Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 10298 ggr
Elsan12
2018-07-19 14:50

Gula blad

Är nu med pelargoner, men köpte två relativt nyligen. De har mått bra och står ute men nu börjar de få väldigt gula blad. Varför blir det så? Står de för soligt? Vattnar inte fören solen gått ner/försvunnit för dagen från bakgården. Trodde pelargon var världens lättaste blomma, ser så himla fina överallt hela tiden. Blir så besviken på mina 😂

Annons:
[HundochKatt]
2018-07-20 13:40
#1

Kan finnas många orsaker till att pelargoners blad gulnar. Och i denna extrema sol och värme så kommer en orsak till. 

Solen och värmen är helt klart påfrestande för många av våra pelargoner, men det kan också vara näringsbrist, för mycket vatten, för lite vatten, för mycket näring och ohyra! 

Uteslut först och främst ohyra, sedan kolla de andra orsakerna. Kanske behöver du bara flytta dem till lite mer skuggigt ställe? Vissa pelargoner mår också bra av en liten dusch i denna värme som vi haft under lång tid. Lite lätt med blomspruta nästan dagligen. Var dock försiktig om du har rosenknoppspelargoner för de tycker inte om för mycket vatten på blommorna. Men lite klarar de. 

Men duscha inte när solen ligger på eller kommer ligga på, för då kan bladen få gula fläckar/brännfläckar.

beem
2018-07-20 16:46
#2

# 0  Min erfarenhet är också att detta kan hända då man köper hem Pelargoner. Kanske har att göra med omställningen i temp osv.  Det brukar inte vara några problem. De är tåliga och repar sig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2018-07-20 17:29
#3

#2 Det är min erfarenhet också. Det känns som nya växter vill bo in sig ett tag ;-) Mina pelargoner älskar detta varma väder med mycket sol och jag vattnar antingen tidig morgon eller på kvällen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
2018-07-20 18:30
#4

#2 Ja, det kan också vara en orsak men oftast är det små blomknoppar som torkar in tycker jag. Men det är väldigt olika från pelargon till pelargon hur de reagerar. Själv planterar jag alltid om inköpta plantor till lite större kruka, helst lerkruka som legat i blöt minst 1 timme, gärna ännu längre, speciellt om de är splitternya. Och så har jag perlite i jorden. Har inte märkt så mycket gulnande blad på mina inköpta då, däremot en och annan knopp har brunnit inne, men det brukar komma nya ganska snart. 

Även fast en pelargon kan se lite "dassig ut" en tid efter inköp så brukar de komma igen med både blommor och nya blad.

beem
2018-07-20 20:08
#5

#4  Ja det har du rätt i. När man köper en  växt ska den alltid planteras om. Den kommer ofta i dålig jord.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Elsan12
2018-07-22 20:59
#6

Okej tack för svaren! Är på semester och har blomvakt nu men får köpa med mig lite blomjord hem och se hur de mår då, alternativt flytta den lite 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: