Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 3899 ggr
[HundochKatt]
6/20/18, 9:28 PM

Besväras ni av småflugor?

Varje sommar är det samma visa… dessa bananflugor eller ja, små flugor i alla fall irriterar. Denna gång runt mina sticklingar. Men jag har ett bra tips som fungerar varje gång, en cocktail! 🍸

Den här gången hällde jag i en skvätt Madeira i ett glas, kanske en 6:a. (cl) Men det går bra med rödvin, saft, rödvinsvinäger - ja, det är bara att prova sig fram. 

Därefter tar jag 1-2 msk strösocker och sedan häller jag i ganska mycket rapsolja. Går bra med annan olja också (men inte motorolja). Blanda ordentligt med en sked, så att åtminstone det mesta av sockret löses upp. Voila! Bara att servera de små liven. 😈

Här ser ni glaset stående mellan mina sticklingar. Blandningen har satt sig men det är så det ska vara. På andra bilden kan man se några som festat loss på cocktailen. 

Det är bara att ställa sådana här glas där de behövs och så småningom försvinner de små flugorna. Jag brukar tex. alltid ha ett glas på diskbänken på sommaren. Blir det riktigt gott om döda flugor i glaset så gör jag en ny cocktail. 

Annons:
Derrtag
6/20/18, 9:40 PM
#1

Gör de här flugorna något dåligt? Eller är det bara störande? Jag var tvungen att plantera om 3 av mina större citronplantor pga dessa var överallt och bodde i jorden, flög omkring osv. Hoppas att de inte kommer tillbaka nu (sprejat med insektsspray flera gånger i rummet efter omplanteringen, om några skulle ha stannat kvar där, växterna var dock inte inne så att medlet inte skadar dem)

[HundochKatt]
6/20/18, 9:44 PM
#2

Nej, de vanliga små bananflugorna gör ingen skada på växten, men det finns sorgmyggor även kallad för blomflugor som kan ta död på en växt.

molam
6/20/18, 10:20 PM
#3

Enda är väl också att både banan och blomflugorna KAN bitas.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tant Grön
6/20/18, 10:26 PM
#4

Mot sorgmyggor kan man blanda lite gul såpa i en skål med vatten och ställa vid krukväxterna. Det är mycket effektivt.

Pyttelite
6/20/18, 10:51 PM
#5

Mycket bra tips! 

Jag har haft flugor som käkat upp lökar. Mitt problem är att jag glömmer bort  glasen för är det varmt behöver man fylla på vätska.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
6/20/18, 11:37 PM
#6

#5 Men det dunstar inte lika lätt det här som när man bara kör med lite rödvinsvinäger och ett par droppar diskmedel. Tycker att ett sådant här glas står flera veckor, sedan tycker jag att det blir lite äckligt med alla flugor. Om man haft gott om dem, så jag gör en ny blandning.

Annons:
Derrtag
6/23/18, 10:22 PM
#7

nu är de små flugorna tillbaka igen, den här gången på andra plantor, och de är tyvärr sorgmyggor:( Jag ska testa blandningen som #4 rekommenderade, men det tar väl inte död på larverna i jorden? Jag ska försöka med omplantering (dessa citronplantor har inte blivit omplanterade än. De jag planterade om ser ut att må bättre (hittils). Parentes i parentes hehe…) Vet ni om något annat som hjälper? Får man använda Radar insektsspray mot dem eller skadar det växten? Jag är ganska så förtvivlad, älskar mina små plantor:(

[HundochKatt]
6/23/18, 11:11 PM
#8

Det enda jag vet mot sorgmyggor är att låta jorden torka ut ordentligt då de tycker om det blöta/fuktiga. Lite svårt om man  har sticklingar eller sått att bli av med dem. 

Men det finns också nematoder man kan använda. 

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-tips-om-ohyra-och-skadegorare-pa-vaxter/bekampa-sorgmyggor-och-blomflugor

Har hört att man kan inte lura sorgmyggor med cocktail, men det är ju värt ett försök. Kanske ställa ut flera glas med blandningen.

Derrtag
6/25/18, 6:08 PM
#9

Nu har jag planterat om alla infekterade plantor, kastat den gamla jorden (som faktiskt var full med larver😞) och tvättade rötterna ordentligt innan de fick helt nya krukor och jord. Kommer de där krypen tillbaka IGEN skaffar jag nematoder som #8 rekommenderade:)

[HundochKatt]
6/25/18, 11:35 PM
#10

Hoppas du blir av med skiten och att växterna klarar sig. 
Du kan ju köpa klisterlappar och sätta upp, det fångar ju upp en del av sorgmyggorna, så att de inte kan föröka sig. 

Tänk också på vattningen, låt jorden torka upp ordentligt mellan varje vattning. 

Jag rekommenderar också att framöver blanda jorden med perlite, då blir det inte så kompakt och surt när man vattnar. Jag använder det jämt till mina pelargoner.

Upp till toppen
Annons: