Annons:
Etikettmitt-pelargonfönster
Läst 5244 ggr
[HundochKatt]
2018-05-28 14:53

HundochKatts Pelargonfönster

För 12-15 år sedan samlade jag på pelargoner. Jag hade ett 100 tal - minst, + att jag samlade på frön och sådde för att det var så himla spännande att se vad det blev av fröna. De flesta blev rätt oanseliga, men jag fick fram en vacker pelargon. Rosaröd i färgen. Men, men…. så kom en vinter då de flesta av mina pelargoner dog. Hade inte många kvar alls efter den vintern. Men min favorit (Asarnas Bifrost) hade klarat sig i alla fall och den har jag varit rädd om under alla åren. Men tyvärr så gick den vidare till sina pelargonkompisar i pelargonhimlen i vintras. 12-15 år gammal. 

Som tur är så gav jag bort stickling till en granne och jag har nu tre stycken av Asarnas Bifrost på rotning. Så, så småningom hoppas jag i alla fall på en stor fin planta igen! 👍

Jag fick också ett skott av en gammal Mårbacka av min kusin och då fick jag pelargonviruset! 🤢 Ja, jag menar förstås att jag fick sug på nya pellisar och är nu igång med samlandet. Jag vill ha ALLA pelargoner jag ser, men jag måste begränsa mig till de jag mest tycker om då jag bor i lägenhet numer, men har uteplats. Men det är den där vinterförvaringen som kan bli problem. Nåväl, jag har ett extra rum som jag håller lite svalare på vintern, så det ska nog gå. 

Så nu får ni följa med nästan från början med mitt samlande! 

Tyvärr har jag inga fina bilder på blommande pelargoner. De jag hade på mina gamla pelargoner har jag inte kunnat hitta, varken på min gamla dator eller på någon CD skiva. Men kanske dyker de upp eller inte… Till dess mina pellisar blommar så blir det lite "grått och trist".

Annons:
[Rhonda]
2018-05-28 15:00
#1

Vad skönt att det finns fler än jag som är pelargongalningar. 😂

Kul att du ha fått Bifrost tillbaka! Jag har alltid skott på gång av de som jag tycker bäst om, ifall.

Jag har inte heller bilder på de som jag hade för 10-15 år sedan.

[HundochKatt]
2018-05-28 15:00
#2

Idag fick jag hem 3 pelargoner som jag har köpt på Tradera, från två olika säljare. 

Asarnas Idun och Asarnas Ratatosk, var riktigt fina och välrotade. Men jag blev lite besviken på Oxarv, en fjuttig liten stickling som nätt och jämt rotat sig. Men, men, det är bara att hoppas att den tar sig.

[Rhonda]
2018-05-28 15:03
#3

Fanns det foto på skottet på auktionen? (Oxarv)

Vad tycker du om de nya 'zonartic' pelargonerna? (de är inget för mig)

[HundochKatt]
2018-05-28 15:14
#4

Dags för plantering! Så här gör jag!

Jag använder mig av vanlig blomjord, Den här gången har jag Hasselfors. Köpa speciell pelargonjord är som att gå på de olika rasfoder som Royal Canin sysslar med. Nej, vanlig blomjord blandat med Perlite, duger jättebra!

Varför blandar jag Perlite med jorden? Pelargoner tycker om att ha det luftigt bland rötterna och ofta är ju blomjord lite för kompakt. 

Jag har inget speciellt mått på hur mycket Perlite jag blandar i, jag går mer på känn så att säga.  Men det finns olika "recept" på blandningen, tex. 50 - 50 eller 70 - 30. 

Jag är nog närmare 70 -30.  Perlite kan man köpa på Granngården. 

När jorden är färdigblandad, tar jag fram passande krukor. Stoppar ner lite hushållspapper i botten för att inte jord ska rinna ur och fyller dem med jord/perlite blandningen. Gör en grop för den lilla plantan och fyller på. Jag trycker inte så hårt, utan bara så att plantan/sticklingen står stadigt. Sedan får de en skvätt vatten och så ställer jag dem i fönstret. Jag tittar till mina sticklingar varje dag och vid behov ger jag dem lite vatten. 

[HundochKatt]
2018-05-28 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och så här ser mitt Pelargonfönster ut. Här trängs nu 3 x Asarnas Bifrost, Asarnas Idun, Asarnas Ratatosk, Oxarv, Cook's Birds Egg, Odensjö Liesel, Gammal Mårbacka och så den rangliga är en röd Kärlekspelargon som jag fick av särbon för ett par år sedan. Vet inte om jag ska klippa ner den eller vänta med det ett tag.

[HundochKatt]
2018-05-28 15:25
#6

#3 Jo, det fanns bild på sticklingen men jag upplevde den som kraftigare och står det rotat så ska det vara rotat. Men den blev inte så dyr så jag får hoppas den tar sig ordentligt med lite omvårdnad. Oxarv är ju en av mina gamla favoriter också. 

En del Zonartic tycker jag ser väldigt fina ut. Men jag har inte sett någon i verkligheten ännu. Men de flesta är ju vansinnigt dyra! 

Har ju ropat in eller köpt sticklingar för ganska mycket pengar de senaste dagarna (fler kommer denna vecka) så jag måste säga stopp tills skattepengarna kommer! 😎

Annons:
Pyttelite
2018-05-28 20:40
#7

Så roligt att få vara med och följa ditt uppväxande Pelargonfönster.

Jag tycker de riktigt gamla pelargonerna med nästan vedartade stammar ser mäktiga ut men mina har lång väg fram  tills dess.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-05-28 20:46
#8

#7 Det tar inte så lång tid ändå att få de där vedartade stammarna, ett par år, men lite beroende på sort har jag för mig.

[HundochKatt]
2018-05-29 13:08
#9

Så himla roligt! Idag damp det ner fyra paket! 😛 

Jag är som ett barn på julafton när paket kommer. 🤪

Det blev en stor planta av Asarnas Loke, sedan var det Asarnas Munin. En söt liten planta av Honeywood Suzanne. Och två orotade sticklingar av Minnie och Brocade (tror den var röd). Loke och Munin har små blomknoppar så om de klarar sig så behöver jag nog inte vänta alltför länge innan någon pellis blommar! 

[Rhonda]
2018-05-29 13:32
#10

Jipiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Jag är likadan, väntar med spänning på att paketen ska komma!

[HundochKatt]
2018-05-29 14:00
#11

#10 Visst är det kul bara att få paketen och öppna! Skulle inte ha något emot om jag fick 50 paket om dagen. 🤪

[Rhonda]
2018-05-29 14:17
#12

#11 Det är något fel på dig! Man ska sikta på MINST 200st! 😂

[HundochKatt]
2018-05-29 14:20
#13

#11 Får skylla på pelargonviruset, det har inte brutit ut ordentligt ännu! 😂

Annons:
[Rhonda]
2018-05-29 14:25
#14

Jag har haft den, den är fruktansvärd, o såååå smittsam!! 

[HundochKatt]
2018-05-29 14:32
#15

Haft? Har du den inte längre?

[HundochKatt]
2018-05-29 14:34
#16

De här blomknopparna kommer jag att stirra på nu och hoppas, hoppas att de klarar sig efter flytten, så jag får lite blommande pellisar snart. 

Asarnas Munin och Asarnas Loke

[Rhonda]
2018-05-29 14:34
#17

#15 Nej! Hade den från 2004-2016. Jag är precis slut! 😂

Men jag har köpt de nya fröerna iaf. Lite kul måste man ha ju! Hahaha

[Rhonda]
2018-05-29 14:37
#18

#16 Vet du vad det kallas för i USA när man går o glor på plantorna jämt?

Man är en 'Helicopter gardener'. Jag är en typisk sådan.

[HundochKatt]
2018-05-29 14:40
#19

#17 Haha, ja, jag hade en släng av den för 12-15 år sedan men blev frisk en vår när jag knappt hade några pellisar kvar. Men nu verkar jag åkt på den igen…. så var inte säker, den kan komma igen! 😛

#18 Nä, det visste jag inte men kul benämning! Helicopter gardener! That's me!

[Rhonda]
2018-05-29 14:43
#20

#19 Kan man blir smittad genom en datorskärm?

Vad ska vi säga på svenska - helikopter odlare?

Annons:
[HundochKatt]
2018-05-29 14:49
#21

#20 Absolut, man går inte säker någonstans för viruset! Och datorskärmen är den som sprider viruset mest!🤮

Låter lite tråkigt med odlare - finns det något annat?🤔

Tycker bättre om Helicopter Gardener

[Rhonda]
2018-05-29 14:54
#22

Fy på dig! Ingen engelska - vi bor ju i Sverige.  😃

[HundochKatt]
2018-05-29 15:14
#23

😊 Skäms, men bara lite. 😉 Hör på ordet odlare. Finns det inte något annat ord man kan använda? Funderar så det knakar.

[Rhonda]
2018-05-29 15:24
#24

Hahaha!   Garden , trädgård. Gardener, trädgårdare. Hahaha

[HundochKatt]
2018-05-29 15:43
#25

Trädgårdare var väl bra 🤪

[HundochKatt]
2018-05-30 12:35
#26

Nu är jag sådär tråkig igen och visar upp de pellisar som jag fick idag. Tyvärr blir det inga fler paket den här veckan (om jag inte glömt någon) och inte heller nästa. Kan ju inte göra mig av med varenda krona den här månaden på pelargoner! Men när skattepengarna kommer så ska jag väl köpa några till. 🤪 

Idag fick jag tre paket. En stjärnpelargon vid namn Don Chiverton, damen Karna som tyvärr tog en extra dag med postnord och ser lite blek ut. Och så ytterligare en Asarna, den här gången Fenrisulven. 

Nu har jag 6 stycken av Asarnas pelargoner men många kvarstår. De är ju hela 28 stycken i serien. 🤪

I annonsen på Don Chiverton fanns det en blomknopp, men tyvärr så hade den redan slagit ut och tappade sina kronblad, men jag kunde se lite av färgen i alla fall.  Nåväl, bara hoppas att det blir nya knopp snart!

Något jag tyckte var smart, var att använda sig av kaffefilter runt jordklumpen - det håller ju fukten bättre, så här när det är varmt. Den sticklingen (Don Chiverton, såg också piggast ut när den kom. 

[HundochKatt]
2018-05-30 12:39
#27

Det börjar bli fullt i mitt fönster! Men, jag har hela mitt sybord att fylla. Jag har egentligen bara ett fönster för mina pelargoner. I köket har jag mina Orkidéer, i sovrummet åker persiennerna nästan aldrig upp så det blir för mörkt och i vardagsrummet, där det finns mycket plats kan jag bara ha stora tunga krukor i för jag har en envis katt som slagit ner många krukor. Så inte en chans att jag kan ha några pelargoner där. 

Några kan jag nog flytta ut på uteplatsen snart. Men vill inte stressa de nyanlända för mycket.

Annons:
[HundochKatt]
2018-05-30 17:23
#28

Nu har det där pelargonviruset slagit till på allvar! 🤦‍♂️ Jag går bara och "Helikopterträdgårdar" (eller FlygandeTrädgårdare?) och inbillar mig att det ska hända något på 5 minuter. 😂 😟

Jag behöver fler pelargoner!! 🤪

I alla fall så upptäckte jag att min Gamla Mårbacka, har börjat växa så det knakar (ja, på 5 minuter!) och kollade rötterna. Jodå, det var gott om rötter så det fick bli en något större kruka. Alltid något att göra i alla fall… 

[HundochKatt]
2018-05-30 17:29
#29

Asarnas Loke och Kärlekspelargonen fick flytta ut. Men det var alldeles för hett i solen så de fick ledas till en stol i skuggan tills vidare.

[Rhonda]
2018-05-30 18:20
#30

Helicopter gardener (helikoptertradgårdare - min benämning) betyder att man jämt  hovrar över plantorna/fröna för att se om de gror/växer

Pyttelite
2018-05-30 22:05
#31

Vi är nog curlingbönder lite till mans! 😃

Härligt med Pelargonfrossa - det värmer!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-01 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Tog en tripp med särbon till Åsby Handelsträdgård och sedan till Prästgården (Hallstahammar). Det resulterade i några pelargoner och ett par krukor. 🤪

Närmare presentation av nyförvärven och bilder kommer när jag har lite mer tid.

Pyttelite
2018-06-02 04:40
#33

Härlig färgprakt och grönska!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-06-02 07:47
#34

Så kul att få se dina 'bebisar'!

Annons:
[HundochKatt]
2018-06-02 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En av pelargonerna jag köpte igår, eller rättare sagt, särbon köpte den (han såg väl hur förtjust jag blev i den och mina pengar var slut)  var den gula pelargonen First Yellow.  Det var en rätt stor och fin planta. Försökte lite hastigt att ta foton på blomman i solen (Vi har 30,8 grader i skuggan idag). Så himla söt är den! 😍

[Rhonda]
2018-06-02 15:26
#36

#35 First Yellow är en vacker pelargon! Jag har haft en sådan.

Pyttelite
2018-06-02 17:04
#37

Jag har sneglat lite på de gula varianterna och tycker att de är smått fantastiska även om de röda, rosa, orangea, lila, … pelargonerna är fina de med. Grattis till en fin present - tror att den uppskattar värmen mer än vi.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-03 02:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

En annan av fredagens inköp var ljuvliga gräddbakelsen - PAC Viva Madeleine 😍

[HundochKatt]
2018-06-04 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Fortsätter att fylla på av de jag köpte i fredags.

Kärrgruvan

[HundochKatt]
2018-06-04 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Caliente.

Mycket snyggare och mörkare röd i verkligheten. Rött har jag alltid haft svårt för att få till rätt färg på när jag fotar. Kanske att jag hade fått till det bättre med den andra kameran, men detta får duga.

[HundochKatt]
2018-06-04 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Appleblossom Rosebud  

Blommar inte så mycket just nu men det finns mer knopp. 

Redigerad: Ändrat till Appleblossom Rosebud. Det stod på lappen bara Appleblossom och jag har haft funderingar på om det inte är en med tilläggsnamnet Rosebud. Jag har nu fått det bekräftat, att med största sannolikt är det alltså en Appleblossom Rosebud. Varför en del kallar det för bara Appleblossom beror förmodligen på att de köpts in från Danmark och då heter de bara Appleblossom.

Annons:
[HundochKatt]
2018-06-04 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Occold Shield.   

Stackaren hade inte fått sol, så jag förbarmade mig över den så den fick följa med hem. Bladen börjar mörkna.  Blir röda blommor sedan.

[HundochKatt]
2018-06-04 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Och så blev det en Picotee Pink. Årets Pelargon 2018.

Den hade en blomma, men innan jag hunnit fota den så vissnade den i värmen så tills knopparna slår ut så blir det denna bild. Det var alla från fredagens inköp.

[Rhonda]
2018-06-04 13:18
#44

Fina allihopa!

[HundochKatt]
2018-06-04 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44 Ja, alla pelargoner har ju något man tycker om. Ibland är det bara bladen, färgen, växtsätt osv. 

Dagens nykomling till samlingen: 

Dresden Pink

[Rhonda]
2018-06-04 14:00
#46

Aha! En dvärgpelargon!

Jag köpte 'Kleine Liebling' (dvärg) från Tradera för ett tag sedan.

[HundochKatt]
2018-06-04 16:53
#47

Jag har flera dvärgar - man kan ha flera och de tar inte så stor plats. 🤪

Skämt åsido. Jag gillar dvärgpelargoner, tycker att de är så söta. Längtar tills Honeywood Suzanne sätter knopp och blommar. Och så är ju några av Asarna dvärgpellisar också.

[HundochKatt]
2018-06-04 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Den här trappan köpte min särbo till mig på Lidl i helgen. 

Nu har jag bara slängt upp lite krukor provisoriskt för bildtagning.

Annons:
[HundochKatt]
2018-06-04 18:30
#49

Önskar jag hade finare golv på uteplatsen. Det är en hyreslägenhet och någon klåpare har lagt plattorna. 😮Jag har inte haft ork (har ju fibromyalgi) att göra om det. Men önskar så att jag hade ett fint trägolv när plattorna är så fula och ojämt lagda.  Men sådant får man bekosta själv…

[Rhonda]
2018-06-04 18:38
#50

Vad fint!

[HundochKatt]
2018-06-04 22:54
#51

Det går ju åt mycket krukor när man köper nya plantor som ska planteras om, för att inte tala om alla sticklingar. Så jag tog en tur idag med hundarna upp till landet, till exet. Och rotade fram resten av mina gamla lerkrukor. Lite annat hängde med också i farten. Nu finns det inga kvar där vad jag vet och det trodde inte exet heller. Men han blev rålös och undrade om jag skulle ta alla krukor?  - Japp, alla lerkrukor! 😎 Ja, inte får han för sig att han ska börja med blommor. Det vet jag men han är lite av en samlare - kan ju vara bra att ha - fast han lär aldrig använda dem. 

Nåväl, det blev i alla fall 30 krukor och lite fat.

Nu har jag diskat dem alla i diskmaskinen. Ja, man kan diska lerkrukor i maskinen, ifall ni inte visste det. Men först ser jag till att få bort ev. jord och annat löst. 

Några krukor är gamla och har fått en vacker patina. Nej, patinan försvinner inte i diskmaskinen, konstigt nog. 

Men allra gladast blev jag när jag fann min mycket gamla handdrejade kruka. Hur gammal den är har jag inte en aning om men den har många, många år på nacken. 

Sådär, nu har jag massa krukor igen men de större hittade jag inte, så det får jag komplettera med vid behov. Men nu har jag så det räcker i alla fall till 30 pellisar till! 

Sedan har jag ju förstås en massa plastkrukor också och de används i brist på annat. 

[HundochKatt]
2018-06-05 13:01
#52

2 Nykomlingar. Asarnas Midgård och primärhybriden P.Caffrum x Diana. (googla gärna på den sista, ursöta blommor). 

Blev extra glad att Midgård hade en söt blomma som sa Hej! 😍

[Rhonda]
2018-06-05 13:10
#53

Kul med en massa nya pelargoner!

[HundochKatt]
2018-06-05 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Jag kanske är en hönsmamma när det gäller pelargonerna men det hotas med 6 grader bara inatt och mina har inte varit ute så mycket, inte mer än i värme, så för säkerhets skull så bar jag in dem nyss. Har ju så små plantor också, så det kändes bättre att ta det säkra mot det osäkra…  Tur att jag inte har så många än.

[HundochKatt]
2018-06-05 23:48
#55

Konstigt att jag missat den här lilla knoppen på näpna Honeywood Suzanne! Nåväl, kanske inte så konstigt för plantan är pytteliten och knoppen är ca 5 mm stor. 

Liksom de flesta pelargoner så anpassar sig storleken till krukstorleken. Uppfödaren till den här lilla saken har nog en liten kruka, men jag har inte bestämt mig om jag ska låta henne bli större eller få vara kvar i en av de mindre krukorna jag har. Det får jag se tiden an… Hon har ju i alla fall inte vuxit ur sin nuvarande kruka. 

Annons:
[Rhonda]
2018-06-06 08:21
#56

#55 Roligt att den har blomknopp! 

Jag får komma o ta tempen på dig! Du har en allvarlig virus! 

Den kan vara väldigt långvarig men som tur är får man enbart positiva men! 

Pyttelite
2018-06-06 10:39
#57

#51 Jag hade ingen aning om att de gick att köra i diskmaskin - funderade just på hur du kunde få så fina krukor och tänkte på allt slit att få dom fina.

Misstänker att det vita oftast är kalkavlagringar men de ser mycket fina ut med patina.

Jag har sett att det numera finns många fler kruktillverkare och då även för lerkrukor. De är oftast lite dyrare men väldigt vackra och trevliga. Sedan finns även glaserad varianter som är mycket dyra men oavsett modell och pris är det trevligt att se olika idéer.

#56 Ja vi får verkligen hoppas att det saknas vaccin för den här sjukan ett bra tag till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-06 11:31
#58

#51 Patina blir det av kalk, gödsel, vatten, väder och vind. Min kusin har sina tomma krukor ute året om. Jag har ingenstans att ha dem, så de är inne tills de tas i bruk. 

Förr försökte jag ta bort så mycket som möjligt av patinan som blev för jag tyckte det såg fult och gammalt ut. Men med åldern har jag lärt mig att uppskatta patinan som vackert, dvs. om det är naturligt. 

Det går ju att fixa en fuskpatina om man vill med bla filmjölk. Men jag låter tiden ha sin gång. 

Vackrast patina får ju de äldsta krukorna tycker jag, så man får ha tålamod. Eller hitta gamla krukor på loppis. 

Jag tycker att pelargoner trivs bättre i lerkrukor, dock får man kanske vattna lite mer då torra krukor drar åt sig av fukten från jorden. Plastkrukor använder jag i brist på annat men alltid till orotade sticklingar, då de håller jämnare fuktighet.

[HundochKatt]
2018-06-06 11:33
#59

#56 Ja, jag har nog det. Önskelistan blir bara längre och längre…..Så jag slutar nog på 100 eller så innan året är slut.. Har väl 29 nu tror jag…🤪

Jag vet inte om det är bara positivt med pelargonviruset… då tänker jag på plånboken som gapar tom. 😟

[HundochKatt]
2018-06-06 22:28
#60

Jag har redigerat inlägg #41.

[HundochKatt]
2018-06-07 17:58
#61

Picotee Pink har slagit ut. 😍

[HundochKatt]
2018-06-08 16:11
#62

En nykomling i gänget! Asarnas Sleipner.  😍 Älskar äggskalspelargoner!

Annons:
beem
2018-06-09 10:45
#63

Wow så läcker.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-06-09 21:27
#64

Idag var jag till Bockhammar där bla Mälardalens Pelargonvänner hade försäljning av sticklingar. Jag hade en lång önskelista, men hittade bara två som fanns med på listan. Dock så tycker jag att tre av borden (4 olika försäljare) var lite röriga så det var svårt att se vad som fanns. I alla fall så blev det 14 sticklingar sammanlagt varav 5 zonartics. Jag är lite nyfiken på dem då jag inte sett några in real life, bara på bild och får väl vänta tills mina sticklingar växer upp och blommar. Så jag kan inte säga varken bu eller bä.. innan dess. 

Redigerad med namntillägg: 

Zonartics: Unicorn ZA Spring, Lara Peter, Lara Marjorie, Lara Envoy och Eras Ängladans. 

Övriga: Asarnas Mjölner, Sharon Louise, Deacon Birthday, Emperor Nicholas, Cherie Maid, Norrland/Tierps pelargon, Pelargongaragets Helena, Elnaryds Maestro, Artic Snow.

beem
2018-06-09 22:31
#65

Spännande med Zonartics. De är en nyhet för mig. Har läst om dem  första gången i år.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-06-09 22:35
#66

Ja, det är spännande att se om jag lyckas få dem att blomma. Men det får vi se tiden an. Nu måste jag ta reda på vad de gillar och inte gillar, för det har jag ingen aning om.

[HundochKatt]
2018-06-11 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#67

En ny dag i pelargonträsket. 🤪

Igår planterade jag om en del av alla nyinköpta sticklingar. Har några kvar eftersom jag inte har tillräckligt med jord. Men alla Zonartics fick i alla fall nya krukor och jord. Har förstått att det kan dröja väldigt länge innan de blommar, speciellt vissa sorter. Så det gäller tydligen att ha tålamod och tålamod…. 

Hittade också en knopp på min P.Caffrum x Diana. Så det är bara att vänta och se ifall den kommer att slå ut. Har sett några mindre knoppar torka ihop i torkan, även fast jag försökt att duscha plantorna med lite vatten då och då. Inga mängder dock för en del pelargoner gillar det inte. Men i den här värmen som varit under längre tid så gör det nog nytta. 

Fick också en ny stickling med posten idag. Ivory Snow. Blev totalt förälskad i den när jag såg en bild på den. Så det var en sådan MÅSTE HA pellis och jag blev glad när jag såg att den var till salu i en FB grupp. Det kommer att bli vita blommor på den så småningom. Så läckert mot det brokiga i bladen. 

Och så en favorit i repris. Picotee Pink är verkligen en vacker pelargon i mitt tycke. 

 

[HundochKatt]
2018-06-11 12:44
#68

Nu vill det sig inte alls med mina bilder i inlägget, de blir för stora…. så jag lägger dem som bildspel istället.

[HundochKatt]
2018-06-12 16:50
#69

Yeah! Mera plats åt pellisar!

Hade ett lutande fönsterbleck som är onödigt då det är under tak…. Klurade på hur jag skulle göra för att kunna ha pellisar där. Fick tipset att peta in en bräda. Sagt och gjort. 3 mindre brädor senare! Så mycket mera plats jag fick! 

Annons:
[HundochKatt]
2018-06-15 14:54
#70

Asarnas Loke har äntligen slagit ut sin första blomma. Tänk vad en del kan ta tid på sig, medan andra går det fortare för. 

Igår upptäckte jag ohyra, på en nyinköpt pelargon. Emperor Nicholas som jag köpte i lördags i Bockhammar har Trips och smittat de två bredvid.😭 Hrmmm…. man blir inte glad precis. Men tack och lov var det bara Trips och inte rotlöss! Alla pelargoner fick sig en dusch av Pyretrum, vare sig de har eller inte har ohyra. När jag har fått hem Provado så ska jag sticka ner en i varje kruka. Och förhoppningsvis så tar det bort all ohyra och håller annan ohyra borta. 

För övrigt så har alla mina pelargoner flyttat ut, utom 3 små sticklingar som är på rotning. Här kom min fönsterhylla till användning. Nästan fullt! Men, jag får nog plats med några till. Såklart!

[HundochKatt]
2018-06-15 14:56
#71

Och så en bild till på min uteplats. Förstår inte att det ska vara så krångligt ibland att få till det där med bilderna i ett inlägg/artikel. 🤔 Och försöker man redigera då har bilderna blivit för stora och allt blir en röra.

beem
2018-06-15 15:47
#72

Så mysigt du har. Klart man alltid kan klämma in 1 Pelargon till………eller 2……eller flera.😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-06-16 15:13
#73

#72 Så är det säkert. Bara pressa in fler. Jag bekymrar mig heller inte för vinterförvaringen för det ordnar sig på något sätt.

Pyttelite
2018-06-16 15:18
#74

Jag känner på mig att det här är den bästa Pelargonsommaren någonsin. :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-19 00:57
#75

Några dagar har gått sedan jag skrev något här. 

Sedan jag sprayade alla mina pelargoner med pyretrum så har jag inte sett ett enda levande trips. Men jag har gått hårt åt mina pelargoner och plockat bort blad med ägg på, fula blad osv. Kollat igenom varenda en varje dag och det verkar som att jag peppar, peppar blivit av med tripsen. Provadon som jag har beställt har inte kommit ännu, men jag köpte ett paket idag för att stoppa ner i krukor med nya plantor i alla fall. 

Ni minns den där högen med krukor som jag hämtade för ett tag sedan på landet? Det är inte många krukor kvar så idag letade jag efter krukor, på ICA, Granngården och en handelsträdgård.  Jisses vad dyra de är, tycker jag och ska man ha fat till så blir det ännu dyrare. Ett litet fat 18 kr! 😕

Jag skulle baaaara köpa krukor och fat och ett paket Provado. Det hade jag bestämt mig för hemma. Ja, hemma ja, men när jag kom till handelsträdgården (hade inte hittat Provado i andra affärer) så var jag ju tvungen att gå och kika lite bland växterna.  Och vad hände? 3 pelargoner hoppade ner i min kundkorg, bara sådär. 🤓

Och jag höll på att glömma krukor! 

Kom precis på vid kassan att jag skulle ju köpa lite krukor och fat också. 

Även fast det inte var meningen att jag skulle köpa några pelargoner så blev jag ändå nöjd med de jag köpte.  

En ny Caliope "Kärlekspelargon" blev det för den jag har är så trög på att växa och sätta knopp. Och jag ville ha något att sätta i en kruka på framsidan.  Jag har alltså två uteplatser men på framsidan vill jag inte ha mina dyrare sorter för det finns ju folk som inte kan skilja på ditt och mitt. På baksidan har jag ett högt staket så det är svårare för ev. tjuvar att ta sig fram. 

Sedan fann jag Distinction, som jag varit inne på att köpa tidigare just pga bladen. De hade så fina exemplar så jag var bara tvungen!

Det här är en gammal sort från 1874.  Blomman är så gott som utblommad, men det är flera knopp på väg. Jag ska kolla om det går att ta några sticklingar, för även fast den är fin så här tät så behöver det komma in lite ljus för att blomman ska sätta lite mer knopp. Den är i mitt tycke, lite för tät. Men kanske det räcker att ta bort ett och annat blad. Jag får se…

Onamnade pelargoner är jag inte direkt intresserad av. Jag vill helst veta namnet och om det går historien bakom, speciellt på de äldre sorterna. men den här skönheten kunde jag bara inte motstå. Jag tror att den kan heta Tant Fridas Äppelblom, men jag låter det vara osagt tills vidare och jag kallar den bara för Äppelblom. 

Jag har köpt ytterligare Zonartics. De 5 jag tidigare köpt kommer att bli 14 den här veckan och två av de resterande fick jag hem idag. Lara Mandarin och Ekeby Madeleine. Ekeby Madeleine hade en stor knopp på bild i annonsen och det stod skrivet i annonsen på ett sådant sätt att det var just den sticklingen på bilden jag bjöd på. Men när den kom till mig så var det bara en liiiiten knopp. 

Vilken besvikelse! Jag har skickat mail till säljaren om detta men ännu har hon inte svarat. Ja, jag räds inte att ge ett dåligt omdöme på Tradera om hon inte visar sin goda vilja för det här är ju till att luras! Dessutom bjöd jag ju mer på den än vad jag tänkt om det inte hade varit för den stora knoppen. 

Min samling av pelargoner, när jag fått hem alla har vuxit till 63 stycken pelargoner, 58 sorter! Jag som inte skulle ha så många från början… Nåväl, nu kommer jag verkligen att ta det lugnt efter att jag fått hem de sista som jag köpt via Tradera. Det kan bli något enstaka här och där om jag kan göra något fynd och något jag verkligen vill (läs måste) ha.

[HundochKatt]
2018-06-19 01:03
#76

Och nej, den nedre, stora bilden ska inte vara med men jag blir så trött på att det inte går att ändra som man vill. Har försökt att plocka bort den men ändå kommer den med! Det är ju bara den lilla bilden som ska vara med.

Annons:
Pyttelite
2018-06-19 03:07
#77

#76 Nu är bilden borta - hoppas att det var vad du ville så att jag inte förstört något!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-19 13:38
#78

#77 Men varför fick du bort den och inte jag? 🤔

Pyttelite
2018-06-19 16:37
#79

#78 Bildhantering är en historia för sig i detta system. Nu vet jag inte vad som gick fel när du försökte. Det finns ett ”ta bort” alternativ som kommer fram om du klickar där du laddar upp bilden. Om du infogat bilden i löpande text kan du klicka på bilden för att sedan välja ta bort. Så man gör olika beroende på om man använder infogningsfuntionen längst ner eller bildgunktionen längst upp där man kan formattera text och lägga upp länkar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-19 17:41
#80

#79 Vet faktiskt inte varför det inte fungerade då jag gjorde precis som du skrev.

Pyttelite
2018-06-19 17:54
#81

#80 I bland hänger sig allt trots att man gjort som förr. Ibland kommer inte bilderna upp trots att de borde osv. Irriterande speciellt som det inte alltid går att kolla först hur det ser ut innan publicering. Enda tipset är att försöka lite senare men oj så irriterande det är för det är kul med bilder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-19 17:57
#82

Det blåser som attan ute och det är inte ett dugg skönt att vara ute, så här kommer ytterligare ett inlägg från mig. 

Sent igår kväll tunnade jag ur Distinction, tog alltså bort 3 stjälkar och det räckte för att det skulle komma in lite mer ljus till stjälkarna och förhoppningsvis blir det mer knopp också.  Det generade i 5 sticklingar som jag satte på rotning. 

Jag rotar mina sticklingar i Blomjord (Hasselfors) blandat med perlite och det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker inte om att rota i glas, för rötterna blir klenare då. 

I bakgrunden kan man skymta lerkrukor som ligger i blöt i väntan på de nya sticklingarna som kommer denna vecka. 

Jag fick också tre paket idag. Rena rama julafton för mig igen. Är barnsligt förtjust i paket, även fast jag vet vad det är i dem. 🤪

Jag fick hem dessa tre pelargoner idag. Asarnas Balder, Asarnas Valhall och så en Zonartic till, Lara Dora Price. Som gåva med Balder fick jag ett palettblad. Jag är inte förtjust i palettblad, då de ränner iväg och blir lätt fula i bladen, men visst den här kom i jord också, så får den vara tills jag tröttnar på den. 

Jag trodde jag skulle få ett paket till idag, ett större som är skickat med skicka lätt och spårning. Men nope, jag har inte fått någon avisering om att jag kan hämta den. 

Postnord ni vet… Men jag hoppas att det kommer imorgon.

[HundochKatt]
2018-06-19 18:01
#83

#80 Ja, det är frustrerande när det inte fungerar som det ska. Mest irriterar jag mig över att om man vill gå och redigera så syns bilderna när jag öppnar som stora och då har jag inte en aning om hur det blir vid publiceringen. Det här systemet borde kunna göras lite enklare, så att man ser tydligt hur det blir när man publicerar det. Någon slags - förhandsgranskning.

Annons:
Pyttelite
2018-06-19 19:33
#84

#83 Håller helt med dig. Ibland blir bilderna så stora att inte texten syns utan ligger över bilden och är man vanlig användare går det heller inte att redigera hur som helst heller. 

Det är synd för bilderna är en fin del i inläggen speciellt om man vill framhäva detaljer eller visa olika varianter - svårt att skriva annat än en röd pelargon.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-21 11:59
#85

Jag har haft en otrolig tur när jag handlat pelargonsticklingar på Tradera. Alla har varit så fina, förutom att en var lite dåligt rotad. Men den har tagit sig nu, även fast det tog lite tid. 

MEN, igår fick jag 3 paket. 2 st från Traderasäljare och 1 från en FB grupp. Den ena Tradera säljaren vet jag har fina sticklingar då jag handlat hos denne flera gånger, men den andra var ny och det var en besvikelse. För jag upptäckte spår av ohyra! (Lägger in stora bilder för att det ska synas). Skickade bilden till försäljaren och denne sa då att det var Ödem. Trots att jag sysslat med pelargoner förr så har jag aldrig hört talas om det. Kanske för att jag aldrig sysslat med hängpelargoner, där det tydligen är vanligt. 

Vad Ödem beror på är i princip dåliga förhållanden, att man kanske vattnar för mycket tex sent på kvällen och då sprängs det. Ingen ohyra alltså. Men jag tycker att det mer liknar ägg från någon ohyra som tex vita flygare. 

Jag la ut de här bilderna och en till på ett par sajter på FB och vissa sa att det ar Ödem men tror att fler var inne på ägg från Vita flygare.  På det nedre bladet kan man också se typ "sugmärken" efter ohyra. Så någon form av ohyra är det definitivt. 

Ledsen efter gårdagens behandling.

Alla sticklingar som jag fick sprayades med Pyretrum och Provado stoppades ner i krukorna. Alla fula blad, på dessa två togs också bort.  Det var en konversation mellan mig och säljaren och det kröp fram att hon nyligen köpt sticklingarna hos Sune Trygg och sedan lagt dem på försäljning. Jaha, Köp billigt och sälj dyrt! Och vilka garantier har hon då om att det är rätt sorter? Egentligen inga eftersom hon har aldrig sett dessa blomma! Efter mycket konverserande fram och tillbaka gick hon med på att återbetala drygt hälften av pengarna och det får jag väl vara nöjd med och hoppas att sticklingarna är rätt och att de piggnar till efter den hårda behandling jag gav dem. Jag behöver väl inte säga att denna försäljare kommer jag aldrig mer handla av! Då åker jag hellre själv till Sune Trygg.

[HundochKatt]
2018-06-21 12:16
#86

Nu till något mycket roligare. Men först, de två i ovan inlägg är Unicorn Hot Pepper och Unicorn Pom Pom.

Fick som sagt var 2 paket till igår och i den ena var den lilla söta Susan Payne och i det andra paketet Boniface Butterfly och de fyra Zonartics var Pelargongaragets Za Lili, Lara Rita, Lara Welcome och Unicorn Frills. 

I och med detta har jag nu helt plötsligt 14 Zonartics! 🤪

Men det allra roligaste var ju att det fanns KNOPP på tre av dessa Zonartics, så jag behöver förhoppningsvis inte vänta alltför länge på blommorna! 

Jag har bestämt mig nu att bara köpa en Zonartic till och någon enstaka vanlig, tex. Asarnas försöker jag ju få ihop alla. För faktum är att jag börjar få lite trångt på min uteplats och ännu inte kommit på lösningar för att få rum med fler. De flesta är ju så små så de vill jag inte gärna ha på golvet, då jag har hundar och katt. De behöver bli större först. Ja, jag får se om jag kan hålla mig…. 😎

Pyttelite
2018-06-21 20:33
#87

385 tråkigt med oseriösa köpare och att man mer ser till förtjänst än kvalitet. Skönt att du kunde förhandla till dig ett bättre pris. 

Hoppas att de repar sig - ska bli intressant att följa dess utveckling - Oj, oj nu är det för många att hålla reda på …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-21 23:34
#88

#87 Oseriösa säljare menar du väl…😂

Ja, det är trist. Men man lär sig med tiden vilka man ska köpa av och vilka inte och detta är en som jag inte alls kommer att köpa av mer. Jag menar, jag vill köpa av "odlaren" själv och inte i andra eller tredje hand. 

Ja, många att hålla reda på men jag har koll. Nu är det bara att hoppas på knoppar och blommor och det kommer så småningom.

Pyttelite
2018-06-23 09:06
#89

#88 Ja, naturligtvis menade jag säljare - var nog för trött när jag skrev. Fast egentligen var ju dessa köpare lika oseriösa eftersom de sålde vidare materialet dyrt och dessutom defekt. Det jag ser som en fördel med pelargoner är det snabba resultatet. Med utgångspunkt från det borde det inte finnas några sekunda sticklingar alls oavsett ödem eller inte. Hade det varit en mer långsamtväxande växt hade man kanske fått acceptera defekter på ett annat sätt. Tråkigt att bli drabbad även om man behöver ha en egen handlingslinje när det gäller ohyra. Förr eller senare blir man drabbbad om man har en grupp växter eller om man ”missköter” sina telningar. Trips är ett otyg men inte lika illa som sköldlöss. :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-23 20:49
#90

Köpte en till pelargon trappa på ÖoB. Blev riktigt nöjd med den när den kom på plats. Fick ju prova mig fram lite grann för trädgårdsplattorna är ojämnt lagda av någon klåpare till plattläggare. 😟

Till slut hittade jag rätt plats att ställa den på, fick dock palla upp ett hörn med en liten sten. Men fint blev det tycker jag själv. 

Lite mer plats blev det för mina pelargoner och några till får jag plats med på hyllorna så småningom. 😎

Annons:
[HundochKatt]
2018-06-23 21:29
#91

Jag har ju några blommande pelargoner trots att de flesta är bara små sticklingar, så jag fotograferade dem idag. Lite slö var jag så jag tänkte inte så mycket på ljuset, men de flesta blev rätt ok ändå. Regnet har också förstört lite av blommorna men här kommer det blommande gänget. 

[HundochKatt]
2018-06-23 21:35
#92

Min namnlösa Äppelblom fick jag ju också på bild. Önskar så att jag fick namnet på den här, men det finns några som är möjliga. Egentligen så skulle jag ha en rätt namnad bredvid för att kunna säkerställa vad namnet på denna bedårande skönhet är. Det är nackdelen att det finns så många liknade pelargoner, svårt ibland att säga med säkerhet att det är just den. Men jag gillar den ändå, trots att den är namnlös. 

[HundochKatt]
2018-06-23 21:40
#93

Zonartics hela vägen

Caliente blommar också för fullt men jag fick ingen bra bild på den, men nästa gång kanske. Förutom det så tog jag en bild på alla mina Zonartics på rad. 14 stycken har jag som nämnt och den 15:e på väg, då jag fick tag på en billig stickling av Lovely Wera. 

Fyra av dessa har knopp, men för övrigt så är de ju ganska små. Dock ser jag att några börjar ta sig och skickar nya blad. Så förhoppningsvis så har jag fler som blommar till hösten i alla fall.

[HundochKatt]
2018-06-23 21:47
#94

Storknäbb på Asarnas Loke.

Storknäbbar, har jag på Caliente, Asarnas Loke och Picotee Pink. Jag har haft fingret med i spelet på Asarnas Loke och Picotee Pink, så jag är skyldig till den på A Loke och ett par på Picotee Pink. Sedan har jag försökt att sätta ihop Picotee Pink och First Yellow, får se om det blir några storknäbbar. Tyckte mig i alla fall se nya på G på Picotee Pink. I alla fall så är det snart dags att tejpa de största näbbarna för här ska samlas frön, för att se vad det kan bli av de små fröna. Jag väntar mig inget fantastiskt, men det är kul ändå att så och vänta tills de blommar för första gången. 

Picotee Pink med en av storknäbbarna.

Pyttelite
2018-06-23 21:54
#95

Imponerande samling och mycket vackra bilder!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-25 23:59
#96

Idag blev det omplantering av tre sticklingar som rotat sig. Älvdalen, Brocade - Cherry Night tror jag det var, men får se när den blommar. Och så Caliente. 

De två förstnämnda behåller jag, då jag köpte dem som orotade, men Caliente (som redan har knopp) kommer jag att så småningom läggas ut för försäljning eller byte om något intressant erbjuds, men väntar gärna ett tag så den hinner bla  rota sig ännu mer. 

Idag kom Provadon som jag beställde tillsammans med min kusin. Och alla pelargoner fick nu sin dos, mest i förebyggande syfte, då jag inte sett något liv av ohyra sedan jag hittade några små trips för en tid sedan. Tydligen så lyckades jag få bort dem med Pyretrum och avverkning av misstänkta blad och ägg. Och daglig genomgång. Men nu har alla utom de små sticklingarna som är på rotning och de nyrotade fått Provado. Sticklingarna ovan kommer att få det innan de flyttar ut, men man ska ju inte gärna ge det till nyetablerade växter står det på förpackningen så jag väntar med det ett tag.  Några hade redan fått Provado, dvs. nyinköpen. Men klantiga jag läste inte på stickorna ordentligt (hade noterat på dem vilka som fått provado) så minst ett par stycken fick dubbel dos. Och när jag upptäckte det så kunde jag inte hitta "pinnarna" jag just stuckit ner i jorden. Så jo…. de har fått dubbel dos. Bara hoppas att de inte storknar av det och dör för mig. Men i så fall får jag skylla mig själv som klantade till det.

[HundochKatt]
2018-06-26 14:02
#97

Två nykomlingar idag. Blir alltid lika glad när jag får tag på en av Asarnas, till vettigt pris. Asarnas Freja den här gången. Nu har jag 12 av 28…. 16 kvar alltså. 🤪

Jag minns inte alla namnen på de pelargoner jag hade förra vändan när jag hade Pelargonviruset, men ibland så känner jag igen namn och minns hur de ser ut, på ett ungefär. Det är ju lätt att googla också. 

 En favorit från förr var just Clown. Den är så underbart söt med sina prickar och fläckar så jag blev jätteglad när jag fick chansen att köpa en orotad stickling. 

Den är nu satt på rotning och jag hade inte hjärta att ta bort knoppen. Dessutom testar jag att stoppa ner stumpen jag skar bort och så ett par blad. Läste nyligen om att någon lyckats rota blad så här så varför inte testa? Det är ju bara att ta bort om det inte vill sig.

Annons:
[HundochKatt]
2018-06-28 00:41
#98

Ja, då var det dags för en ny laddning idag. Hrmmm… undrar ni kanske, får hon aldrig nog? Nää, tydligen inte, ni vet pelargonviruset…. . 🤪 Jodå, det kommer att tunna ut nu känner jag själv, men visst en och annan blir det väl för det finns ju fortfarande många vackra som jag vill ha. 😍 Dessutom vet jag att jag väntar in 3 till (2 vildar och en zonartic) + att min kusin skickat orotade sticklingar med dekorativa blad, som jag hoppas få imorgon.  Hur många det är vet jag inte förrän jag paketet kommer. 😛 

Man kan väl säga att ett av paketen idag blev lite impulsköp igår (japp, snabbt skickat av säljaren). Jag kände igen Barbara Hines och Dallimore så dem tingade jag på snabbt, och i farten åkte det med två till som jag hade en liten hum om hur de såg ut Silver Celebration och Charmay Cockey. Fort kan det gå, när man inte vill missa något man vill ha.  😎

Och så fick jag ju i det andra paketet Zonarticen Lovely Wera, som faktiskt har en knopp! Och på köpet fick jag en rotad stickling av Kosterhavets Ägir. 

Jag har bara större lerkrukor kvar så nu måste jag plantera i plastkrukor tills jag har köpt lite nya lerkrukor. Jag tycker att det är sååå tråkigt med plastkrukor och jag vet av egen erfarenhet att pellisar trivs bättre i lerkrukor. Men, det är en nödgrej tills jag köpt på mig lite krukor. Tänkte kolla in lite loppisar för att förhoppningsvis hitta lite billiga krukor, för de är verkligen inte billiga i affärerna. 

Även fast det dröjer med massa blommor - finns lite knopp här och var så är det ändå roligt att se att några av mina Zonartics har börjat frodas. Det är ju ett tecken på att de trivs. Linslusen Asarnas Loke ville tydligen också vara med på bild, där han stolt visar upp att han faktiskt är fertil, med sin stora storknäbb.

beem
2018-06-28 10:37
#99

Oops you did it again. 🙂

Vilken fin samling du har.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-06-28 12:55
#100

#99 Ja, den har vuxit rejält  måste jag säga. 🤪 Inte långt kvar till 100…..

[HundochKatt]
2018-06-28 13:02
#101

Pelargon BB

Pelargon BB. Då fick jag sticklingarna från min kusin (ja, hon har också pelargonvirus). Mrs Pollock, Brocade orange/röd - tror det är Fire, Contrast, Wilhelm Languth och Moonlight Violino. Alla satta på rotning. Hon skickade med en Root Riot kub också som jag testar på en av sticklingarna. Har aldrig testat den förut så får se om det går snabbare än de i jord. En del tycker att den är jättebra, men som sagt var jag har aldrig testat och kanske svårt att säga något med bara ett test, men det visar sig. 

Stickling i Root Riot kub placerad i äggkopp.

Pyttelite
2018-06-28 22:22
#102

Jag förstår ju att lerkrukorna tryter när expansionen är så stor. 😭

På krukväxtsajten hade vi denna säljannons - kanske finns de kvar? 

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a8b22ef8e0e74293c000103-lerkrukor?593843b8ce12c42e36003c7e-1

Ett annat tips som garanterat bär emot om man är en ordningsam samlare är att samplantera i större krukor - något som jag gjort som stollig etikettsbrytare - men jag har inget större renommé som pelargonodlare så jag kan gå mot strömmen. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-28 22:47
#103

#102 De krukorna var för små. Fick tag på några små idag på Loppis. Men jag behöver ca 13 cm, större har jag. Men det får jag köpa nästa månad. Kommer att få lite mindre krukor över när jag omplanterar en del till större. 

Visst, kan man samplantera i stora krukor, men jag är lite rädd för att göra det ifall man har någon smitta som man inte sett än, tex. rotlöss eller knippebakterieros, så jag vill gärna ha en kruka för varje pelargon med fat. Det förhindrar smittspridning lite grann i alla fall. 

Det är ju nackdelen när man köper från olika håll sticklingar, man vet aldrig vad man får med dem. De flesta har ju varit friska och fina men som ni läst så har jag ju fått in trips och något annat som kan vara vita flygare. Dock har jag inte sett några levande så jag har nog lyckats ta bort dem som tur är. Det enda jag sett nu är små larver som äter på bladen. Suck, alltid något men det är ju lätt att plocka bort. 

Nu har ju alla utom sticklingarna på BB Provado så jag ska vara relativt trygg från ohyra nu. 👍

Pyttelite
2018-06-28 22:59
#104

Jag förstår att det klokaste inte alltid är att samplantera av flera skäl. 

Den som inte riktigt har koll på alla sorter kan lätt tappa bort sig - vill inte riktigt avslöja än hur jag förankrat etiketterna på mina. 🤐

Ser man interiörer från drivna samlare är det just en i varje kruka och vill man senare göra egna förädlingar behöver man ju ha fullständig kontroll så jag förstår konceptet.

Vi får göra en serie om smittor, infektioner och skadedjur - tur att man i sin dumhet inte ser alla faror, knippebakterios lät inte så skojig att få in i samlingen.

Min erfarenhet som gammal krukväxtnörd är att man förr eller senare hamnar där i smittoträsket så det är bara att läsa på hur man dels kan förebygga men även  kurera i alla fall de enklare infektionerna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[HundochKatt]
2018-06-30 23:24
#105

[HundochKatt]
2018-06-30 23:46
#106

Tejpade Storknäbbar på Picotee Pink

Skulle visa min kusin hur jag gör med storknäbbar, om jag vill samla lite frön. 

Nu tejpade jag tidigare än jag brukar för att visa. Men tejpen får sitta kvar och så får jag tejpa de andra senare. 

Ett par av storknäbbarna har jag lekt kopplerska med och parat ihop med Asarnas Loke, men jag tänkte inte på att märka dem…. så vilka det är har jag inte en aning om. 🤔

Pyttelite
2018-07-01 00:20
#107

Spännande väntan och fin äggskalspelargon.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-07-03 12:36
#108

Articzon - kallades felaktigt för P.Articulatum tidigare

Några nykomlingar har det blivit, de senaste dagarna…..

Lara Susanne (Zonartic)

[HundochKatt]
2018-07-03 12:39
#109

Clown

Steffens Blackie, som får nästan svarta blad i solen

[HundochKatt]
2018-07-03 12:59
#110

Asarnas Munin, stjärnpelargon

Occold Shield har slagit ut.

Asarnas Bifrost - snart får jag njuta av blomman igen.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
2018-07-03 17:42
#113

#109 Vilket fantastiskt utseende Clownen har. Stora blommor men ändå så liten. När jag ser dina perliteblandningar associerar jag till sommarhagel - kanske för att jag för varm just nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
[HundochKatt]
2018-07-04 14:14
#115

#113 Clown är ju jättesöt och blommar rikligt när den vuxit till sig. 

Ja, du har helt rätt, det blir lite sommarhagelkänsla. Värmen tar nästan kål på en och jag brukar tänka att snart hoppar jag ner i frysboxen. 🤪Jag är också i klimakteriet och svettas emellanåt kopiösa mängder. Och värre blir det av värmen tyvärr.  Kan väl säga att jag känner mig inte fräsch många minuter efter en dusch.

[HundochKatt]
2018-07-04 19:54
#116

Och så äntligen slår hon ut, min första Zonartic blomma. 

Tänk att en så liten planta kan sätta knopp och blomma så vackert! Helt klart värd väntan… Hon sitter alltså i en 11 cm kruka, lite liten men brist på annat så… Men hon ska få större snart!

[HundochKatt]
2018-07-04 19:59
#117

Och nu taget på kvällen, så har hon slagit ut lite mer… 😍

beem
2018-07-04 21:05
#118

Åh vilken skönhet.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
2018-07-04 21:23
#119

#118 Visst är hon vacker! Ska bli så spännande med alla de andra Zonarticorna jag har. Har ju hela 16 st plus Articzon (jag som skulle bara ha max 5….)  som inte räknas in i zonartic ännu men jag skulle tro att den kommer att göra det så småningom. Jag har om jag minns rätt 5 stycken med knopp till. 👍 De flesta bara början till knopp så det lär dröja innan de slår ut, men jag har Lara Welcome som har ganska stor knopp så den står nog på tur. 

Tills igår hade jag inte sett någon Zonartic på riktigt, men var på ett ställe igår och hon visade mig sina Zonartics. Många av dem har jag så det var riktigt kul att se vad jag väntar på. En som jag blev riktigt kär i var Lara Susanne, såååå läcker färg! Och det bästa är ju att jag har den och hon har knopp om än liten. 😍

[HundochKatt]
2018-07-04 21:25
#120

Föresten Lara Ritas färg är nog bäst återgiven på den första bilden.

Pyttelite
2018-07-04 21:31
#121

Härliga bilder - jag har läst på lite om Zonartic men inte kommit mig för att skriva en artikel än. 

Mycket trevliga pelargoner! 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-07-04 22:31
#122

#121 Och jag har väntat på att kunna ta egna bilder, så man använder bilder lagligt. Till just en artikel om Zonartics. 😎 Vi får se vem som hinner först. 👍

beem
2018-07-04 22:48
#123

#121 Ser jag fram emot. Jag vill gärna lära mig mer om Zonartic.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-07-04 22:51
#124

#120, #122 Vi kan göra flera bara jag får tummen ur … 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-07-04 23:15
#125

Inte nog med att jag har BB för mina pellisar, jag har sjukvård också, speciellt för "benbrott" 😃. Ja, vad ska man göra när blomstängeln går nästan helt av på nya Steffens Blackie och det går inte att stödja den på något sätt? ☝️ Ja, då kommer pellisdoktoren och plåstrar om brottet.  🤓Om det fungerar, det får vara osagt tills vidare, men värt ett försök. Eller vad säger ni? 😂

PS! Allvarlig Pelargonvirus här tror jag….

Annons:
beem
2018-07-05 10:42
#126

#125 Klart att pellisdoktorn rycker ut och hjälper sin vän.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-07-05 12:17
#127

När jag såg denna i helgen som var så kunde jag inte bara motstå den. Jag tycker att det är så vackert med vita blommor mot det vitbrokiga. 😍

[HundochKatt]
2018-07-05 12:25
#128

Honeywood Suzanne tillhör ju mina stora favoriter från förr och hon fortsätter att imponera på mig med sina skira blommor. 

Appleblossom Rosebud såg ju väldigt klen ut när jag köpte den men nu börjar den komma igen och visar det genom att sätta nya knoppar och de som slår ut är mycket större och därmed ännu vackrare. 

beem
2018-07-05 14:07
#129

Så fantastiska pellisar du har.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-07-05 16:56
#130

#129 Ja, jag har fått ihop en del snygga pelargoner, önskar bara att de kunde växa fortare och få mer blommor. Men de får ta den tid det tar. Trots allt så är ju de flesta små sticklingar/plantor och jag har inte haft dem som länge. Men nästa år hoppas jag på riktig blomsterprakt!

beem
2018-07-05 17:01
#131

Jag tycker också att mina nya pellisar växer så sakta och inte vill de blomma heller.  Gäller bara att övervintra dem och hoppas på nästa sommar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[HundochKatt]
2018-07-05 17:54
#133

#131 Jag tror att värmen kan påverka vissa sorter till det sämre. Har bla läst om att en del Zonartics kan stanna upp när det blir för varmt så varför inte andra. Tyckte att det var mer växtkraft när det var lite svalare ett tag. Nåja, vädret är det sista vi råder över så det är bara att ta det.

[HundochKatt]
2018-07-05 18:01
#134

Förra veckan upptäckte jag "knölar" i jorden på en av mina Zonartic plantor. Jag tänkte direkt att det är Knippebakterios (det är klart att man ska måla fan på väggen) men som tur är så var det inte det utan bara rotknölar.  👍 Men av min lite hårdhänta behandling råkade jag bryta av en pytteliten bit. Den hade trådar av rötter så jag tänkte att jag chansar och stoppar ner den i en egen kruka. Och nu har det kommit lite grönt! Kul! 

Jag har ju blandat ihop namnlapparna på Unicorn Hot Pepper och Unicorn Pom Pom, så jag vet inte vilken av dem det är (förutsatt att de köpta sticklingarna stämmer i namn). Så jag får helt enkelt vänta tills denna och de två andra blommar.

[HundochKatt]
2018-07-06 19:27
#135

En lyckad bild på First Yellow, dock något gulare i verkligheten.  Taget med mobilen så inte behöver jag plocka fram systemkameran, går ju bra utan. 

beem
2018-07-07 09:11
#136

Så vackert och ovanligt med en gul Pelargon. Du tar fina foton.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-07-07 12:36
#137

#136 Det finns ju några gula pelargoner numer, men de är inte så jättevanliga än.

Tack, foto har faktiskt varit ett intresse i alla tider. Har mängder med fotoalbum och tusentals bilder digitalt. Men konstigt nog så hittar jag inte mina gamla pelargonbilder.. Nåväl, bara fota nya vartefter. 

Många gånger märker jag att när jag fotar en pelargonblomma, så lägger jag märke till mera detaljer och ser dem också till viss del i verkligheten sedan. För mig hör det liksom till att fota med pelargonsamlandet.

[HundochKatt]
2018-07-11 11:23
#138

Lisa och Arbrå

Igår var min särbo och jag ute på Pelargonshoppingtur. Först var vi till ett ställe som hade stängt för säsongen, precis samma dag. Hade kollat på internet dagen före och då skulle det vara öppet. Tråkigt med dålig info. Sedan åkte vi vidare till Ekenäs, tror jag det hette - i Flen trakten. Där köpte jag Arbrå och Lisa. Tror att Lisa heter något mer, men ska kolla upp det. 

Efter det så åkte vi vidare till Sune Trygg i Tungelsta, som jag hör så mycket om men aldrig varit där. Wow! Vilket ställe, mängder med pelargoner, trots att det är i slutet av säsongen och mycket sticklingar var slut. Alltså, jag kunde inte låta bli att plocka på mig sticklingar, en efter en…. men till slut var jag tvungen att stoppa mig själv för annars hade det blivit alldeles för dyrt.

Sune Trygg Shopping

Sune Trygg Shopping

Sorterna jag fick med mig här var två Zonartic: Lara Largo och Unicorn Fairy och sedan blev det Occold Lagoon, Bill's Dream, Elmsett, Black Night Lavender, Maias Lettlandspelargon, Mrs Parker, Redshill, Chelsea Diane, P.Cotelydonis, Kolibri, Peppermint Islington, Helena, Happy Appelblossom, Westdale Appleblossom…. Tror att jag fick med alla. Individuella bilder kommer senare, men först måste jag lösa "bristen på krukor frågan". Blir nog att plantera de flesta i plastkrukor tills vidare, även fast jag köpte några lerkrukor igår också….. Ja, det var ju inte alls meningen att köpa så här många!

beem
2018-07-11 14:42
#139

Wow vilka fynd du gjort. Jag har också hört talas om Sune Trygg. Kanske någon gång får jag besöka.

Visst är det underligt när man ser Pelargoner. Plötsligt upptäcker man bara att de hoppar ner i korgen en efter en och man förstår inte hur det går till. 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
2018-07-11 16:09
#140

#139 Ja, det var verkligen fynd tycker jag också. Jag menar den dyraste kostade 60 kr och resten 30 kr stycket. Bra priser tycker jag på fina sticklingar som många är som små plantor. 

Ja, de har verkligen en förmåga att hoppa ner i korgen, en efter en……(jag skulle inte heller vilja bo i växthus :p) jag blev förvånad själv. Hade säkert kunnat bli fler om jag gått runt och kikat mer, men man får stålsätta sig även fast särbon var med och öppnade plånboken. 👍

Nackdelen är ju när man kommer hem och ska plantera om dem. Kruk - , fat- , jord och perlite brist. 😟

Har planterat om några men har mer än hälften kvar….

Pyttelite
2018-07-11 21:48
#141

Å andra sidan ör lyckan så mycket större mär de blommar .


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-07-13 02:01
#142

Min samling har ökat till hela 97 olika sorter, med rasande fart. Jag som skulle bara ha sådär 30 stycken var det tänkt.😊 Men det där Pelargonviruset kan verkligen ta tag i en rejält och jag är väl ett klassiskt skolexempel på just Pelargonvirus. 🤪

Nu har jag dock så många fina sorter så jag skulle tro att det hela bromsas en hel del hädanefter. Givetvis ska jag fortsätta att samla på Asarnas serien, för dem vill jag verkligen ha alla av men det får ta den tid det tar. Sedan är det ju några till som jag mycket gärna vill ha och jag hoppas att så småningom få tag på dem också till vettigt pris. Och det dyker säkert upp en och annan som jag faller pladask för, om jag känner mig själv bäst. 😎

Men nu en bild på Asarnas Bifrost som äntligen slagit ut sin första knopp! 😍

[HundochKatt]
2018-07-13 02:28
#143

En del av de nyinköpta… Kommer fler vartefter. 

[HundochKatt]
2018-07-13 02:40
#144

Får jag presentera "Kotten" som den kallas till vardags. Dess korrekta namn är P.Cotyledonis men kan också kallas för S:t Helena. Just för att den växer vilt bara där. Inte den snyggaste pelargonen så här (gör inte saken bättre med dåligt foto), men kan bli riktigt snygg med åren, om jag har tur. För att inte tala om de vackra vita lite stjärnformade blommor som den kan få. Googla gärna på P.Cotyledonis. 

Förhoppningsvis får jag mer tur med denna än den förra jag hade, för många år sedan. Då var den inte lika vanlig som den är idag och var riktigt dyr då. 

Pyttelite
2018-07-13 08:31
#145

Vad spännande och vilka blad. Trodde först till min förskräckelse att du fått ohyra. Väldigt speciell!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-07-15 02:26
#146

Två av mina Zonartic pelargoner blommar. Lara Welcome har jag haft ett tag, men Unicorn Fairy köpte jag i början på veckan hos Sune Trygg. Jag förstår nu att folk älskar de här Zonartic pelargonerna, de är faktiskt riktigt snygga! Ändå har jag bara hitills haft tre som blommat. Men jag väntar på två till som har stora knoppar och ett par har mindre knoppar…. bara vänta alltså.

Tänk att kunna kombinera två hobbyn, pelargonsamlande och foto. Riktigt kul att ta bilder på pelargonerna igen. 

Annons:
[HundochKatt]
2018-07-15 02:37
#147

Fyller på med några av de jag köpte hos Sune Trygg. Bill's Dream, med en underbar persikorosa färg utåt kanterna. 

[HundochKatt]
2018-07-15 02:38
#148

Kolibri även kallad för Norrköpingspelargon, var jag ju tvungen att köpa då jag är en Norrköpingstjej från början. Det är inte helt fel att den är vacker heller. 

beem
2018-07-15 22:38
#149

Tänk att det finns så mycket underbara Pelargoner som man inte hade en aning om.

Så vackra bilder. Du är en duktig fotograf.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-07-16 13:33
#150

#149 Tack!

Ja, det finns massor av underbara pelargoner. Inte undra på att man vill ha så många när man åkt på pelargonviruset. 🤪

[HundochKatt]
2018-07-20 20:33
#151

Värmen börjar ta kål på mig framförallt fysiskt så jag har inte haft ork att uppdatera med bilder på mina nyaste pelargoner. Men det kommer så småningom mer bilder. 

Men idag fick jag hem tre paket. Rena rama julafton för mig igen! Men den här gången var det inga plantor, utan jag har beställt en del lerkrukor från Hornbach. Det rekommenderar jag. Bra priser, låg frakt och väl paketerat. För mig lönade det sig att beställa från Hornbach än köpa på Granngården. Lite fat blev det också men bara plastfat. Jag förstår inte varför lerfat ska vara så dyra? Är de svårare att tillverka?

Jag hade också beställt från Wexthuset Root Riot kuber (var extrapris nu på 100 kuber påsen), ska testa dem på allvar. Har ju bara provat en som jag fick från min kusin. Den rotade inte snabbare, i alla fall inte på den sticklingen, men sticklingen var fin från början och hela vägen till rotning. Clonex mist köpte jag också, som jag ska testa och lite etiketter. 

Men det allra roligaste tyckte jag var min värmematta och lyse, så jag kan stickla och så frön även i vinter! 👍 Lyset kan jag ju också använda till en del plantor som kräver lite mer ljus på vintern.  Man måste ju försöka förlänga pelargontiden lite grann, annars kan ju abstinensen bli alltför svår på vintern. 🤪

beem
2018-07-20 20:49
#152

#151 Ja i den här värmen gör man inte många knop. 

Dagen blev ju trots värmen riktigt jualafton för dig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-07-31 16:44
#153

Äntligen igår fick vi regn! Minst 31 mm blev det. Så skönt efter månader med torka men idag kom värmen tillbaka, så jag håller mig inne till kvällen. 

Passade på att så lite köpefrön,  Appleblossom Orbit och testar värmemattan, som knappast behövs nu tror jag men det är ju bara tills de grott.  Kollar också om lyset slår på med hjälp av timer. 

Blir mer frösådd här framöver, men börjar lite smått med dessa.

Annons:
[HundochKatt]
2018-07-31 17:10
#154

Det tog inte många minuter innan ställningen för växtbelysningen åkte i golvet och drog med sig min frösådd och några sticklingar…. 😢 Jag hoppas att jag kunde rädda fröna i jorden och att sticklingarna klarar sig. Det är bara att vänta och se nu…  Nu har jag tejpat fast ställningen så förhoppningsvis kan det inte hända igen.

beem
2018-08-02 09:17
#155

Aj aj vilken otur.  Jag  tror de klarar sig och du ser nog snart att det gror.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-02 15:24
#156

#155 Hoppas det beem!

[HundochKatt]
2018-08-02 15:32
#157

Jahapp, då var det min tur att bli utsatt för Postnords slarv. Idag kom ett litet paket, som postades för 10 dagar sedan. Det var inte roligt att öppna det för det var en himla sörja.  

Jag har fått massor av paket och de flesta har kommit dagen efter eller efter ett par dagar. Men så försvann denna…  Kontaktade säljaren så hon skickade mig orotade sticklingar av dessa, som jag hoppas rotar sig. 

Jag försöker att rädda ett par stumpar eftersom de hade fina rötter. Så det är bara att vänta och se. 

En lärdom i alla fall för alla som skickar sticklingar. Det är bättre att de är för torra än för blöta i jordklumpen, när man skickar. Torra sticklingar/plantor håller sig bättre än vad blöta gör, ifall Postnord slarvar och det tar extra tid att komma fram till mottagaren. Orotat så kan man blöta lite en papperstuss, men inte mer.

[HundochKatt]
2018-08-04 20:58
#158

Jag tycker att pelargoner gör sig bra i små vaser, så nu när en del blev skadat av regn och några var lite halft överblommade så plockade jag av dem. Rensade bort allt fult och fick en vacker bukett att stoppa i vasen. Brukar göra så här med de flesta pelargoner och har en liten vas som jag stoppar ner dem i vartefter, men nu blev det flera på en gång.

[HundochKatt]
2018-08-08 01:08
#159

Det har kommit lite nya bryt på mina sticklingar som tog 10 dagar med Postnord att komma fram. (Inlägg #157)

De står på värmematta och växtbelysning. Hade de inte haft så fina rötter, så tror jag inte att de hade klarat sig så här bra. 

Bara hoppas att de håller hela vägen…

beem
2018-08-08 09:35
#160

Vilken lycka att se att de skjuter nytt. Hoppas de klarar sig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
2018-08-18 20:39
#161

Inte så bra bild men så här ser mina ruttna sticklingar ut nu så ja, de klarade sig och växer. 👍Men än får de stå under växtbelysningen. 

Så även fast det ser ut som det är bara att kasta sticklingar som ser ut som i inlägg #157, så kan det vara värt att prova att rädda dem. I synnerhet om de har fina rötter. Är otroligt glad över att de klarade sig så här bra!

[HundochKatt]
2018-08-20 14:48
#162

På grund av den värme vi har haft i sommar så har jag inte riktigt orkat uppdatera med bilder på mina pellisar. Så jag tänkte att jag skulle försöka att göra det från och med nu och framöver. Har ju en del bilder jag tagit under sommaren som jag ska gå igenom. 

Först ut blir P.fragrans en doftande vildpelargon med små supersöta blommor. 

[HundochKatt]
2018-08-20 15:13
#163

Jag sådde ju lite frön den sista juli och så åkte hela rasket i golvet #153 och #154. Det var bara ett frö som tog sig och hon växer sakta men säkert. Appleblossom Orbit, ska det bli av den lilla. 

Sådde lite egenplockade frön också men ingen av dem tog sig. Vet inte om det berodde på rötmånaden eller om det bara var ren otur. Men,  så är det med frön, alla tar sig inte tyvärr.

[HundochKatt]
2018-08-20 15:16
#164

Sådde häromdagen frön jag beställde från England. Jag hoppas att jag ska få bättre tur med dessa. Framöver kommer jag också så lite vildpelargonfrön som jag har beställt. Jag tycker det är spännande det här med frön. Följa med från början, från det lilla fröet till färdig blommande planta.  Och så har man också lite att pyssla med under den tråkiga årstiden.

[HundochKatt]
2018-08-20 15:23
#165

Primärhybriden P. Caffrum x Diana har blommat under sommaren, tyvärr med bara en blomstängel.  Men så otroligt vacker!

[HundochKatt]
2018-08-20 15:41
#166

Lara Largo, en zonartic blommade i somras. Jag gillade den skarpt då blommorna höll sig länge och färgen lyste upp så vackert. 

[HundochKatt]
2018-08-20 15:50
#167

En del pelargoner blommar hela tiden utan uppehåll, medan andra blommar och sedan dröjer det ett tag innan det kommer nya blommor. Odensjö Liesel är en sådan som inte har blommat rikligt i sommar, men när den visar sina blommor så är den förlåten. Just nu är det en knopp igen på gång så snart får jag njuta av den igen.

Annons:
[HundochKatt]
2018-08-20 16:03
#168

[HundochKatt]
2018-08-20 16:59
#169

[HundochKatt]
2018-08-20 17:04
#170

[HundochKatt]
2018-08-21 01:25
#171

Honeywood Suzanne hör till mina absoluta favoriter. Både förr och nu! Den har blommat rikligt hela sommaren men fick för mycket sol sista tiden så den ser inte vidare fin ut. Osäker på om den kommer att klara sig. Så jag köpte en ny som skulle vara välrotad. En pyttestickling fick jag med en pytterot. Långt ifrån vad jag kallar för välrotad. Den kämpar än och kanske att den klarar sig… men för säkerhets skull har jag tingat på en till från en annan säljare som skulle rota till mig. Det här är en pelargon som inte jag vill vara utan!

beem
2018-08-21 08:46
#172

Så fantastiska bilder du bjuder på.

Dina gröna fingrar kommer att fixa den nya Honeywood Suzanne.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-21 13:40
#173

#172 Tack! Mer bilder kommer!

[HundochKatt]
2018-08-24 18:59
#174

Tre av mina vildar/doftisar. "Kotten" P.cotyledonis, P.fragrans och P.australe vit. Fler hoppas jag att det blir då jag har många fröer till olika sorter. Några är sådda men än har det inte tittat upp någon.

Annons:
beem
2018-08-24 19:07
#175

#174 Den i främre krukan är ovanlig i bladen. Den har jag aldrig sett. Är det den som heter P.cotyledonis.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-24 19:07
#176

Blommar rikligt nu. Tur att den inte är så stor än inför vinterförvaringen.

[HundochKatt]
2018-08-24 19:13
#177

[HundochKatt]
2018-08-24 19:19
#178

[HundochKatt]
2018-08-24 19:21
#179

beem
2018-08-24 20:05
#180

Så vackra Pelargoner och så bra foton.

Fotar nu mot mörk bakgrund ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-25 00:29
#181

#180 Ja, jag försöker göra det. Har fleecetyg som är svart som jag brukar använda till bakgrund. Men ibland blir det svarta blått. Men jag fotar med mobilen och den är väl inte riktigt hundra även fast den har en bra kamera. Är lite för lat för att plocka fram systemkameran och ladda batterier till den. 🤪

Annons:
beem
2018-08-25 10:10
#182

#181 Så smart att göra så. Bilderna blir ju så tydliga då mot den mörka bakgrunden.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-27 21:27
#183

Nu har jag fixat hyllor för sticklingar, mindre plantor, ja, större får nog också plats. Och så kan jag ställa större runt om då det lyser upp rätt bra. Det kostade mig knappt 560 kr. Tycker jag är väldigt bra pris om man jämför med vad IKEA tar för sina små hyllor för växter. Jag tror det heter VÄXER. 

Jag köpte 2 st Hyllis på IKEA, 3 st LED lysrörsarmaturer på Biltema. 3 små brädor och skruv som går igenom plåt på bygghandeln. Skruvade fast brädorna på tre av hyllorna, skruvade sedan dit fästena för lysrören och monterade hyllorna. Och allt har jag gjort helt själv så jag är stolt över mig själv. Nu har jag mycket plats för sticklingar och annat och belysning för vinterförvaring. Ska bara köpa buntband och fästa ihop hyllorna med så att det blir mer stadigt.

beem
2018-08-28 10:32
#184

#183 Så fint du ornat. Det kommer att bli jättebra i vinter med belysning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-28 19:04
#185

#184 Tack! Jag blev jättenöjd för jag kan ju inte använda alla fönster pga "monsterkatten", så jag har bara det här rummet. Men ett bord jag kan ställa en del pellisar på (bakom hyllorna) så får de ljus från fönstret och även från hyllsystemet.  Det bästa av allt det blev billigt och dessutom gjorde jag det själv! Tjejer (eller tanter för min del) kan!👍

beem
2018-08-28 20:04
#186

#185 Yess - tanter kan 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-08-31 01:32
#187

Jag gillar vitbrokiga pelargoner. De är så fina även när de inte blommar. Men Wilhelm Langguth är ju helt underbar med sin röda färg mot det vitbrokiga. Jag tror att jag fick det röda rätt så nära verkligheten också. Annars brukar det vara lite svårt med det röda och orangea att fota. 

[HundochKatt]
2018-08-31 01:35
#188

Och här kommer en annan goding, som tyvärr hade bara ett par blommor när jag tog mig tid att fota den. 

Annons:
[HundochKatt]
2018-08-31 01:43
#189

Occold Shield är också fin tycker jag. Och nu har den gulnat lite på bladen, kanske av sol eller också att det blivit lite kallare. 

[HundochKatt]
2018-08-31 01:54
#190

Don Chiverton tyckte jag var himla tråkig, den ville ju aldrig blomma! Ja, jag fick vänta länge på första blomknoppen ..l men sedan har den blommat rikligt måste jag säga. Väl väntan! 

[HundochKatt]
2018-08-31 02:04
#191

[HundochKatt]
2018-08-31 02:16
#192

Ibland blir det lite tok med våra pelargoner. Jag letade länge efter Nathalie och hittade den hos Sune Trygg. Och väntade tålmodigt på knopp och blomningen. Till min stora besvikelse så blev blommarna vita! Googla gärna på namnet så ni vet hur den ska se ut. Ja, ibland sportar våra pelargoner och på Nathalie är det ganska vanligt. I alla fall har flera fått vita blommor på den. Men jag tycker att den är söt ändå förstås, så den får vara kvar tills vidare och kallas hos mig för "Nathalie Vit". Vet inte om hon kan bli rosa med vita kanter igen eller kommer att vara så här? Det får tiden utvisa. Jag får leta reda på en ny helt enkelt, kanske inte i år men nästa…. 

Tittar man noga så kan man skymta en aning rosa på den nedre bilden och det nedersta kronbladet. 

[HundochKatt]
2018-08-31 02:20
#193

Lite mera tokerier. Köpte denna hos Sune Trygg, Redshill. Ja, den skulle vara röd, därav namnet. Men se det ville inte blomman, utan den hade gått tillbaka till Godshill. 🤪 Redshill är alltså en sport av Godshill. Nu tycker jag den är finare som Godshill, så mig gör det ingenting. Det är väl likadant här, jag har inte en aning om den kan ändra sig igen. Men det får tiden utvisa.  Men visst är den väl vacker?

[HundochKatt]
2018-08-31 02:30
#194

Jag har lite mer bilder på lut, som jag inte gått igenom ännu. Men det kommer fler bilder. 😎

Tänk, i början av maj ungefär så hade jag tre sorters pelargoner. Gammal Mårbacka sticklingen jag fick av min kusin. Asarnas Bifrost sticklingar som jag fick tillbaka av en granne och "Kärlekspelargon" Calliope. 

Jag sa till särbon att jag inte skulle skaffa mig så många som förra gången då jag hade någonting på 100 stycken (110-120 ). Jag skulle skaffa mig bara 30 stycken tyckte jag där seriöst. 

 Med i facit i handen så har dessa 30 stycken förökat sig själv genom delning för det är nu 147 olika sorter! Och tar sig alla vildpelargonfrön som jag har sått och ska så, så har jag 14 sorter till….  

Det här är ju 0-147 på 30 sekunder typ. 🤪😂

beem
2018-09-03 11:07
#195

# 194 Jag känner igen det där. Det är något märkligt med Pelargoner. Man ser en ny sort och sen ser man ytterligare en ny och så fortsätter det.

Fantastiska bilder - som vanligt. Jag njuter när jag ser dem och får samtidigt fina tips om nya.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2018-09-13 21:47
#196

Vilken variation och blomprakt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-09-14 01:57
#197

Går igenom som nämnt mina bilder vartefter. Förhoppningsvis har jag inte visat de bilder jag lägger ut, men annars får ni tåla lite repriser. Känns lite vemodigt faktiskt att vi har nästintill höst nu. Den finaste pelargonsäsongen är snart till ända. 2/3 har jag ungefär plockat in från uteplatsen, men måste fixa en hylla till nästa vecka, så jag får in resten också. Ja, de tar mer plats än vad man tror och jag vill ju ha lite yta för frösådder och sticklingar under vintern. Så helt borta från pelargoneriet blir jag inte i vinter. Men nu fortsätter jag att lägga ut lite bilder. 

Lisa har en riktigt läcker mörkare laxrosa färg. Svårt att fånga färgen helt på bild. 

[HundochKatt]
2018-09-14 02:02
#198

[HundochKatt]
2018-09-14 02:12
#199

Testade att ta med och utan blixt samma motiv, mot samma bakgrund. 

beem
2018-09-15 11:00
#200

Så fina bilder. Lisa är jättevacker.

Ja nu börjar prakten på Pelargonerna avta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-09-21 14:46
#201

Nu fyller jag på med nytagna bilder, på de som blommar hos mig just nu. Vissa av mina gamla bilder är svåra att säga vilka de är, då jag inte hunnit med att namsätta dem. Men här kommer alltså ett gäng bilder. 😎

[HundochKatt]
2018-09-21 14:48
#202

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-21 14:49
#203

[HundochKatt]
2018-09-21 14:50
#204

[HundochKatt]
2018-09-21 14:51
#205

[HundochKatt]
2018-09-21 14:52
#206

[HundochKatt]
2018-09-21 14:53
#207

[HundochKatt]
2018-09-21 14:54
#208

[HundochKatt]
2018-09-21 14:55
#209

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-21 14:56
#210

[HundochKatt]
2018-09-21 14:56
#211

[HundochKatt]
2018-09-21 14:57
#212

[HundochKatt]
2018-09-21 14:58
#213

[HundochKatt]
2018-09-21 14:59
#214

[HundochKatt]
2018-09-21 15:00
#215

[HundochKatt]
2018-09-21 15:00
#216

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-21 15:01
#217

[HundochKatt]
2018-09-21 15:02
#218

[HundochKatt]
2018-09-21 15:03
#219

[HundochKatt]
2018-09-21 15:04
#220

[HundochKatt]
2018-09-21 15:05
#221

[HundochKatt]
2018-09-21 15:06
#222

[HundochKatt]
2018-09-21 15:07
#223

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-21 15:08
#224

[HundochKatt]
2018-09-21 15:09
#225

[HundochKatt]
2018-09-21 15:10
#226

[HundochKatt]
2018-09-21 15:11
#227

[HundochKatt]
2018-09-21 15:12
#228

[HundochKatt]
2018-09-21 15:13
#229

[HundochKatt]
2018-09-21 15:15
#230

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-21 15:17
#231

[HundochKatt]
2018-09-21 15:18
#232

Pyttelite
2018-09-21 15:31
#233

Vilka härliga bilder och pelargoner, Älvdalen var extra läcker.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-09-21 15:54
#234

#233 Tack! Ja, Älvdalen letade jag länge efter och till slut fick jag tag på en orotad och den var hiskeligt trög på att rota sig men till slut så. Började växa ordentligt när det blev svalare ute och satte knopp så det är första blomman som blommar och den är verkligen bedårande vacker! Ska se om jag kan snart ta en back-up stickling på den. För det är en som jag inte vill vara utan.

[HundochKatt]
2018-09-26 16:42
#235

Jag har fixat och donat för att få det bra för mina pelargoner i vinter. Så jag har ett helt pelargonrum numer.  Min yngsta grabbs sovrum blev syrum när han flyttade ut, men numer går det under namnet Pelargonrummet. 🤓

Men hur jag än gör så känner jag att jag behöver mer yta och mer belysning!

Pelargonerna som skulle in tar mer plats än vad jag trodde har det visat sig.  Men jag får förbättra lite i taget, för jag är faktiskt en fattig sjukpensionär och kan inte göra allt jag vill på en gång. Men det jag gjort hitills är jag faktiskt nöjd med. 

Jag flyttade ner gästsängen i källarförrådet  för att skapa detta rum till mina pelargoner. Alltså, man är ju en riktig Pelargonnörd, när man donar och grejar med tanke på Pelargonernas välmående. 

Hyllorna tänkte jag flytta först mot väggen, men så kom jag på att om jag ställer dem så som på bilderna, så ger det ljus till fler på sidorna och så kommer jag åt att vattna och greja från båda hållen. 

Man får ju tänka till lite och få det så praktiskt som möjligt.  

Pelargonerna verkar trivas riktigt bra! 

Bilderna är tagna för en vecka sedan och då hade jag inte fått in riktigt alla pelargoner. Så nu, är det riktigt, riktigt fullt! Så ja, jag behöver mer yta! Mer belysning…. och kanske är det så att jag måste börja rensa ut de som jag tycker minst om… men det är svårt! 

Alla pelargoner har ju något som jag gillar. Ibland blomman, ibland bladen, ibland växtsättet… Ja, man kan inte låta bli att älska pelargonerna just för att variationen är så rik.

[HundochKatt]
2018-09-26 17:03
#236

Inte nog med att jag redan hade fullt så nappade jag på en annons där en person skänkte bort några pelargoner pga platsbrist. Det var Toft Inasam, Augusta, Swiss Star/Mallorca, Flower of Spring och några mindre mårbackor. Ja, jag trodde inte att det var så stora exemplar men jisses amalia så stora de var när jag hämtade dem. Jag hade ingen Toft Inasam, Flower of Spring och inte heller Swiss Star/Mallorca. En liten stickling av Augusta hade jag ju förstås och gammal Mårbacka, men jag tog rubbet. Men som sagt var, inte trodde jag att de var såååå stora!? 

De stora plantorna klippte jag ner rejält, men jag är sååå dålig på att slänga sticklingsämnen, så vad gör jag? Jo, sätter dem på rotning. Pelargonnörd, jo, jag tackar jag, det det är jag verkligen! 🤪

Men så blev det ju fullt på mitt sticklingsbord…. jag som skulle börja ta lite backup sticklingar på mina egna plantor, bara de acklimatiserat sig till inomhusmiljön…  Jaja, jag behöver mer belysning, mer yta…. som sagt var…. 

Och behöver jag säga att här kommer det att finnas sticklingar till salu för en billig peng, om någon är intresserad av ovannämnda sorter. 

Fir Tree Catkins på rotning.

Men, nu har jag i alla fall köpt årets sista stickling och det blev den efterlängtade FirTree Catkins, som jag hoppas ska rota sig väl. 178 sorter har jag i dagsläget men har frön att så, så det blir nog några till… Ja, jag får nog börja rensa ut lite till våren i alla fall… men frågan är ju om jag kan?

beem
2018-09-26 17:17
#237

Oj oj där ligger man i lä 😃 Så fint du ordnat det i ditt Pelargonrum.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
2018-09-26 20:11
#238

#237 Tack. Det är en fröjd att gå in i rummet och pyssla med pelargonerna. Förhoppningsvis får jag njuta av dem i vinter också i och med att de borde inte gå i vila lika hårt som när man förvarar dem i mörker. 

Rummet är svalt då elementets justering gått sönder, så det är bättre för pellisarna. 

Ja, det blev till slut lite för många pelargoner…. men hur ska man kunna välja bort några?🤔 😢 Jaja, det får jag ändå göra vartefter, eller så sållar de ut sig alldeles själva om någon/några dör i vinter….

beem
2018-09-26 20:25
#239

Jag såg på TV en kvinna som hade Pelargoner i uppvärmt uterum.  Hon sa - inte visste jag att Pelargonerna blommar så fint även på vintern.

I ett annat program se de att det är en myt att  Pelargoner ska ha vintervila.

Det går inte välja bort. Jag kan inte kasta något då jag ansar en Pelargon eller om en stjälk blåst av.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HundochKatt]
2018-09-27 01:29
#240

#239 Jamen precis, pelargoner behöver inte vila över vintern. Det har bara uppkommit för att många av oss inte har plats att ha dem inne. Då har det varit enklare att stuva ner dem i källaren över vintern. 

Men det är många som tror att de måste vila över vintern, men så är det alltså inte. 

Nää, det blir nog svårt att välja bort några. Men en vet jag att jag inte behöver och det är Cook´s Birds Egg…. men så kikade jag på blomman idag och den är ju fin den också och bladen är ju gyllengröna….  Hrmff…. 😛

Pyttelite
2018-09-27 06:20
#241

Hm, de flest pelargoner kommer från Sydafrika och där är det svalare på vintern - kan faktiskt vara kallgrader om det vill sig illa - tror att det är därför rekommendationen om vintervila kommer i kombination med att växten kräver ljus för att må bra vilket vi har mindre av på vintern.

Vädret i Sydafrika kan växla vintertid och pelargoner är relativt tåliga kan både torka ut och tål en jordblöta.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-09-27 14:44
#242

#241 Om jag inte minns helt fel så går faktiskt vildisarna i vila när det är som varmast, så det är tvärtom i Sydafrika. De vilar på på sommaren och blommar på vintern (deras vinter). Men sådan här vila som många av oss ger dem med total mörker, det behöver de faktiskt inte.

[HundochKatt]
2018-09-27 14:49
#243

"Många tror att pelargoner måste vila under vintern, men de enda pelargoner som måste vila, eller som faktiskt går i vila av sig själva är ett antal vildarter och primärhybrider som under de varmaste sommarmånaderna kan vissna ner, slutar växa eller tappar sina blad."

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/overvintring-av-vaxter/overvintring-av-pelargoner

Pyttelite
2018-09-27 15:54
#244

Fast pelargoner ska inte vila mörkt men vårt klimat gör att ljustillgången är dålig på vintern  då är en svalare källare med ljusinsläpp en utmärkt förvaringsplats. De mår i alla fall inte illa av det. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[HundochKatt]
2018-09-27 18:15
#245

#244 Det beror väl lite på vilka förutsättningar man har. Har man många stora pelargoner på sommaren så kanske man inte har plats för dem inomhus. Då är det enklare att vinterförvara dem i tex. en matkällare. Och där är det ju oftast mörkt.

De överlever det mesta. En del skakar ju av och sköljer bort all jord och sedan hänger upp dem, andra stoppar ner dem i kartonger och försluter. Så det finns inget rätt eller fel då det gäller vinterförvaringen. 

Men en sak är säkert, pelargoner behöver ingen vintervila. De kan få blomma hela vintern, vilket jag gissar på att det kommer att göra det hos mig med belysningen. Inte alla förstås, för en del kräver nog mer ljus.  

Det här var liksom min lösning på vinterförvaringen, jag som bor i lägenhet har ju inte de mörka, svala utrymmena. Så det blir ljust och svalt istället. :)

Upp till toppen
Annons: