Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 1785 ggr
[HundochKatt]
2018-05-30 13:14

Prissättning

Då för 12-15 år sedan var inte sticklingar speciellt dyra. Då köpte man orotade för 10 kr och rotade för 30 kr. Det tycker jag är fullt acceptabelt pris. Då köpte man mest också genom Svenska Pelargonsällskapet köp och sälj sida. Det hörde till undantagen att folk sålde på Tradera tex. 

Nu när jag börjat igen så chockeras jag av priser, inte bara på Tradera utan på olika FB grupper som tex. Pelargonauktioner. 

Startbud 60 kr för en OROTAD stickling verkar vara vanligt för vissa. Och inte är det några ovanliga eller svåra pellisar att få tag på heller. 

För mig verkar det som att intresset för pelargoner är inte detsamma som det var förr i tiden, utan mer att man odlar för att tjäna pengar. 

Alltså, jag kan ta att priset ökat sedan sist, men inte till dessa priser!

Jag har heller inget emot att man säljer av sitt överskott, men alltså 60 kr för en orotad stickling….. 🤮

Tycker att det förtar lite av intresset när folk är så penninggiriga…

Annons:
beem
2018-05-30 13:22
#1

Jag håller med dig. Jag tittade en dag på Tradera …oj vilka priser.  Jag tror också att många odlar för att tjäna pengar - inte ett genuint intresse att byta eller sälja.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-05-30 13:25
#2

Känns ju då bättre att gå till en lite mer avancerad plantskola - tråkig utveckling. Det är ju ändå en hobby för många och inte en affärsverksamhet antar att priset är exklusive porto. Köpte Hoyaskott i vintras som hade ungefär samma prissättning men det var från en ”riktig” e-handel/plantskola.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-05-30 13:30
#3

#1 Nej, precis. Det känns inte som ett äkta intresse, där man delar intresset med andra. 

#2 Ja, priset är oftast exklusive frakten och en del tar betalt även för packmaterialet. 

Jag minns att vi var många som bytte med varandra och det var riktigt roligt. Det som kostade var ju frakten men det stod ju var och en för själva.

[HundochKatt]
2018-05-30 13:32
#4

Någon som vet hur prissättningen är på olika träffar i landet? Är det höga priser på tex sticklingar? 

Funderar på att åka på någon framöver och kolla vad de har.

[Rhonda]
2018-05-30 13:44
#5

#0 Jag håller med. De vet att många vill köpa oavsett priset. 

Jag märkte för några år sedan när dessa 'Turkisk jätte', Grekisk jätte' m fl började säljas då gick budgivningen up till 300kr ibland  för orotat.  (dessa var skott som folk hade plockat med sig hem från resor). 

Jag har ju 'Mum's pelargonium' (mammas) men inte skulle jag kalla den för 'Australisk jätte' inte. (den är en jätte).  Jag slår vad om att om jag sålde skott skulle skott från dem dyka upp året därpå till hutlösa priser.

[HundochKatt]
2018-05-30 13:49
#6

#5 Det skulle det säkert göra! 

Det finns ju någon som säljer de så kallade Japanska systrarna. Två plantor, som nu är uppe i 1730 kr!!! 

Det är vad jag förstår av vad andra sagt ett hittepånamn. Och nej, jag skulle aldrig betala så mycket för ett par pelargoner. 

https://www.tradera.com/item/160508/311792767/japanska-rosenknoppspelargonerna-geishasystrarna-midori-buke-uaito-ringu

Annons:
[Rhonda]
2018-05-30 14:02
#7

#6 VA!!!!  OMGosh! Personen har nog varit i Japan o köpt skott eller plantor.

Vet ni att förförra veckan gick ett Coleus skott (palettblad) för 1500kr!!!

[HundochKatt]
2018-05-30 14:08
#8

Palettblad!? 1500 kr… jisses, folk måste ha pengar! Inte pensionär i alla fall…..

[Rhonda]
2018-05-30 14:11
#9

Så fort det kommer nya sorters av, ja, vad som helst, blir folk galna. Det gäller nya hund- och kattraser med. 

Det här med 'Jag är den enda i sverige som har denna (vad det nu är för något)' har jag aldrig förstått. Jag menar, vem bryr sig, inte jag.

[HundochKatt]
2018-05-30 15:26
#10

#9 Och hur vet man att man är ensam om att ha den i Sverige?  OM det nu är en pelargon tex. från Japan så är det ju faktiskt flera som reser och kanske tar med hem.

[Rhonda]
2018-05-30 15:39
#11

#10 

isabella93
2018-06-02 20:50
#12

#10 Just de två sorterna kommer så vitt jag vet från korsningar utförda av en privatperson, och finns alltså inte att köpa någonstans, därav att de kan kallas unika. Vet inte om det känns helt rimligt att bjuda 1700 kr, då får man verkligen hoppas att man inte råkar ut för någon sjukdom eller skadegörare och blir av med dem… Priserna på sticklingar på tradera verkar ha ökat de senaste åren, nu ser man ofta bland annat palettblad som går för en bra bit över 1000 kr. Många relativt vanliga pelargoner (t.ex. Single New Life, Freak of Nature eller Swiss Star) bjuds det 100-200 kr för, trots att de finns att få tag på för 30-50 kr på diverse pelargoninriktade handelsträdgårdar.

Upp till toppen
Annons: