Annons:
Etikettmitt-pelargonfönster
Läst 2731 ggr
Pyttelite
2018-06-06 12:00

Pyttelites Pelargonfönster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det äntligen dags för mig att skriva om mitt Pelargonfönster. Jag har inte som många andra en lång pelargonhistoria bakom mig. 

Jag minns i alla fall min första riktiga pelargonupplevelsen när vi åkte runt på kanalerna i Brygge och såg alla blommande pelargoner som var mixade i färgkombinationer som var något utöver de vanliga. 

Det fullkomligt exploderade i färgkaskader både av hängpelargoner och stora varianter av zonaler.

Den scenen har varit svårt att upprepa så det har mest blivit en sommarpelargon lite då och då och många år har jag varit helt pelargonlös - hemska tanke! - tänk vad jag har missat!

I våras då jag tog över sajten insåg jag att det inte bara räckte med teoretiska kunskaper utan nu måste jag även testa själv.

Mitt Pelargonfönster fick till sin start tre stycken sticklingar inköpta på närmsta gardencenter. 

De var inte några större rariteter men de var namngivna pelargoner med ordentlig sortbeskrivning. Någon hade redan en knopp som fick knipsas av på direkten.  

Sticklingarna växte långsamt och inte förrän jag klippte bort allt nät runt rotklumpen med tillhörande omplantering med ny jord började de att få en bättre form.

Efter det inköpet har det blivit några fler av olika typer. Vissa har överlevt och andra har fått förnyas.

Bilder : ©Pyttelite


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[HundochKatt]
2018-06-06 14:59
#1

Ah! Vad kul med ett pelargonfönster till! 👍

beem
2018-06-06 15:03
#2

Så härlig färg på din Pelargon.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-06-06 15:15
#3

Tack båda! Pelargonen är en kulturarvspelargon kanske inte helt färgäkta men reportage kommer senare. :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-17 14:13
#4

Förra veckan var det omplanteringsdags för mina juveler.

Sticklingssamlingen har haft lite olika urvalskriterier men en viktig del har varit bladens färg och form. Jag har både starkt ljusgröna, flikiga varianter och de traditionellt runda med hästskor.

Oavsett hur man "ska" göra blev det fyra rejäla terrakottakrukor och tre olika varianter i varje. 

Jag använde uppblandad pelargonjord med långtidsgödsel i. Små gula korn, lite större än senapskorn.

Vi får se om detta var ett vinnande koncept. Fördelen nu är att jag inte behöver vattna så ofta och de kan breda ut sig lite mer.

En kruka av fyra


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-18 18:28
#5

Första stjärnan i stallet

Idag fick jag en liten glimt av min första stjärnpelargon. Det såg nästan ut som den hade äggskalspåbrå även om den vanligtvis inte kallas så.

En annorlunda bladform

Jag observerade att alla mina pelargoner med lustiga bladformer förmodligen tillhör gruppen stjärnpelargoner. 

Från att vara totalt pelargonblind inser jag att det finns så oerhört många variationer av denna växt och så mycket att ta in och lära.

För mig räcker de "vanliga" varianterna långt men jag ser redan idag fram emot nästa vår och nya erövringar trots att årets inte ens kommit igång med blomningen helt.

Ytterligare ett nytt formspråk

Har dessutom kollat över lite utländska sidor för att se om någon semesterresa kan utöka samlingen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-06-18 21:28
#6

Vilken skönhet du har. 

Jag instämmer jag hittar också mer och mer och ser variationer jag inte sett förut. Förr tittade jag bara på Kärlekspelargoner för de är så blomvilliga   och  har så  fin röd färg.  Nu tittar jag mer på blad och andra variationer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2018-06-18 21:34
#7

#6 Tack för de fina orden. Jag är förvånad själv över att det finns så många varianter, sorter. Variationen är stor när det gäller färg och form. Jag antar att det inte var så mycket förr i tiden i allafall så förstår jag de som aktivt samlar. Även om mina inte är några praktexemplar är det roligt att se att tiden från stickling till blommande växt är rimligt kort.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-18 23:55
#8

Vilken fin stjärnpelargon! Har du något namn på den? 

Jomen visst finns det stjärnor som är äggskal, tex. Annsbrook Pluto. 

Ja, det finns verkligen många variationer. Bladformen kan vara likadan men så kan zonen ligga lite annorlunda, eller sakna zon, vara gyllenbladig. Det finns enkla, halvdubbla, dubbla blommor. Rosenknopp, tulpanformade, finger och alla dessa färger…. Inte undra på att man åker dit i pelargonvirus igen. :p

Pyttelite
2018-06-19 03:14
#9

#8 Tack för berömmet! Jag ska berätta det för honom. Det är en Richard Hodgeson och det framgår inte riktigt att det är en äggskal även om den till mångt och mycket liknar den typen av pelargoner. När man läser om de olika sortera blir jag också nyfiken på dom som utvecklat men även hur det kommer sig att just den personen fått namnge växten. Förstår fullt ut om man blir nojig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-06-19 08:30
#10

#5 Vilken sötnos! Det är 18 år sedan jag hade en stjärnpelargon o då var det en 'Alan West' (det fanns inte så många sorters då). Gamla damen i lägenheten bredvid mig tyckte den var fin så jag rotade ett skott o gav till henne. Hon ställde det på bordet på uteplatsen. 

http://media.malarpelargoner.se/2012/02/alanwest1.jpg

[HundochKatt]
2018-06-19 13:46
#11

Äggskalspelargoner = Spräckliga, oregelbundna och olika stora fält, ibland kan fälten täcka nästan hela eller hela kronbladet. 

Fågeläggspelargoner= Fräkning med jämnstora prickar.

Så jo, det är en stjärnpelargon du har som också är äggskal.

Pyttelite
2018-06-19 17:49
#12

Trevligt att få fram mer information om skönheten. När jag tittade på sorten fick jag inte fram äggskalet däremot stod det att det fanns prickar :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-06-20 10:15
#13

Pyttelite! Har skickat PM till dig.

Annons:
Pyttelite
2018-06-27 22:18
#14

Har upptäckt en ny äggskalsdonna bland de andra -  dvärg och stjärnpelargon - Bev Foster heter hon - mycket att hålla reda på nu …😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-28 00:09
#15

Bild önskas såklart! Älskar Äggskals pellisar! Men det skulle vara tråkigt att bara ha sådana, därav har jag en blandning.

Pyttelite
2018-06-28 22:12
#16

Bev Foster - Äggskal - Dvärg - Stjärnpelargon

Idag kan jag presentera skönheten på bild. Hon heter Bev Foster och är förädlad av den kände pelargonodlaren Brian West.

Brian som var trädgårdsmästare startade pelargonförädling som hobby och bodde på Isle of Wight under hela sitt produktiva liv. Pelargonförädling började han med 1988 och fram till sin död 2006 tog han fram många fina sorter.

Denna variant introducerades 1998 och man kan se att kronbladen har karaktäristiska stjärnpelargonblad och tittar man noga finns det fina stänk på bladen. 

Färgen är lite åt det laxrosa hållet - precis som en fin rosé och växten är kompakt även om jag just nu inte ser så stor skillnad på denna och de övriga som då inte tillhör kategorin dvärgar.

Just denna är köpt som stickling i våras och det är första blomman på plantan - lite försiktig men det finns förhoppningar om att den kommer att morska upp sig lite senare.

Själv  tycker jag det är spännande att se blommorna för jag känner inte till alla typer av pelargoner utan det är som en liten överraskning varje gång de slår ut. Först tycker man de är så där men efter ett tag ser man dess skönhet.

Det som är roligt är att jag nu har en blandning av olika sorter så det går att jämföra dom med varandra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-06-28 22:53
#17

Bev Foster är ju en riktig skönhet. Men det är ju ofta så att första blomman behöver inte vara så "överdådig" som den ska vara sedan. Dvs. den kan bli lite sisådär. 

Apropå Brian West så är det han som ligger bakom fröna till alla Asarnas. Han gav frön till Lotta Lundberg som sedan sådde och fick fram Asarnas pelargonerna (som var döpta efter Sagan om Ringen först). 

Tycker om många av Brian West pelargoner, kanske för att han tog fram många äggskalspelargoner. Som jag gillar mycket.

Pyttelite
2018-11-25 00:30
#18

Så börjar det bli dags att avsluta säsongen - alla Pelargonerna har överlevt sommaren och har ännu inte fått några men av kylan.

De står just nu och blommar färdigt på en inglasad balkong med en frostvakt som har ett vakande öga över krukorna.

Har inte riktigt bestämt var de ska ta vägen under vinterförvaringen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2018-11-26 15:14
#19

Inglasad balkong med frostvakt är nog perfekt. Det är nog ungefär som gamla tiders orangerier. Frostfri balkong kan nog vara bra för att man kan förvara ganska många där.

Pyttelite
2018-11-26 20:15
#20

Problemet är att frostvakten hjälper dåligt när det blir för kallt! 🥶


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
NiklasTyreso
2018-11-27 18:24
#21

Det finns folk som isolerar den inglasade balkongen med frigolit. Annars kan man lyfta in plantorna när meteorologerna säger att det ska bli extra kallt. Jag har kaktusar, liknande klimat som Sydafrika, som klarar några minusgrader och helst vill ha äkta solljus, men på vintern är det ständig passning så man inte glömmer kvar dem för länge i för kallt. Vissa växter från ökenliknande miljöer mår bra av temperaturvariationer om de inte är för extrema, mår faktiskt bättre med varierande temp än med konstant rumstemperatur.

Pyttelite
2018-11-27 18:31
#22

Kaktusar misslyckas jag nästan alltid med förr eller senare - känns så overkligt att de kan tåla minusgrader - men fantastiskt!

Jo det blir ett kånkande oftast går det bra men sen kommer det en extra kall natt och allt är över. 😭


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2018-11-27 18:36
#23

Kaktusar växer i allt från öknar där det ofta blir minusgrader på nätterna till tropiska områden som aldrig klarar minusgrader, men vissa lever i miljöer liknande pelargonerna ursprungsland Sydafrika. Väldränerad jord och inte för mycket vatten är också något kaktusar och Pelargoner har gemensamt.

Pyttelite
2019-03-03 16:58
#24

I dag blev det lite våransning av pelargonerna som stått på balkongen hela vintern. 

Jag samplanterade sticklingarna som jag skaffade för ett år sedan i fyra större terrakottakrukor. Säkert inte det optimala och inget som en pelargonexpert skulle gjort men jag gillar samplanteringar.

Vissa har verkligen växt till sig, speciellt de som tillhör specialsortimentet. Det var nog inte så jag trodde att det skulle bli. Bev Foster har en kraftig stam och tar nästan över sin kruka. 

De "vanliga" sticklingarna är de som är minst kraftiga och jag funderar över om de inte ska få egna krukor lite senare under våren. 

Jag har inte vågat klippa ner dom än men snart ska jag producera lite nya sticklingar.

De nyinköpta sticklingarna har inte blivit omplanterade än förutom de två doftpelargonerna som bara stått i sina nätpåsar sedan de inköptes.

Kan också nämna att det blivit några söta bloddroppar i samlingen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-03-04 09:50
#25

Så roligt när det går så bra med sticklingarna.

Jag har också börjat kolla igenom mina övervintrare och det ser bra ut. Jag gör också som du gör - samplanterar sticklingar. Det blir ju finare och fylligare i krukorna. Jag har tänkt börja ta sticklingar i veckan. Känns som det börjar bli dags.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-03-16 15:22
#26

Bev Foster - med knoppar efter vintervilan

Jag har inte kommit mig för att ta sticklingar än. 

Äggskalspelargonen Bev Foster har gjort det svårt för mig när den visar fram en fet knopp i toppen.

Det enda rätta är förstås att klippa bort den tillsammans med topskottet och sätta den i separat kruka men det får vänta.

Kan inte påstå att mina pelargoner fått någon regelrätt vintervila i källaren - tack vare en mild vinter har dom stått på balkongen hela vintern och trotsat kylan med sina gröna blad och faktiskt en och annan blomma.

Se vilken fin olivgrön täckning Bev har på sina blad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-04-27 21:05
#27

I dag har jag genomvattnat samtliga av mina pelargoner. Det blev ett par hinkar vatten och en ordentlig genomdränkning.

Doftpelargonerna blommar som bara den och de har verkligen olika storlekar på blommorna men den gemensamma nämnaren är doften som är så härligt kryddig.

Doftpelargoner brukar blomma mycket tidigt sedan är det mer fokus på bladtillväxt för den kategorin pelargoner. 

Blommorna på mina doftpelargoner är enkla och fulla av detaljer även om de inte är lika kraftfulla som zonalpelargoner. De är sköra och sirliga men mycket vackra.

Den "gamla" planteringen från förra året mår både bra och dåligt. Jag var bortrest över påsken och då när det var så varmt fick någon kruka det kämpigt.

Annars har mina senaste erövringar acklimatiserat sig bra och står kvar i sina sticklingskrukor som är väl tilltagna i storlek.

Jag är också glad över att den Chokladpelargon som jag köpte förra året har överlevt. Trodde naturligtvis att det var en doftpelargon - tänk så fel jag hade!

Hur har det gått med era pelargoner har de börjat att få blad och buska till sig eller är de fortfarande i startgroparna?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2019-05-04 21:18
#28

Idag har chokladpelargonen från förra året äntligen fått lämna sin lilla kruka. Nu bor den i ny pelargonjord och har redan fått tre blomstänglar som jag hoppas inte kommer att störas av omplanteringen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-05-06 21:17
#29

#28 Jag har idag köpt Pelargoner bla t Pelargon Chocolate - står så på etiketten - .På och den andra står det Pelargon Chocolate ? -  dvs med ett frågetecken.

Den ena har gröna blad med lite rött i och den andra nästan helt lite mörkt rödaktiga blad. Hur ser din ut ? Finns det Chocolate med olika färg på bladen ? Båda har knoppar så jag ser inte om blommorna är lika än.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-05-07 21:09
#30

Så här ser bladen ut - även om de just nu är lite jordiga. 😃

Chokladpelargon Blad

Den har tre stänglar och har inte blivit beskuren från det att den var stickling. 

Köpte den ganska sent på försäsongen förra året i tron att det var en doftpelargon.

Så här ser några av blommorna ut, ännu inte fullt utslagna.

Chokladpelargon Blommor

 Den var mycket blomvillig förra året och jag förundrades över de stora blommorna men med tanke på att den nu är en zonalpelargon är det inte så märkligt.

Tur att man lär sig och tur att den överlevde vintern.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-05-08 09:50
#31

#30 Så ser den ena av mina Pelargoner ut. Det blir spännande då att se om den andra kommer att ha annorlunda blommor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-05-08 21:16
#32

Jag vet inte om Chokladpelargoner är patenterade men jag tror att namnet är ett svenskt påhitt. Den pelargon som vann årets utmärkelse som årets pelargon är ju egentligen två varianter med två olika färgställningar.

Har ingen aning om min pelargon tillhör denna serie eller inte. Det är en mycket trivsam pelargon och tålig dessutom. Den fick kanske mycket kärlek men inte så mycket omvårdnad under förra året och ändå ser den mycket pigg ut.

Jag tycker att varianten är dekorativ med tanke på kontrasten mellan blommor och blad.

Hoppas att vi får se dina nyförvärv växa till sig med många blommor i sommar.

Här är lite länkar om just Chokladpelargonen:

https://pelargoner.ifokus.se/articles/5c97c90e8e0e746c1ad3cc5c-arets-pelargon-2019-chokladpelargon?articles-1

https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/tradgard/20190321/har-ar-arets-pelargon-2019-brocade-salmon-night-brocade-cherry-night/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-05-09 10:13
#33

Det kan ofta vara lite förvillande med pelargonnamn. Ofta ser man olika namn på samma pelargon. Blir spännande att se hur mina ser ut då de blommar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2020-02-02 21:57
#34

Idag var det nästan en vårsol som sken och då passade jag på att samla ihop lite pelargonfrön från förra säsongen.

Nu ligger dom i blöt och ska få göra det några dagar till innan de kommer i jord.

Det ska bli spännande att se om det kommer upp något.

Jag vet att det är mycket otroligt att få fram någon till blomning men jag  gör ändå ett försök.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2020-02-18 20:20
#35

Nu har det stuckit upp 6 stycken små gröna varelser.

Vi får se om det är pelargoner och om de överlever. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-02-25 21:19
#36

Odlingen har fått tillökning så nu är de nästan 10 små grönisar som sticker upp.

Märkligt är det att alla ser inte riktigt likadana ut - hm kan det vara någon som skojjat med mig! 🤔


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-03-03 21:15
#37

Nu är dom elva grönisar i lite olika storlekar. Hjärtbladen är snarlika och några har fått nästa bladpar.

De ser ut att vara miniatyrpelargoner - undrar om de kommer att blomma iår.

Var på besök hos sticklingsleverantören men har bestämt mig för att vänta ett tag tills det blir lite varmare ute.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2020-03-20 17:09
#38

När jag har sått pelargoner, köpta frön, så har de blommat samma år.

beem
2020-03-21 09:23
#39

Det är så spännande att så  och vänta på att det första gröna ska dyka upp.

Jag har läst att när man sår tidigt på året  så hinner de blomma samma år.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

FataMorgana
2020-09-23 14:21
#40

Vad duktig du är och vilka fina pelargoner på dina bilder 😊 Hur har det gått, har du några kvar?

Pyttelite
2020-09-29 14:00
#41

#40: Tack!

Pelargoner är trevliga och finns i så många variationer.

Just nu är de utackorderade men ska snart få komma hem igen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2021-04-18 20:08
#42

I år har jag förnyat beståndet med några få.

Några doftpelargoner till - de är så trevliga tycker jag och min första Dvärgpelargon.

Det är Steffens Blackie som kommer att ha nästan svarta blad när solen lyst ett tag.

Här en bild jag lånat från Nillapillaspelargoner:

https://nillapillaspelargoner.com/2013/07/18/steffens-blackie/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Steffens Blackie är en pelargon som får helt svarta blad av solen...
Pyttelite
2021-06-17 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Efter två års väntan blommade Pyttelite för första gången.

En alldeles egen korsad pelargon som nu blivit namnad.

Det finns två plantor till som det ska bli roligt att se resultatet av men här är filuren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-06-17 21:41 av Pyttelite
Pyttelite
2021-11-06 15:04
#44

Pelargonen Pyttelite lever vidare även den blev lite tilltufsad i somras.

Nu är det höst här men den blommar ändå.

Annars håller jag på att försiktigt ansa mina pelargoner och sätta sticklingar. Just nu bor de på en balkong med extraljus och värme sen får vis se när riktiga vintern kommer.

Det är svårt att klippa ner men det kommer att bli bra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2021-12-08 19:17
#45

Frostrapport

Vinterförvaring i uterum men -15 grader blev för tufft för några.

Ampelliljorna till kissen slokar men fortfarande liv i förmodligen samtliga pelargoner.

Kylan är säkert inte slut än för den här säsongen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-12-08 19:17 av Pyttelite
Caeli
2021-12-08 20:05
#46

Ah, inte roligt när kylan kryper in. Hoppas pelargonerna (och de andra växterna)klarade sig!

Pyttelite
2021-12-08 20:24
#47

#46: Ampelliljorna skulle ändå förnyas - vi får se om ngn pelargon somnat in. De ger sig nog när det blivit varmare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2021-12-18 21:22
#48

Alla pelargoner klarade köldknäppen även om de ser lite tilltufsade ut.

Klippte bort lite vissna blad idag och tog några sticklingar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-12-18 21:23 av Pyttelite
Annons:
NiklasTyreso
2022-02-22 02:05
#49

Jag bor i lägenhet utan något svalt förråd (15 grader där) men två sorter jag har blommade förra året ändå, så de hoppas jag på i sommar igen.
En liten planta med beige-oranga blommor och en ca 70 cm hög med rosa-lila bollar med blommor.

De ska planteras om under våren. Så ser jag fram mot blomning till sommaren.

Pyttelite
2022-05-07 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Pelargonerna har blivit misskötta och en variant av svartbladig pelargon verkar vara illa ute.

Doftpelargonerna är ofta tidiga och här har vi en som har överlevt min försummelse.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2022-05-14 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag skulle ju försöka att liva upp de gamla pelargonerna och inte komma med nya sorter.

Har medvetet hållit mig undan den stora sticklingsboomen - har inte riktigt kommit i form efter pandemin.

Trots att jag varit hemma mycket har det ändå inte blivit så mycket pelargonvård.

Nåväl den fick komma hem för sin fina färg skull och väl hemma visades sig att det oxå är en ny variant.

Pelargonen heter Antik Orange och är av modellen spaljepelargon.

Fångades i kvällssolen - får väl ser om den blir en långvarig gäst.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2022-05-14 21:30 av Pyttelite
Caeli
2022-05-14 22:35
#52

#51: Vacker färg! Visste inte att det fanns något som heter spaljepelargon. Jag fick googla…

Många färgglada pelargoner i butikerna nu! Då är det inte alltid så lockande att försöka liva upp fjolårets. Vilket inte är så enkelt heller!

Pyttelite
2022-05-30 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Ännu ingen omplantering eller gödning - bara vatten.

Här är en äggskalspelargon som trots allt blommar på.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2022-06-07 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Doftpelargon som doftar barrträd.

Grandeur Odorata Pino


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2022-06-11 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Brokbladig Dr Westerlund som blommar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Caeli
2022-06-11 20:59
#56

Vackra doftpelargoner och annorlunda med barrdoft!

Pyttelite
2022-06-11 21:09
#57

#56: Tack!

Ja den är nästan lite kådaktig och klibbig.

Doftpelargoner har sin blomningstid ungefär fram till midsommar sedan blommar de vid typ slutet början av augusti.

Blommorna är oftast små och inte lika enorma som hos de övriga pelargonerna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-05-05 22:50 av Pyttelite
Pyttelite
2023-05-05 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tyvärr frös en hel del pelargoner under vintern i år så det har blivit några nya.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-05-08 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

I helgen var jag både på föreläsning och växtmarknad.

Det blev några pelargoner men den här har jag köpt i våras.

Firework Bicolor heter den.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2023-05-11 03:56
#60

#51 Hur gick det med Antik Orange?

#58 Bilden på #58 ser lite mörkare ut, är den Antik Orange?

Antik Orange blev jag lite sugen på, för dragning åt det gula är inte vanligt på pelargoner.

Pyttelite
2023-05-11 22:34
#61

#60: Tyvärr frös Antik Orange i vintras med en hel del andra så jag fick köpa en ny.

Det är en spaljepelargon som är lite kraftigare än andra.

Jag är förtjust i färg och storlek.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-05-12 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Nytillskott efter växtmarknaden förra veckan.

Tyvärr inte namngiven men brokiga blad och enkla blommor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-05-15 21:13 av Pyttelite
Annons:
NiklasTyreso
2023-05-13 03:48
#63

Tråkigt med Antik Orange som frös, men man brukar ju kunna fylla upp fönsterbrädan ändå.

Pyttelite
2023-05-15 21:12
#64

#63: Tyvärr var det ett stort antal som gick den vägen men har bara återkommit till Antik Orange för jag gillade färgen och lyckades hitta en ny.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-05-27 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Chokladpelargon - också ett ersättningsköp då de frös förra året.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-05-27 21:48 av Pyttelite
Pyttelite
2023-05-27 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

En teaser och ganska dålig bild på en annan Antik-variant.

Återkommer med en bättre när den slagit ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-06-05 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Herrgårdspelargon Mrs Parker


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-06-14 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

En doftis!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-06-16 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

I fullt solsken


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2023-07-03 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Mrs (Madame) Salleron


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-09-15 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Stilstudie!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-09-15 22:06 av Pyttelite
Upp till toppen
Annons: