Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 695 ggr
Jungfru82
5/19/18, 6:32 PM

Pelargon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa pelargoner har jag fått och ska se om det blir något. Som ni ser är den gulbrun och jag vet att den är lite övervattnad. Om jag ställer ut den på balkongen och låter den torka upp tror ni den kan klara sig då?

Annons:
Pyttelite
5/19/18, 7:58 PM
#1

Inte helt omöjligt. Det är lite svårt att se helheten på den men jag skulle nog kolla upp hur rötterna verkar.

Hur länge har den stått i krukan? Är det ätt skott som fått för mycket vatten eller är det en lite äldre planta som blivit bortglömd?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jungfru82
5/19/18, 8:31 PM
#2

Skott som fått för mycket vatten

Pyttelite
5/19/18, 8:35 PM
#3

Jag skulle chansa på att kolla upp hur rötterna mår i värsta fall hålker de på att ruttna i bästa fall finns där rottrådar som kan få ny kraft. Fanns det rötter innen du stoppade ner skotten?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jungfru82
5/19/18, 9:29 PM
#4

Nej tyvärr inte men kanske jag kan ta upp dom och fixa rötter på något sätt typ sätta dom i ett glas med vatten fast då fördärvad dom väl ännu mer

Pyttelite
5/19/18, 9:35 PM
#5

Låt dom vara kvar i krukan ställ ut dom på balkongen så får vi hålla alla gröna tummar att det fixar sig. Vi kanske kan skramla ihop till några skott och slicka till dig i värsta fall. Hur gick det med Mårbacka pelargonen hände det något med den?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jungfru82
5/19/18, 9:52 PM
#6

Ja håll alla tummarna:) Mårbacka den var nog död hände aldrig något med den

Annons:
Pyttelite
5/19/18, 9:59 PM
#7

Sån’t händer tyvärr. Man lär sig med tiden vilka växter man trivs med. Vissa klarar av att vara utan vatten flera veckor medans andra vissnar bara man är ute och handlar. Växter med lite tjockare blad brukar vara tåligare. Annars är pelargoner billiga just nu så passa på att skaffa dig några nya om du trivs med dom. Annars finns det andra växter som kanske passar bättre.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jungfru82
5/19/18, 10:13 PM
#8

Ja vet men jag gillar pelargon och det hade varit kul att se om man kunde fixa en ny pelargon via stickling

Pyttelite
5/19/18, 10:20 PM
#9

Det kommer du att kunna men ibland händer saker man inte kan rå på. Det är som vanligt träning som gäller. Själv har jag kört några stycken via vattenrotning. Det har tagit en faslig tid men fördelen är att man ser rötter iallafall en gång innan de åker ner i krukan. Håll ut bara!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jungfru82
5/24/18, 9:02 AM
#10

Vissa som sätter sticklingar i jord tar en plastpåse över har jag läst tror ni jag behöver det ? Gör ni det? Nu när det blir varmare på dagarna och jag har ställt ut dom på balkongen menar jag?

[HundochKatt]
5/24/18, 5:26 PM
#11

Tänk på att det kan i värsta fall bli alldeles för varmt på balkongen om det är soligt, speciellt känsliga är ju orotade och småplantor, enligt min erfarenhet. Jag försöker att ha dem inne tills de börjar växa. 

Man får ju inte samma fuktighet som i ett växthus på balkongen. 

Jag tipsar också om perlite att blanda ner i jorden när man rotar sticklingar.

Upp till toppen
Annons: