Annons:
Etikettproblemlösaren
Läst 4860 ggr
elinalund
8/13/18, 2:16 PM

Bleka nya blad på Mårbacka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon som vet hur jag kan avhjälpa att mårbackans nya blad är bleka/vita? De har mått bra till för några veckor sedan i ett österfönster, lite av och till fick jag dock ha persienner nere pga värmen. Tänker att de borde hunnit börja återhämta sig efter en vecka i nytt fönster, västerläge och inga persienner. Plus blomstra närningspinnar (akut åtgärd, det som fanns i matbutiken). Tacksam för kloka råd.

Annons:
Pyttelite
8/13/18, 2:42 PM
#1

Skulle tro att de bleka bladen är orsakade sv ljusbrist. Mer sol och ljus kommer på sikt att förbättra läget är mitt tips.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
8/13/18, 8:56 PM
#2

Nja…. det är väldigt många som har drabbats av så kallade spökskott i år och till största delen beror det faktiskt på värmen. Våra pelargoner här är inte vana vid den värme som vi har haft i år och så länge! Det ställer till lite problem för vissa, de jobbar med att överleva istället och så kan bladen bli sådär. De orkar tex. inte suga upp vatten tillräckligt med rötterna. 

Nu när vädret normaliseras så kommer den att skjuta gröna blad igen. Mitt råd är att ta bort de vita bladen, det sägs att de stjäl onödig energi. Det är ingen idé att spara de vita skotten och försöka rota dem som ny planta. De kommer aldrig överleva då de vita bladen saknar klorofyll. Så det är bara att kasta dem. 

Annars, när vädret är mer normalt, så kan det bero på torka och näringsbrist.

Upp till toppen
Annons: