Annons:
Etikettdagensfråga
Läst 2446 ggr
Pyttelite
5/29/18, 10:01 PM

Pelargongödning

Pelargonerna växer ju så det knakar i sommarvärmen och de dricker också duktigt med vatten. 

Jag känner på krukans tyng och är de lätta sätter jag ner krukan i ett vattenbad - så att de får suga upp från botten - vet att de inte gillar våta fötter så efter en stund blir de upplyfta.

Hur gör ni med gödningen?

Det finns ju långtidsgödsel att blanda i jorden från början men det finns ju även specialnäring för Pelargoner, vanlig flytande näring och sedan har vi näringspinnar.

Hur gör du med gödslingen och vad tycker  du brukar fungera bäst till dina skyddslingar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Åsa S
5/29/18, 10:05 PM
#1

De brukar få det jag har hemma med jämna mellanrum ex. lakvatten från bokashikomposten eller guldvatten och de brukar må bra och blomma fint

[HundochKatt]
5/29/18, 10:44 PM
#2

Än så länge har jag inte börjat med växtnäring, då det är så unga plantor och med ny jord. Men annars brukar jag ta vad jag har hemma och blandar det i vattenkannan, vilket påminner mig om att jag måste köpa växtnäring då det är slut. Har aldrig använt speciell pelargonnäring utan det brukar bli krukväxtnäring. Och förr köpte jag något på Granngården, men minns tyvärr inte vad det hette. Använde det både till tomater, gurka och alla krukväxter. Jättebra näring var det.

Pyttelite
5/29/18, 10:50 PM
#3

Mina har tidigare växt ganska långsamt och alla är årssticklingar men jag inser att de förmodligen behöver extra gödning innan säsongen är slut.

Risken är ju alltid den att man vårdar sönder sina växter. Oftast behöver de mindre vatten och näring än vad man tror - det är i alla fall min inställning just nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
5/29/18, 11:51 PM
#4

Jag brukar nog för det mesta ta lite svagare blandning av växtnäringen än vad som står på förpackningen och det brukade fungera bra. Risken finns ju annars att man bara får massa blad och inte så mycket blommor. Lagom är bäst. Man vill ju ha frodiga växter men också blommor. 

Jag tror att krukväxtjord av bra kvalité håller längre näringsmässigt än vad det gjorde förr.

Upp till toppen
Annons: