Icke pelargonrelaterat

Känner inte med ifokus längre

2018-09-27 21:57 #0 av: [HundochKatt]

Jag funderar nu på att lämna mina åtaganden här som medarbetare på Pelargoner i fokus och sajtvärd på Teckning i fokus. 

Detta pga den nya sajten Debatt i fokus. Som inte handlar om debatter enligt vad jag kunde se utan SD åsikter. Och borde därav heta SD i fokus. 

Jag tycker inte att det är ok av Ifokus ledning att godkänna en rasistisk sajt. Jag vill inte bli förknippad med det och känner starkt obehag av en så tydlig rasistisk sida. 

Dessutom skrev jag bara ett inlägg där och blev blockad på en gång, så debatt? Näää, bara så länge man har SD åsikter. 

Meddelar imorgon hur jag tänker göra.

Anmäl
2018-09-27 22:21 #1 av: vendelay

Jag har exakt samma tankar. Kan inte fatta hur de kan godkänna sajten, hela Politik svämmar ju över av rasister ändå.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-27 22:27 #2 av: [HundochKatt]

#1 Alltså det går över mitt förstånd det här. Jag är så illa berörd av att ifokus godkände den sajten och gömde det dessutom under namnet Debatt i fokus. Men det lilla jag hann läsa innan jag blev blockad, var det rasistiska inslag i. Åsikter ja och debattera ja, men ren och skär rasism det tycker jag inte är ok!

Hade väl varit ok om de tydligt gick ut med redan vid namnet att det var SD i fokus. Men nej, göm allt under Debatt i fokus.  

Anmäl
2018-09-27 22:27 #3 av: tlover

Ja med tanke på sajtbeskrivningen så är ju inte debatt ifokus ett så bra namn men jag kommer nog göra liknande som jag gör med politik ifokus där det som #1 säger redan finns massor av rasister. Jag håller mig oftast undan. Att debattera med rasistiska troll på nätet gör inte saken bättre utan det finns andra saker som gör det bättre tex hur man agerar i vardagen och uppfostrar sina barn. 

Jag har nämligen märkt att logik inte fungerar på rasistiska troll.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2018-09-27 22:35 #4 av: vendelay

Jag håller med er. Logik funkar inte. Det finns ju studier på att folk som röstar på SD har lägre utbildning och jag tror att det helt enkelt handlar om okunskap. Inte för att utbildning behöver betyda att någon är smartare men det är ju ändå talande.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-27 22:39 #5 av: [HundochKatt]

#3 Nämen precis! Det handlar inte om Debatt och olika åsikter, så namnet är ju bara helt fel. Man får inte ha andra åsikter där mer än rasistiska och även hålla med sajtvärden uppenbarligen, för annars blir man blockad direkt. Vilket i mitt tycke är ett omoget och barnsligt beteende. 

Visst kan jag hålla mig undan, men ändra namnet till SD och inget annat! För jag var nyfiken och tyckte det lät spännande med debatter, men så fungerar det uppenbarligen inte på sajten ändå. Och jag blev riktigt illa berörd av det lilla jag hann läsa. 

Ledningen för ifokus borde tänka om här! 

Anmäl
2018-09-27 22:44 #6 av: tlover

En sak man kan göra utan att börja diskutera hetsigt eller prata negativt om andra är ju att man kan bomba övriga ifokus med positiva inlägg. Då minskar synligheten av de mindre trevliga sajterna men utan att lägga mer ved på elden om man säger så.

Anmäl
2018-09-27 22:49 #7 av: vendelay

#5 Ja, det har du rätt i. Namnet är missvisande eftersom det står i "om sajten" att du som skriver ska tänka på att sajten är till för SD:are och inte "vänsterextremister" så vadå debatt? Ska de debattera om vilket land asylflyktingar ska skickas tillbaka till? Vilket färdsätt de ska använda??

#6 Jag håller med i teorin men ärligt talat är hela iFokus fullt av rasister nowadays så jag orkar knappt logga in längre.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-27 22:59 #8 av: tlover

#7 Jag tycker att klimatet verkar så på de flesta ställen tyvärr. Men det fanns ju ån som sa något i stil med "Det enda som behöver ske för att det onda ska segra är att det goda gör ingenting" eller liknande.

Om vi bara drar oss undan så får vi snart inget ställe att dra oss undan till. Som jag skriver på ett av de första inläggen på min nya sajt food savvity "A internet forum is a organic thing, growing and changing all the time." Så låt oss forma tillbaka ifokus till det vi vill ha det Hjärta

Anmäl
2018-09-27 23:01 #9 av: vendelay

#8 Ja, du har rätt Hjärta

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-28 07:02 #10 av: Loris M

Jag känner som ni och är förfärad över att ledningen tillåter en sådan sajt. De är tydliga i sajtbeskrivningen, i trådar, de vill föra SD:s politik och de vill provocera. Men att de sprider hat och rasism helt fritt, det är verkligen helt under all kritik. Att de har en diskussionsrubrik men vänsterextremism men ingen med högerextremism är också talande. 

Jag vill varna er att tänka på vad ni skriver här. Enligt min erfarenhet med den sajtvärden kommer ni snart bli uthängda och utskrattade på den nya eller den andra syster-sajen. Det är så han gör. Sparar trådar och uttalanden och sedan länkar och hånar. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-09-28 07:06 #11 av: Loris M

#8 Det har du rätt i och det var därför jag startade Lika villkor, för att balansera allt ont och dåligt som skrevs, men det resulterade i att jag blev kallad för vänsterextremist och hånad. Det finns allt mindre plats (på Ifokus och annars också) att vara på för någon som fortfarande värnar om alla människors lika värde.

Anmäl
2018-09-28 07:12 #12 av: [NeferNefer]

Jag håller med er. Hur kan ledningen tillåta en hatsajt? Funderar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-09-28 07:24 #13 av: tlover

#11 jag menar inte bara antirasistiska inlägg. Även inlägg om vad som helst i positiv anda gör ju att inlägg från mindre trevliga sajter trillar ner från "nya inlägg".

Anmäl
2018-09-28 07:27 #14 av: [NeferNefer]

#13: Vi får alla hjälpas åt med det. Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-09-28 07:32 #15 av: Loris M

HundochKatt,

Jag hopas att du stannar kvar så får vi alla hjälpas åt och bekämpa hatet. BlommaKramas

Anmäl
2018-09-28 07:40 #16 av: [NeferNefer]

Och sprida kunskap, kärlek och sunt förnuft i stället. Troll spricker ju som bekant i solsken. SolHjärta

Anmäl
2018-09-28 09:20 #17 av: Tant Grön

#13 Jättebra idé.

Anmäl
2018-09-28 14:49 #18 av: [HundochKatt]

Nu har jag avslutat mitt värdskap på Teckning i fokus och även lämnar här. 

Man ska anmäla rasistiska inlägg säger Niklas för det är inte tillåtet på I fokus....  tyvärr så stämmer inte det, då det förekommer mycket rasistiska inlägg och dessutom i och med Debatt i fokus kommer det att bli mer och i synnerhet med en sådan sajtvärd. 

Och hur ska man anmäla inlägg när man är/blir blockad efter ett endaste inlägg!? 

Det har varit trevligt här på ifokus, att vara värd och medarbetare. Men jag känner verkligen inte för att vara här när en sådan sajt får agera fritt! 

Jag känner att jag måste markera att detta är inte ok! Och min förhoppning är att fler markerar att det inte är ok! Men förmodligen är det bara jag som agerar...

Ha det gott!

Anmäl
2018-09-28 15:00 #19 av: Pyttelite

Mycket tråkigt att missta en medarbetare med så mycket kunskap och idéer. Jag hoppas att du återkommer i någon form, för din enorma kunskap och entusiasm behövs om inte så för inspiration för oss amatörer.

Sen tror jag personligen att den effektivaste metoden att bekämpa "missnöjessajter" är att lägga större energi på andra sajter precis som tlover skriver.  

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-09-29 23:46 #20 av: NiklasTyreso

Väldigt tråkigt!

Pelargoner har ju inget med rasism att göra så du borde kunnat vara kvar här tycker jag.

Är det inte väl drastiskt? Om det finns rasistiska forum på ifokus lämnar man hela ifokus. Faktum är att det finns rasister på många ställen på nätet och irl i Sverige, så då kanske man ska lämna Internet med, och Sverige.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.