Annons:
Etikettproblemlösaren
Läst 2189 ggr
Derrtag
9/1/18, 4:02 PM

Små flygande insekter HJÄLP

Jag har inte pelargoner, men så stora skillnader lär väl inte finnas bredvid de och andra växter så jag ställer frågan här med: jag har små flygande insekter i mina krukor, dök upp när jorden var torr så sorgmyggor är tveksamt, rotlöss i flygande fas kanske, men de dyker upp när plantan är totalförstörd, och mina see ut att må bra och växer på…. Vad kan det vara?

Annons:
Maria
9/1/18, 5:03 PM
#1

Kan det vara typ bananflugor/fuktflugor som är vanligt vid den här tiden?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Derrtag
9/1/18, 5:40 PM
#2

#1 tror tyvärr inte det, de är oftast röda/oranga, det jag har är svart/grått och bor i jorden:(

Maria
9/1/18, 6:11 PM
#3

Vi har jättemycket småflugor inne just nu. De är svarta och dras till typ kattmaten, fruktskålar och soppåsen så det är nog inte samma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
9/1/18, 7:20 PM
#4

Kan det vara ättiksflugan? Hur som helst så finns det ju många olika typer av små flugor. De flesta gör ingen skada på växten men kan vara ganska irriterande. 

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-tips-om-ohyra-och-skadegorare-pa-vaxter/bekampa-sorgmyggor-och-blomflugor

Eller kan det möjligen vara hoppstjärtar? Eftersom du skriver att de bor i jorden?

Derrtag
9/1/18, 7:25 PM
#5

Det kan vara en av dem, jag köpte in nemablom i alla fall, läste att de dödar alla dessa plus rotlöss som är min största mardröm för tillfället…

[HundochKatt]
9/1/18, 11:47 PM
#6

#5 Ohyra överlag är ju aldrig roligt. Själv har jag provado i alla mina pelargoner, utom orotade sticklingar. Jag stoppar alltså i en provado, så fort jag köper något nytt. Det tar ju bort en del av ohyra och håller också en del borta. 

Har inte sett någon ohyra alls sedan jag fick hem provado och stoppade ner dem i krukorna, trots att de flesta pelargoner har ju varit ute och stått ganska nära en klätterros som hade bladlöss. Ja, dessa rosor, är vackra men fy så trött jag är på bladlöss. Varenda sommar och flera gånger per säsong får jag spruta rosen. Har börjat klippa ner den helt en gång om året för att slippa det.

Annons:
Derrtag
9/2/18, 8:03 AM
#7

Ja, provado har jag tänkt skaffa! De brukar finnas i ICA butiker, jag ska kolla nästa gång jag är där… Fast man borde kanske inte använde det tillsammans med nematoderna, det tar ju kål på de med, men det är alltid bra att ha det hemma!

Upp till toppen
Annons: