#5

Sätt en avskuren genomskinlig plastflaska över så håller fukten sig kvar.

Stolt ägare till fem La permer

worst
3/16/18, 3:36 PM
#6

När jag sätter sticklingar i vatten, så är jag noga med att rensa stammen från blad och fnös, för det är sånt som kan sabba vattnet och ruttna. Det ska bara vara en tre fyra blad kvar i toppen. Jag är däremot snabb med att snittytan ska i vatten, låter det inte torka! 
En annan sak att tänka på är att om sticklingen bär på knopp, så prioriterar växten ALLTID knoppen, så nyp alltid av den innan rotningsförsöket…

Annons:
beem
3/16/18, 4:08 PM
#7

Jag har rensat stammen noga. Jag har  bara 3-4 blad kvar och inga knoppar.

Jag ska  testa med jord - utan att de torkat upp - och det där med plastflaska över. 

Jag har läst på nätet att de ska torka  ung 1 dygn innan man sätter  sticklingen i jord eller vatten. Jag tror det finns lika många olika ideeer på nätet som det finns Pelargoner 😉

Jättestort tack för alla svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
3/16/18, 4:09 PM
#8

Tråkigt när det inträffar. Man kan desinficera sticklingen innan den sätts i vatten eller planteras i jord. Ett tips har varit att man ska behandla med c-vitamin innan. Annars tror jag mest att det är otur. Som tidigare nämnts är det bra med relativt få blad. Inga blommor på stocklingar överhuvudtaget inte ens när de rotat sig utan blommorna ska komma när växten växt till sig. Ibland går det troll i det hela så misströsta inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
3/16/18, 4:20 PM
#9

#8 Känns liiite tröstande 😉 Jag ger inte upp. Nu har jag nya snittytor på några  och raskt ner i fuktad jord. Hittade ett plastlock som hör till ett litet drivhus som passar bra. Nu ska fuktigheten hållas på bra nivå…..tror jag.  😴

I morgon tar jag de övriga.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
3/16/18, 4:36 PM
#10

Vattna inte för mycket bara :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
3/16/18, 4:40 PM
#11

#10 Nu fick det bli bara lite droppar vatten på jorden så pass att den är fuktig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
3/16/18, 5:03 PM
#12

Låter finemang, se till att jorden är lucker och inte för näringsrik så håller vi alla våra gröna tummar för att det ska lyckas!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
3/16/18, 7:16 PM
#13

Jag har planterat dem i såjord. Tack för alla gröna tummar som hålls 🌺


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: