Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 749 ggr
[HundochKatt]
2018-05-24 20:40

Tantblommor

Ja, det har ni väl alla hört att Pelargoner är tantblommor, eller hur?

Nu senast fick jag höra det förra helgen då min särbos kompis var och hälsade på hos mig (särbon var hos mig). Han beklagade sig över att hans mamma bara köpte pelargoner - tantblommor. 

Nu hade jag inga pelargoner att visa honom, men det hade ju varit kul att visa att det finns många olika typer av pellisar, inte bara rosa, röda och vita från ICA.  Men nu har jag börjat samla lite smått igen så förhoppningsvis så har jag lite annat för honom att skåda till sensommaren eller så (måtte sticklingarna växa fort!). 

Men det retar mig att folk anser att det är "tantblommor". förvisso är jag tant med mina 54 år men det finns massor av unga människor som älskar pelargoner i alla dess former.

Annons:
Pyttelite
2018-05-24 22:22
#1

Jag har själv inte lagt så stor tid på att utforska Pelargoner förrän nu. Det finns så många olika typer och intressanta historier knutna till Pelargoner. Häftigt att de kommer från Sydafrika - inget som jag tänkt på tidigare.

Visst är det så att snabbköpspelargonen kan vara lite tråkig. Å andra sida om den blommar rikligt får den vara hur tråkig som helst.

Sedan finns de för mig nya doftpelargonerna som också är mycket speciella och trevliga att utforska och så har vi kulturarvspelargonerna och …

Tant är nog som gubbe i Göteborg - ett otidsenligt ungdomligt begrepp!!

Kom igen nu alla tanter börja samla Pelargoner - NU!! 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-05-24 23:57
#2

Det som skulle vara roligast att ha att visa för sådana människor är ju vildpelargoner som inte alls ser ut som "vanliga pelargoner". Och säga att det faktiskt är pelargoner. ;)

Pyttelite
2018-05-25 21:21
#3

Vildpelargoner har en enorm spridning på utseende det finns mycket små varianter, andra har blommor som fantastiska konstverk och det finns dom som kan bli mycket höga buskliknande uppemot 2-3 meter. 

Lite annat utseende än våra vanliga varianter - en mycket komplex växt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-05-27 08:21
#4

Jag har redan gått igenom en 'hysterisk' pelargontid mellan år 2000 och 2016. (enbart namnsorters). Jag läste (online) allt jag kunde hitta o hade tom några böcker. Jag sådde fröer (köpta från utlandet) som en besatt o köpte skott frånTradera . Jag sålde mycket skott o fröplantor där.

 Jag gjorde t.o.m korsningsförsök. Det var jätteroligt! 

De som kallas for 'gamla svenska pelargoner' är inte speciella för mig,  Jag köper det jag tycker är fint.

[Rhonda]
2018-05-27 08:26
#5

#0 Bryr dig inte om vad folk säger. Jag förstår inte varför du blir uppretad över det. Man kan ändå inte göra något åt det. 🌺

Pyttelite
2018-05-27 08:39
#6

#4 Det finns så många olika källor idag att söka ifrån om man har ett specialintresse jämfört med hur det var tidigare och det är roligt att se hur många sorter och varianter det verkligen finns. Skriv gärna mer om dina korsningsförsök det är väldigt roligt att läsa och se bilder från dina odlingar. När det gäller ”de gamla svenska Pelargonerna” tänker jag osökt på kulturarvspelargoner. För dom är det inte just blommorna i sig som är speciella utan historien kring människorna som följt med pelargonen. Traditionen kring den här typen av exotiska växter är ju inte jättelång och kontrasten blir stor när man tänker på att en sydafrikansk pelargonättling stod i en fattig småländsk stuga lång ut på landet. Den måste varit högt älskad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Rhonda]
2018-05-27 09:09
#7

#6 Det är inte så mycket att säga om mina korsningsförsök. Så fort som de började blomma på våren gjorde jag korsningsförsök o skrev ner vilka som var ♀ o  ♂ på korsningarna. Jag hängde olikfärgade garnstumpar på blomstjälkarna o lindade lite silkespapper runt.

Det blev många fröställningar. Vissa hade odugliga fröer. Vissa fröer fick svaga plantor. Många av korsningarna inte tog pga att många pelargoner som är namnsorters är sterila.

('Namnsorters' i motsats till massproducerade. )

Det är nog för att jag inte är svensk att historien runt de 'svenska' pelargonerna inte är särskilt intressant för mig, fast lite intresserad är jag! Jag menar - Mårbackan som alla tycker är så fin tycker inte jag är något speciellt, Jag hade en jättestor för 2 år sedan. Men ni tänker på er älskade Selma L o det gör ni alldeles rätt i! 

Iår har jag enbart de här:

https://pelargoner.ifokus.se/discussions/5a8a867ece12c464b100a2dc-mina-pellisar?discussions-2

Pyttelite
2018-05-27 09:16
#8

#7 Ja, det är många hybrider som blir sterila och det gör inte så mycket kommersiellt eftersom man förökar via sticklingar. Det är det säkraste sättet eftersom man vet vad det blir.

Det är ju inget den vanlige konsumenten tänker på men många krukväxter är hybrider och en hel del är också sterila.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-05-27 09:23
#9

Nu ljuger jag! Fy på mig! Jag lägger ut en ny tråd om fröer till en ny dvärg zonal sort som jag har köpt.

Pyttelite
2018-05-27 09:35
#10

#7 Tror att kulturarvspelargonerna har en längre och kanske intressantare historia än just Mårbacka. 

#9 Härligt med nytillskott fortsätt så!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-05-27 12:15
#11

#5 Nej, jag bryr mig inte vad folk tycker och tänker, däremot så tycker jag att det är lite trist att pelargoner i vissa kretsar fortfarande verkar tro att det är "tantblommor". Men det är okunskap skulle jag tro.

[Rhonda]
2018-05-27 12:17
#12

Det spelar ingen roll i det stora hela. 🙂

Upp till toppen
Annons: