Annons:
Etikettproblemlösaren
Läst 2489 ggr
beem
8/25/18, 10:10 PM

Näring till Pelargoner

Jag ger näring vid varje vattning  men  sluta med näring  i sept/okt och har uppehåll till ca mars månad. Jag läser ibland de som ger näring året runt.

Hur gör ni med näring till Pelargoner ? Gör ni uppehåll helt under vintern  eller kör nu året runt ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[HundochKatt]
8/26/18, 11:54 AM
#1

Jag vet att många fortsätter att ge sina Zonartics svag dos näring. Övrigt är det ju delade meningar om. 

Som regel kan man ju tänka på att ju varmare och ljusare du har så kan ju pelargonerna fortsätta växa och blomma under vintern. Pelargoner behöver egentligen inte någon viloperiod. Viloperioden eller det vi kallar för vinterförvaring, har ju mest kommit till för att man inte har plats i fönstren över vintern.  Men ställer du ner i källare, där det är mörkt och svalt så behövs ingen näring. 

Ger man tillskottsljus med någon form av växtbelysning så tycker jag nog att man kan fortsätta ge näring, men med mycket svag dos, än det man ger på sommarhalvåret. 

Vissa kommer nog att få näring av mig, men med mycket svag dos. Men jag planerar att ha belysning över vissa plantor och sticklingar över vintern.

beem
8/26/18, 7:02 PM
#2

Jag ska ha växtbelysning och då ska jag testa med att ge näring hela året - något svagare än vanligt. Det blir spännande att se om jag märker skillnad. Jag brukar ha extraljus men inte näring under vintern. Kul att testa nya ideer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
10/23/18, 1:11 AM
#3

Pelargoner härstammar främst från Sydafrika så jag länkar till en wiki om deras klimat, som Pelargoner är/var anpassade till. Sydafrika har sin varmaste sommarmånad i januari. Större delen av landet får regn under sommaren. Juli är den kallaste vintermånaden med ibland bara någon plussgrad. Under vintern är det oftast tort och ingen/lite nederbörd. Så, om vi placerar pelargonerna svalt och torrt när vi har vinter, då efterliknar vi klimatet i Sydafrika, så chanserna ökar för att pelargonerna ska trivas. Troligen växer inte pelargonerna under Sydafrikas svala torra vinter, så nar de har vintervila bör de inte ha samma näringsbehov som på sommaren. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Climate_of_South_Africa

Upp till toppen
Annons: