Annons:
Etiketthängpelargon-murgrönspelargon
Läst 1277 ggr
beem
6/10/18, 9:22 AM

Hängpelargon vattning ?

Jag köpte 2 st Kaskadpelargon och har nu på några veckor lyckats ta död på båda.

Jag har köpt 2 nya och hoppas  nu på bättre tur.

Sol, näring och vatten har de fått.  Jag har vattnat de som mina övriga Pelargoner …och de övriga lever. Mina 2 först inköpta ruttnade som vid jordkanten. De har ju  tunnare   och  vedartade  grenar (ja det heter ju inte grenar men just nu är det tomt däruppe 😉härdsmälta)


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Åsa S
6/10/18, 9:47 AM
#1

Köpte 2st 6-pack billigt på LIDL och planterade i mina balkonglådor vid sommarstugan. Det är vattenreservoar i så jag vattnar och fyller upp varannan helg när jag är i sommarstugan och de blommar jättefint. Har 2st gamla hängpelargoner som jag haft några år på balkongen i lägenheten och de vattnar jag när de  känns torra så de brukar inte vara så kinkiga

beem
6/10/18, 11:19 AM
#2

Jag gör nytt försök då med mina nya och vattnar inte fullt så mycket som förut.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
6/10/18, 11:26 AM
#3

Jag var själv inne i vanvårdsträsket en kort stund tills jag läste om att vattna inte pelargonerna förrän de ser lite vissna ut. 

Står inte helt ut med att se dom bli hängiga men jag har absolut minskat vattningen rejält. De får vatten när de behöver det inte regelbundet utan beroende på plats, väder och temperatur.

Pelargoner är relativt tjockbladiga växter och tål bättre en torr jord än att stå i konstant fuktig jord. De har ett eget vattenmagasin att ta av.

Att det fungerar med självbevattnande krukor beror på att det är ett annat typ av växtsätt så det innebär inte att pelargoner trivs med att ha det konstant fuktigt. Däremot är de självbevattnande krukorna en suverän uppfinning!

Sen finns det andra orsaker - pelargonerna kanske var hårt uppdrivna och dåliga redan när du fick dom. 

Det kanske var för mycket jord i krukan så att de ruttnat pga av det eller att man vattnat för mycket på växten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
6/10/18, 1:58 PM
#4

Det är en av anledningarna till att jag använder perlite i min jord. Pelargoner vill gärna ha det luftigt kring rötterna och det motverkar dessutom lite övervattning. Tycker i alla fall jag. 

Känn på jorden innan du vattnar. Är det minsta fuktigt så stå över och vattna nästa gång istället. Pelargoner är känsliga för övervattning och ruttnar då lätt. 

Ge gärna växtnäring vid varje vattning, en svag dos, så får de näring kontinuerligt.

Upp till toppen
Annons: