Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes-skänkes
Läst 2950 ggr
Pyttelite
2018-05-28 21:52

Att skicka sticklingar

Vad ska man tänka på när man skickar sticklingar?

Det kan vara kul att dela med sig av sticklingar lite längre fram när de blivit lite större men vad ska man tänka på så att resan blir den bästa för skottet?

Hur ska dom förpackas?

Ni som är vana vid att köpa och skicka pelargonsticklingar har ni lite tips att ge hur man ska förpacka och skicka?

Fraktsätt

Vilket fraktsätt använder ni ? Posten eller något annat och hur mycket ungefär kostar frakten?

Hur fungerar det under vintern?

Skickar/köper ni under vinterhalvåret och hur ser det iså fall ut med paketeringen?

Tips och trix mottages tacksamt - så kanske det dimper ner en stickling vad det lider.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tant Grön
2018-05-28 22:15
#1

Jag brukade sälja och köpa växter på Tradera. Tog lite fuktigt hushållspapper om rötterna och stoppade ner sticklingen i en plastpåse. Så brukade jag dela en mjölkpaket e.d. i två halvor och klippa ner den till strax under 3 cm. Överdelen klippte jag också av. Bredde ut sticklingen försiktigt och vände andra delen av mjölkpaketet åt motsatt håll och tejpade igen det. Så något papper utanpå. Detta ger lägsta möjliga frakt. Är sticklingen rotad i jord så skakar man av jorden så mycket det går. Skickade även på vintern, då med extra papper om.

Pyttelite
2018-05-28 22:20
#2

Inget vadderat kuvert utan du slog in kartongen i papper och frankerade det hela?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-05-28 22:43
#3

Gör likadant som #1 men använder inget extra papper utanpå. Sätter adressetikett och frimärken direkt på kartongen. Klipper även några jack i plastpåsen och tejpar inte helt tätt för att växten ska få lite luft. Brukar skicka med posten och oftast räcker det med 18:- (under 100 g).

[HundochKatt]
2018-05-28 23:13
#4

Brukar vara bra att spara kartonger av olika typer. Helst stadiga sådana och klippa till och vika vid behov. 3 cm bredd för 2-3 sticklingar, bredare om det är fler än så. Och så förstås beror det ju på om det är små sticklingar eller stora sticklingar/plantor. 

Sommartid så krävs det inte så mycket skydd. Kan räcka med plastfolie alt. plastpåse runt jordklumpen (ta bort överskottet) och lite om det gröna.  På vintern (när det är som kallast är det inte så lämpligt att skicka) får man bädda in med tex. tidningspapper vilket kan öka på bredden. Man kan också linda om kartongen med extra papper. 

Vadderat kuvert går att använda, men då måste man se till att det först ligger i någon form av kartong/låda/ask för stadgans skull. Vet förr att det fanns en och annan som sålde sticklingar som la i vadderat kuvert direkt (med plast runt sticklingen) och kan säga att de sticklingarna såg förskräckliga ut när de kom fram. En del klarade sig och andra gav upp….

Posten är snabbast att skicka med så det föredras. 

För mig är det viktigt att står det rotat så SKA det vara rotat och inte någon pytteliten rot som sticker ut. Annars kan man likaväl sälja orotade sticklingar för en billigare peng.

Tant Grön
2018-05-29 10:00
#5

#2 Nej, jag använde inte vadderat kuvert. Blev ju gratis förpackning med mjölkkartong och papper. När jag skickade på vintern, så frågade jag alltid köparen om jag skulle skicka eller vänta. Det kunde ju vara någon som bodde på landet och hade brevlåda ute. Hände aldrig att något frös.

[Rhonda]
2018-05-29 10:15
#6

Plast runt enbart rotklumpen. Jag lindar in hela plantan med papper (hushållspapper, tidningspapper mm.) Jag lägger alla bladen till rätta.

Jag lägger papper (eller bubbelplast om det  är kallt) i mjölkpaketet o lindar om.

Jag klipper ner mjölkpaket till strax under 3cm. 

Jag skickar alltid växter i förpackningar, aldrig i kuvert (ja, det har hänt att jag jag fått växter i kuvert!) eller  påsar.

Jag skriver alltid avsändare. Mitt riktiga namn inte min alias som vissa gör.

Som Tant Grön säger, man hör av sig till köparen om det är kallt.

Annons:
Pyttelite
2018-05-29 20:39
#7

Inser att jag är en novis när det gäller sticklingsförpackningar. Misstänker också att 3cm höjden beror på storlek på brevinkast och att mjölkförpackningarna ska vara likformiga dvs det funkar inte med 1,5 liters förpackningar. Jag får vårda mina pelargoner väl så att de kan bli sticklingar av dom igen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-05-29 21:09
#8

3 cm höjden beror på att över det så blir det skrymmandetillägg. 

"Som skrymmande räknas brev/rulle med större tjocklek/diameter än 30 mm eller större kortsida än 250 mm"

Skrymmandetillägget kostar 18 kr och det är ju en onödig kostnad om man kan undvika det. Dessutom är många brevlådeöppningar inte så mycket bredare än 3 cm. 

Jodå, det går att fixa till en låda av 1,5 liters förpackningar.

Jag sparar alla bra kartonger, så jag har ifall jag framöver får några sticklingar till övers.

[HundochKatt]
2018-05-30 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lägger in det här med. Jag tyckte det var himla smart att använda sig av kaffefilter om rotklumpen. Det håller fukten, vilket behövs i alla fall så här års. 

Lite OT också. Jag brukar använda kaffefilter till att samla frön i.

Upp till toppen
Annons: