Annons:
Etikettdoftpelargon-rosengeranium
Läst 1428 ggr
NiklasTyreso
10/15/18, 7:55 PM

Sportar?!

Hur mycket kan ett rotskott/en sport skilja sig från moderplantan? Jag köpte en stor planta av doftpelargonen Clorinda för någon månad sedan och kunde genast ta tre stora sticklingar och ett rotskott, en sport, för omplantering. Kvar i krukan med den ursprungliga plantan kommer ett nytt rotskott upp, eller är det ett frö som hamnat där? Detta andra rotskott/sport/slumpvisa frösådd har runda blad, när Clorinda har samma flikighet och styvhet som ekpelargoner. Den nya plantans mjuka runda blad luktar inte doftpelargon utan vanlig blomsterpelargon! Hur mycket kan en sport skilja sig från moderplantan? Om den inte har samma doft och inte samma bladform, är det då en sport/ett rotskott?

Annons:
Pyttelite
10/15/18, 10:00 PM
#1

Så intressant, jag har aldrig hört begreppet sport tidigare men jag hittade en liknande fråga till odla.nu. 

Där svarar man att det inte är ovanligt att skott inte liknar moderplantan eftersom de vanligaste pelargoner man har i handeln idag är framkorsade av många arter. 

Odla rekommenderar att avlägsna den annorlunda "sporten" från plantan eftersom den gärna tar över - men det har du ju redan gjort.

Berätta gärna mer om "sportar" ett helt nytt begrepp för mig.

https://www.odla.nu/fragor-svar/sport-pa-pelargon


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
10/15/18, 11:25 PM
#2

Tack för svaret och länken! Ordet sport för rotskott stötte jag på i den gamla underbara boken "Pelargoner Kulturarv i kruka", av Karin Martinsson från biblioteket. Jättebra bok som berättar pelargonhistora från 1600-taler och frammåt till 1990-talet. I alla växter och djur sker en blandning av gener från moder (planta) och fader (planta) som ger genetisk variation mellan avkommorna/fröna. Genetisk variation tycks ske ibland även i Pelargonernas rotskott/sportar vilket borde vara unikt. Jag har aldrig hört om andra växter där rotskott (eller sticklingar) av andra växter blir annat än kloner av moderplantan, men tydligen kan gener slås av eller på i rotskott en så de blir annorlunda än föräldern. Ok, jag har en säker sport och en som möjligen är sport men den är så annorlunda att den skulle kunna komma från något pelargonfrö som trillat ner i samma kruka i handelsträdgården. Jag kommer märka upp sportarna tydligt så jag inte blandar ihop dem med den äkta Clorindan och se hur de utvecklas.

Upp till toppen
Annons: