Annons:
Etikettzonalpelargon-vanlig-pelargon
Läst 1535 ggr
[Rhonda]
5/30/18, 9:24 AM

Pelargon. Blomning från öppenpollinerad namnsort.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tidigt i juni 2017 var min pelargon 'Bildstar' på balkongen. Den var den enda av mina pelargoner som blommade just då eftersom jag inte hade beskurit den vid omplanteringen. Den har uppenbarligen blivit pollinerad av något flygfä. (Pollenet på 'Bildstar' är sterilt)

Då fick den en fröställning! Jippiii tänkte jag! Här ska sås fröer, vilket jag gjorde i aug. Gissa om jag har varit en 'helikopterträdgårdare' (Helicopter gardener) under hela våren i väntan på blomman.

Idag slog den ut!!! Färgen är blekaste, blekaste rosa utan den lilla krusiga biten i mitten o med 5 blomblad i stället för 6.

Mamman är 'Bildstar' o pappan är okänd. Den har vuxit rakt o högt innan den blommade. 

Så om jag vill behålla samma sort då tar jag sticklingar. 

Bilderna visar blomman o plantan.

Annons:
[Rhonda]
5/30/18, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är mamman 'Bildstar'

[HundochKatt]
5/30/18, 12:22 PM
#2

Det där är ju så spännande, när man inte vet riktigt hur blomman ska se ut. De flesta brukar ju bli ganska oansenliga, men en dag kanske man får fram en riktigt fin goding. Får se om jag hinner få några storknäbbar på mina i år (knappast troligt) för det är kul att samla frön och se vad det kan bli.

[HundochKatt]
5/30/18, 12:54 PM
#3

Kom att tänka på att ibland kan väl första blomman på en pelargon bli lite hipp som happ, har jag för mig. Alltså den visar inte den "riktiga" blomman förrän i senare knoppar. Så vänta och se om det kan bli något annat.

[Rhonda]
5/30/18, 1:11 PM
#4

#3 Jo, det är jag medveten om men det är roligt ändå!

[HundochKatt]
5/30/18, 1:17 PM
#5

#4 Det förstår jag. Jag får vänta på den roliga biten.

[Rhonda]
5/31/18, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Idag

Annons:
Pyttelite
5/31/18, 12:14 PM
#7

Snyggt med uppstammade pelargoner!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
5/31/18, 12:20 PM
#8

Den är inte uppstammad. Jag har aldrig stammat upp en pelargon.  Pinnen är stöd.

Pyttelite
5/31/18, 12:24 PM
#9

Jo men det är första steget till att stamma upp en pelargon. Vänta och se så har du snart ett fint uppstammat pelargonträd.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
5/31/18, 12:26 PM
#10

Jag är inte intresserad av att stamma upp växter.  Jag tycker inte det ser fint ut.

[HundochKatt]
5/31/18, 12:40 PM
#11

#6 Tycker den ser jättesöt ut. Gillar Ståndarens/pistillernas starka färg mot de ljusa kronbladen.

[Rhonda]
5/31/18, 12:44 PM
#12

#11 Den är rätt söt! Jag ska försöka 'para den' med en annan sort snart.

[Rhonda]
6/25/18, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu har jag 'parat' den (♀) med en massproducerad röd (♂) o det har bildats en fröställning.

Annons:
[HundochKatt]
6/25/18, 6:02 PM
#14

Spännande!

Pyttelite
6/25/18, 8:51 PM
#15

Bara vänta och se - och en helt ny pelargonskönhet är född!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: