Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 1309 ggr
beem
2018-04-25 10:05

Doftpelargoner - skugga ?

Ja det här med Pelargoner - alla ideer man läser om på nätet. Jag har 2 Doftpelargoner som står just nu i västerfönster med ganska mycket sol. Nu har jag läst att de vill helst ha skugga. Någon som vet hur det är med det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Rhonda]
2018-04-25 10:12
#1

Jag har alltid haft min rosengeranium (Dr. Westerlunds) i ett söder fönster på vintern o sedan i ett annat väderstreck utan så mycket stark sol.

beem
2018-04-25 10:21
#2

#1 Det låter ju som det är bra. Då får den ljus på mörka årstiden men samtidigt inte så mycket sol på sommaren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-04-25 19:41
#3

Jag har redan tagit död på en av mina tre. Choklad, hasselnöt och äpple var de jag hade från början.

Min uppfattning är att de ofta är vekare än de traditionella pelargonerna och också känsligare. I alla fall de jag har haft. Dr Westerlund är annars en ganska tålig variant och det finns andra med liknande bladkvalitet.

Bladen till de doftpelargoner jag har är mycket tunna och sköra inte så tjocka som en vanlig pelargon så jag skulle också rekommendera en mer skyddad plats i alla fall för de mer tunnbladiga.

https://pelargoner.ifokus.se/articles/5a8c4f15ce12c424580092a2-pelargonfroet-februari-2018-doftpelargon?articles-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-04-25 21:08
#4

Jag har en  Dr Westerlund och en som doftar CocaCola. Herr Westerlund ser ganska risig ut efter vintern men börjar ta sig mer och mer. Jag har tagit sticklingar som står på rotning.

Nu placerar jag dem  ljust men inte i sol och hoppas  de ska trivas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-04-25 21:48
#5

Vilken häftig doft är det en specialare/variant eller är det en vanlig sort?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-04-25 22:34
#6

# Tror inte det är en specialare. Den var inte dyrare än andra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Caeli
2018-04-27 13:54
#7

Min dr Westerlund flyttar ut på sommaren. Den står i en hörna på norr-altanen och trivs alldeles utmärkt. Ett år planterade jag en Westerlundare direkt i rabatten. Den växte och blev stor och kraftig innan den tyvärr frös bort för mig på hösten.

Upp till toppen
Annons: