Annons:
Etikettproblemlösaren
Läst 1080 ggr
beem
4/21/18, 1:00 PM

Zonal utan namn

I går köpte jag en söt Pelargon som påminner om Årets  Pelargon 2018 men den är kraftigare i färgen. Jag glömde fråga namnet så jag mailade frågan till butiken. Jag fick svar att det är en vanlig zonal så därför har den inget namn och är billigare än andra - 69 kr. 

Har zonaler inte namn ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
4/21/18, 1:26 PM
#1

Här kommer en amatörmässig förklaring. 🙂

Genetik är inte lätt alla gånger när man ska sätta etiketter på saker. En zonalpelargon är i sig en hybrid och skrivs ofta  Pelargonium × hortorum. Det vardagliga namnet är zonalpelargon och familjen är Geraniaceae (Näveväxter).

Inom gruppen Pelargonium × hortorum finns det massor av varianter. En del är onamnade och andra har fått ett namn eftersom man mer metodiskt jobbat fram en sort.

I princip är det ungefär som vid annan avel det finns stamtavlor och man har gått metodiskt tillväga eller också har man bara ett fint exemplar som man sticklings-förökar där man inte riktigt känner till bakgrunden.

Antingen var det så att affären inte hade koll på vad det var för sort och namn eller också var det så att "uppfödaren" plantskolan inte  visste riktigt vad det var för underlag de jobbat vidare med.

Troligtvis finns det ett namn men affären vet inte - om du har kvar information om vem som drivit upp din pelargon kan du kanske få bättre information från dom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zonalpelargon


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
4/21/18, 2:55 PM
#2

Det är inte så viktigt med namnet för jag köpte den för att den var så fin. Jag funderade mest över varför den inte har ett namn. Det är säker som du beskriver. 

Tack för fin info.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
4/21/18, 3:03 PM
#3

Själv tycker jag att det vore bra om man hade sortinformation på krukorna.

Ibland finns det ju en vidhängande informationslapp eller att växten har ett plastomslag med information om plantskola och sort men många gånger saknas detta. 

Det blir svårt att lära sig sorterna när man inte får fullständig information. En del sorter är ju också sterila.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
4/21/18, 4:38 PM
#4

#3 Jag håller med. Det är ofta så dålig info. I mitt fall står det bara Pelargon och inget annat.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
5/24/18, 8:31 PM
#5

Ja, det är tråkigt att så många pelargoner i handeln saknar sitt namn. Men många gånger tycker jag att de som massproduceras för den vanliga handeln saknar namn, men de som tagits fram av mindre förädlare har alltid namn - om inte märkningen kommit bort och man är osäker på sorten. Tyvärr är det ju så många pelargoner som är så lika så de är svåra att skilja åt.

Pyttelite
5/24/18, 10:16 PM
#6

När jag grävde lite i framtagningen av kulturarvspelargoner hittade jag faktiskt en form av "bestämningsnyckel".

Den var inte sådan att man fick fram sorten däremot pekade den på en hel del detaljer man inte alltid tänker på. 

Hur blommorna ser ut och hur bladen är flikiga osv. Det hade varit fint att få tag på en nyckel som ger hjälp till bestämning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: