Mitt Pelargonfönster

Pyttelites Pelargonfönster

2018-06-06 12:00 #0 av: Pyttelite

Så var det äntligen dags för mig att skriva om mitt Pelargonfönster. Jag har inte som många andra en lång pelargonhistoria bakom mig. 

Jag minns i alla fall min första riktiga pelargonupplevelsen när vi åkte runt på kanalerna i Brygge och såg alla blommande pelargoner som var mixade i färgkombinationer som var något utöver de vanliga. 

Det fullkomligt exploderade i färgkaskader både av hängpelargoner och stora varianter av zonaler.

Den scenen har varit svårt att upprepa så det har mest blivit en sommarpelargon lite då och då och många år har jag varit helt pelargonlös - hemska tanke! - tänk vad jag har missat!

I våras då jag tog över sajten insåg jag att det inte bara räckte med teoretiska kunskaper utan nu måste jag även testa själv.

Mitt Pelargonfönster fick till sin start tre stycken sticklingar inköpta på närmsta gardencenter. 

De var inte några större rariteter men de var namngivna pelargoner med ordentlig sortbeskrivning. Någon hade redan en knopp som fick knipsas av på direkten.  

Sticklingarna växte långsamt och inte förrän jag klippte bort allt nät runt rotklumpen med tillhörande omplantering med ny jord började de att få en bättre form.

Efter det inköpet har det blivit några fler av olika typer. Vissa har överlevt och andra har fått förnyas.

Bilder : ©Pyttelite

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-06-06 14:59 #1 av: HundochKatt

Ah! Vad kul med ett pelargonfönster till! Tummen upp

Sajtvärd på Teckning iFokus.

Anmäl
2018-06-06 15:03 #2 av: beem

Så härlig färg på din Pelargon.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2018-06-06 15:15 #3 av: Pyttelite

Tack båda!

Pelargonen är en kulturarvspelargon kanske inte helt färgäkta men reportage kommer senare. :)

Anmäl
2018-06-17 14:13 #4 av: Pyttelite

Förra veckan var det omplanteringsdags för mina juveler.

Sticklingssamlingen har haft lite olika urvalskriterier men en viktig del har varit bladens färg och form. Jag har både starkt ljusgröna, flikiga varianter och de traditionellt runda med hästskor.

Oavsett hur man "ska" göra blev det fyra rejäla terrakottakrukor och tre olika varianter i varje. 

Jag använde uppblandad pelargonjord med långtidsgödsel i. Små gula korn, lite större än senapskorn.

Vi får se om detta var ett vinnande koncept. Fördelen nu är att jag inte behöver vattna så ofta och de kan breda ut sig lite mer.

En kruka av fyra

Anmäl
2018-06-18 18:28 #5 av: Pyttelite
Första stjärnan i stallet

Idag fick jag en liten glimt av min första stjärnpelargon. Det såg nästan ut som den hade äggskalspåbrå även om den vanligtvis inte kallas så.

En annorlunda bladform

Jag observerade att alla mina pelargoner med lustiga bladformer förmodligen tillhör gruppen stjärnpelargoner. 

Från att vara totalt pelargonblind inser jag att det finns så oerhört många variationer av denna växt och så mycket att ta in och lära.

För mig räcker de "vanliga" varianterna långt men jag ser redan idag fram emot nästa vår och nya erövringar trots att årets inte ens kommit igång med blomningen helt.

Ytterligare ett nytt formspråk

Har dessutom kollat över lite utländska sidor för att se om någon semesterresa kan utöka samlingen.

Anmäl
2018-06-18 21:28 #6 av: beem

Vilken skönhet du har. 

Jag instämmer jag hittar också mer och mer och ser variationer jag inte sett förut. Förr tittade jag bara på Kärlekspelargoner för de är så blomvilliga   och  har så  fin röd färg.  Nu tittar jag mer på blad och andra variationer.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2018-06-18 21:34 #7 av: Pyttelite

#6 Tack för de fina orden.

Jag är förvånad själv över att det finns så många varianter, sorter. Variationen är stor när det gäller färg och form. Jag antar att det inte var så mycket förr i tiden i allafall så förstår jag de som aktivt samlar.

Även om mina inte är några praktexemplar är det roligt att se att tiden från stickling till blommande växt är rimligt kort.

Anmäl
2018-06-18 23:55 #8 av: HundochKatt

Vilken fin stjärnpelargon! Har du något namn på den? 

Jomen visst finns det stjärnor som är äggskal, tex. Annsbrook Pluto. 

Ja, det finns verkligen många variationer. Bladformen kan vara likadan men så kan zonen ligga lite annorlunda, eller sakna zon, vara gyllenbladig. Det finns enkla, halvdubbla, dubbla blommor. Rosenknopp, tulpanformade, finger och alla dessa färger.... Inte undra på att man åker dit i pelargonvirus igen. :p

Anmäl
2018-06-19 03:14 #9 av: Pyttelite

#8 Tack för berömmet! Jag ska berätta det för honom.

Det är en Richard Hodgeson och det framgår inte riktigt att det är en äggskal även om den till mångt och mycket liknar den typen av pelargoner.

När man läser om de olika sortera blir jag också nyfiken på dom som utvecklat men även hur det kommer sig att just den personen fått namnge växten.

Förstår fullt ut om man blir nojig.

Anmäl
2018-06-19 08:30 #10 av: [Rhonda]

#5 Vilken sötnos! Det är 18 år sedan jag hade en stjärnpelargon o då var det en 'Alan West' (det fanns inte så många sorters då). Gamla damen i lägenheten bredvid mig tyckte den var fin så jag rotade ett skott o gav till henne. Hon ställde det på bordet på uteplatsen. 

http://media.malarpelargoner.se/2012/02/alanwest1.jpg

Anmäl
2018-06-19 13:46 #11 av: HundochKatt

Äggskalspelargoner = Spräckliga, oregelbundna och olika stora fält, ibland kan fälten täcka nästan hela eller hela kronbladet. 

Fågeläggspelargoner= Fräkning med jämnstora prickar.

Så jo, det är en stjärnpelargon du har som också är äggskal. 

Anmäl
2018-06-19 17:49 #12 av: Pyttelite

Trevligt att få fram mer information om skönheten. När jag tittade på sorten fick jag inte fram äggskalet däremot stod det att det fanns prickar :)

Anmäl
2018-06-20 10:15 #13 av: [Rhonda]

Pyttelite! Har skickat PM till dig.

Anmäl
2018-06-27 22:18 #14 av: Pyttelite

Har upptäckt en ny äggskalsdonna bland de andra -  dvärg och stjärnpelargon - Bev Foster heter hon - mycket att hålla reda på nu ...Skrattar

Anmäl
2018-06-28 00:09 #15 av: HundochKatt

Bild önskas såklart! Älskar Äggskals pellisar! Men det skulle vara tråkigt att bara ha sådana, därav har jag en blandning. 

Anmäl
2018-06-28 22:12 #16 av: Pyttelite
Bev Foster - Äggskal - Dvärg - Stjärnpelargon

Idag kan jag presentera skönheten på bild. Hon heter Bev Foster och är förädlad av den kände pelargonodlaren Brian West.

Brian som var trädgårdsmästare startade pelargonförädling som hobby och bodde på Isle of Wight under hela sitt produktiva liv. Pelargonförädling började han med 1988 och fram till sin död 2006 tog han fram många fina sorter.

Denna variant introducerades 1998 och man kan se att kronbladen har karaktäristiska stjärnpelargonblad och tittar man noga finns det fina stänk på bladen. 

Färgen är lite åt det laxrosa hållet - precis som en fin rosé och växten är kompakt även om jag just nu inte ser så stor skillnad på denna och de övriga som då inte tillhör kategorin dvärgar.

Just denna är köpt som stickling i våras och det är första blomman på plantan - lite försiktig men det finns förhoppningar om att den kommer att morska upp sig lite senare.

Själv  tycker jag det är spännande att se blommorna för jag känner inte till alla typer av pelargoner utan det är som en liten överraskning varje gång de slår ut. Först tycker man de är så där men efter ett tag ser man dess skönhet.

Det som är roligt är att jag nu har en blandning av olika sorter så det går att jämföra dom med varandra. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.