Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 1590 ggr
[HundochKatt]
2018-05-31 12:53

Pelargon byter namn!!

Från Pelargongaraget finns nu att läsa på olika sajter. 

P. articulatum byter namn till ARTICZON!!!!!
Nu vill jag be dig om hjälp!!!!
Det är nämligen så att den pelargon vi i Sverige sålt som P. articulatum inte är det. Några, både i Sverige och utomlands har misstänkt det ett tag. Nu är det genetiskt verifierat av biologen och hortonomen Flora Draveng att det rör sig om en hybrid.
Den har fått ett nytt namn och heter nu Ariczon. Snälla, snälla du som läser detta, hjälp oss att på alla sätt nå ut till samlare och även proffs som kan tänkas sälja denna sort. Begreppsförvirringen blir väldigt stor om vi inte snabbt byter namn på denna sort.
Stort tack på förhand <3!
Karin

Annons:
[Rhonda]
2018-05-31 12:56
#1

Toppen att du uppmärksammar detta!

Pyttelite
2018-05-31 13:35
#2

Har vi några bilder på hybriden och den äkta varan eller länkar till internationella artiklar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-05-31 16:25
#3

Nej, tyvärr inte. Har sökt men inte hittat något. Och länka till bild på P. Articulatum vill jag inte göra då det kan vara alltså Articzon. 

Men vi får se om det kan dyka upp något senare…

Pyttelite
2018-05-31 17:14
#4

Jag ska också leta. Tack för viktig information! Läste också om de intressanta böckerna som Flora Draveng varit inblandade i.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-06-01 09:31
#5

För ca 6-7 år sedan köpte jag fröer från

 https://www.seedsforafrica.co.za/ . Inte pelargonfröer. De har många olika inhemska pelargonsorters men tyvärr så skickar de inte till utlandet längre. :-(

http://pza.sanbi.org/pelargonium-articulatum

[Rhonda]
2018-06-01 10:05
Annons:
[HundochKatt]
2018-06-30 01:02
#7

Lite uppdatering: 

Sannolikheten att någon i Sverige har den äkta P.Articulatum är väldigt liten då det är en svårodlad sort och om jag minns rätt så trivs den heller inte på våra breddgrader. 

Så för att ta det säkra före det osäkra så bör alla P. Articulatum i vårt land byta namn till just Articzon. 

Articzon är en hybrid, kanske att den kommer att höra till Zonartics senare, men det är ingenting bestämt eller verifierat ännu. Till dess så är den "bara" en hybrid men troligen ligger den äkta P.Articulatum bakom Articzon, men säkert vet man inte ännu.

Upp till toppen
Annons: