Annons:
Etikettdoftpelargon-rosengeranium
Läst 4102 ggr
Aleya
6/30/18, 12:20 AM

Dr Westerlund har fått frispel

Jag fick förra året en topp av en Dr Westerlund. Allt var väl frid och fröjd. Men nu har den helt tappat all vett och sans börjar jag tro. Det har nu börjat komma skott i jorden. Det bara kryllar av dom. Själva plantan är ju som en buske. Vad ska jag göra? Jag har aldrig sett en pelargon få så mycket skott. Vad säger ni?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[HundochKatt]
6/30/18, 1:03 AM
#1

Har du bilder och även på det som kommer upp ur jorden?

Aleya
6/30/18, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Den är så buskig så vet inte om det syns så bra

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[HundochKatt]
6/30/18, 12:04 PM
#3

Dr Westerlund trivs hos dig. Jag tycker du kan ge den en större kruka, samtidigt kan du försöka ta bort några sticklingar/skott och sätta i egna krukor. 

Dr Westerlund kan bli riktigt stor och buskig.

Aleya
6/30/18, 12:52 PM
#4

#3 ja då får jag börja ge bort skott.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Elsan12
7/19/18, 2:52 PM
#5

Men så häftigt! Tänk om mina kunde må sådär bra 😍 jag antar att det "bara" är att ta sticklingar på det du inte vill ha kvar från stora plantan.

Aleya
7/19/18, 3:03 PM
#6

#5 men den blir torr fort. Och den står ändå inte i det fönster som är soligaste. Ja jag ska engagera mig på semestern i herr dr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
MonicaLagerquist
8/7/18, 7:43 AM
#7

#4     Grattis. Om du har ett skott över så får du gärna skicka ett till mig. Har länge önskat mig en. Har haft tidigare men de har tagit slut.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
8/7/18, 8:25 AM
#8

#7 doktorn återhämtar sig just nu efter att ha blivit ledsen då jag åkte bort och ingen kunde vattna åt mig. Men jag tror att jag ser ett sidoskott i krukan du kan få som är rotat och klart bara han blir lite gladare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
8/13/18, 10:22 AM
#9

Nu har herr dr fått lite TLC. Jag har gjort en omplantering och så fick sidoskotten en egen kruka. Sen har jag friserat lite så den kan bli buskig igen. Sen fick plantan åka lite längre ner i jorden denna omplantering då han var så hög och raglig. Fast jag hade klippt toppen och gett bort den så var han hög. Så vi får se vad som sker. Han ser så löjlig ut just nu så bild får ni vara utan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
9/22/18, 12:05 AM
#10

Kidnappar tråden för att fråga om övervintring av doftpelargoner. Jag har en citrusdoftande med fina flikiga blad och igår kom jag hem med en cederdoftande clorinda. Jag bor i lägenhet, så hur övervintrar jag bäst för att få blommor? Jag har söderfönster och norrfönster med rumstemperatur. Sedan har jag ett förråd som är helt mörkt och håller 15 grader vintertid. Om de ska blomma, är det förrådet som gäller då?

beem
9/22/18, 5:05 PM
#11

Jag tycker att Dr Westerlund är en viktigpetter. Jag trodde den var lätt att sköta men liiite märkvärdig är han nog. 😉 Felet  kanske är att jag inte toppar den hela tiden.  In har lust att  bara skjuta i höjden.  Nästa vår ska jag nog klippa mer i den så jag får den buskigare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aleya
9/22/18, 5:39 PM
#12

#11 vilken rolig beskrivning. Min tenderar till att få bara fler och fler barn. Och ja han älskar att bli hög som få. Jag tror att jag tusan ska försöka göra en bonsai av min. Har sett bilder på nätet och dom blir vackra som få som bonsai. Jag blir ju lite sur när han får för långa blad så jag går och klipper oavsett om det är sommar eller vinter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

beem
9/22/18, 7:01 PM
#13

#12 Aj aj vilken barnalstrande man du har. Min verkar inte bry sig om sånt. 🤫

Spännande med bonsai.  Om du gör det kan du väl göra en tråd och beskriva hur du gör.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Aleya
9/22/18, 7:29 PM
#14

#13 ja jag rensade ju den nyss från barn. Och så kom det en ny fort. Detta med att göra bonsai är lite mer avancerat än att bara binda. Beror ju på hur växten ser ut och vilken slags form man vill ge den. Så bara för att jag gör en form betyder inte det att din Westerlund kan ta samma form. Men jag vet att jag har skrivit om bindning innan på krukväxter iFokus tror jag det var. Men jag kan inte ge direkta instruktioner. 😂 Men youtube har säkert bra filmer om man vill få inspiration. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
9/22/18, 8:33 PM
#15

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
9/22/18, 9:35 PM
#16

Bonsai är nog kul, men jag vill ju få mina doftpelargoner att blomma. Min ceder/apelsin doftande Clorinda lär få vackra mörkröda blommor, men jag måste klura ut hur jag ska locka fram knopparna.

beem
9/22/18, 9:43 PM
#17

#15 Tack för det tipset.
Jag har läst att man ska även tuktar rötterna.  Man behöver alltså inte gör det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aleya
9/22/18, 10:00 PM
#18

#16 kanske är bättre att du startar en egen tråd gällande detta. För jag får då inte min att blomma. Men finns säkert kunskap #17 jag tuktar alltid rötterna på alla blommor som jag planterar om. Och särskilt min bonsai

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[HundochKatt]
9/26/18, 12:26 AM
#19

#11 Ja, jag kan inget annat än att hålla med där. Dr Westerlund är en viktigpetter och väldigt kinkig. 

Jag har haft den förr, då den kallades mer för Rosengeranium (det är samma som Dr Westerlund) och fick den aldrig att blomma. Jag tyckte inte om den för den doftade för mycket och bara växte och växte. Så jag hivade iväg den rätt som det är och jag vill inte ha den igen. 

Det jag kunnat läsa mig till är att den trivs utomhus på sommaren och att den blommar mer villigt med större kruka. Kanske värt att prova nästa säsong?

Upp till toppen
Annons: