Annons:
Etikettdoftpelargon-rosengeranium
Läst 1923 ggr
beem
6/14/18, 10:10 PM

Doftpelargon sol el skugga ?

Jag läste på Odla att Doftpelargoner  ska  stå ljust men skuggas mot stark sol.. Jag har gjort så men tycker att mina växer dåligt - blommar väldigt lite.

I dag läser jag på  Blomsterlandet att den trivs bäst på ljus och solig plats

Hur gör ni som har Doftpelargoner ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
6/14/18, 10:14 PM
#1

Doftpelargoner är inte en enhetlig sort. Jag harcnågra med kraftiga och ganska tjocka blad som trivs utmärkt i solen och jag har några späda varianter som jag tror verkligen behöver skyddas och som snart skulle brännas sänder i full sol.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
6/14/18, 10:20 PM
#2

Aha det är så.  På nätet står det ofta bara Doftpelargoner. Jag har bla Dr Westerlund och sen 2 som jag saknar namn på men de är ung. som Dr Westerlund i bladstorlek och tjocklek.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
6/14/18, 10:31 PM
#3

Min uppfattning är att Westerlund klarar sol mycket bra och till och med trivs gott i solen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
6/14/18, 11:10 PM
#4

Jag har inga doftpelargoner, men generellt så tycker jag att man ska prova sig fram. Det stämmer inte alltid det som skrivs. Tex. så har jag ju First Yellow, som det står att den trivs soligt. Men min trivs inte i för stark sol (i alla fall inte i den hetta som varit), så den är förpassad till skuggan största delen av dagen. Man får liksom kika på sina pelargoner och kolla hur de mår. 

Dock vet jag att just dr Westerlund trivs i soligt läge. 

Har också hört att Dr Westerlund kan vara knepig att få blomma, men en del får den att blomma lätt och andra har haft den flera år utan att blomma. 

Det finns också något annat man bör tänka på om en pelargon inte blommar utan det bara blir en massa blad. Ger du för mycket gödning? Eller står den i för stor kruka? 

Jag själv vattnar med gödning varje gång jag vattnar pelargonerna. Men jag har en svag dos. Jag pytsar alltså ut lite gödning varje gång jag vattnar istället för att ge massor av näring typ en gång i veckan.

beem
6/15/18, 1:16 PM
#5

Jag har låg dos näring vid varje vattning. 

Nu ska Dr Westerlund få mer sol och det ska jag testa med de andra också.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: