Allmänt pelargonsnack

Mitt försökt med Pelargonsådd

2018-11-04 13:45 #0 av: beem

Nu gör jag mitt första försök med att så Pelargoner. Jag har 5 sorter.

Det är svårt att hitta rätta bilder. De bilder jag sett är hos Pelargonsällskapet och de kan jag inte lägga ut här. Men ni får en liten inblick hur de kan se ut - färgen kan variera. Tyvärr gick en del länkar inte att öppna som leder till olika bildlagringar. Ni får se bilder - när / om de blommar nästa år. Glad

P oblongatum

P senecioides

P. odoratissmum

P rubiginosum

P redactum

De pyttesmå fröerna är inte lätt att ta bort skalet av. Jag testade att skära och skala men det var svårt. Testade sen att  trycka försiktigt med en plastbit och det gick bättre. Dessvärre  smulade jag 1 frö.

Jag har fröerna i 5 små glöggmuggar i koppar - koppar leder ju värme bra. Hällde på riktigt hett kranvatten. Man kan även ta kokande enl. Pelargonsällskapet. Nu står kopparna på varmt  badrumsgolv och med en plastskiva över för att behålla värmen. De ska nu stå så i ca 2 dygn.

Fortsättning följer.

Anmäl
2018-11-04 13:49 #1 av: beem

EDIT

Anmäl
2018-11-04 15:01 #2 av: Pyttelite

Spännande läsning - ser fram emot fortsättningen och kommande blomprakt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-11-06 14:15 #3 av: beem

I dag - efter 2 dygn i vatten och med undervärme - ligger nu fröerna i såjord. Några fröer har börjat gro.

Nu ställer jag krukorna med undervärme och en plastskiva över för att hålla värme och fukt. Skivan lyfter jag av lite då och då för att få bort kondens så inte fröerna ruttnar.

Nu gäller sen vattning med sprayflaska och håller tummarna att jag ska hålla dem vid liv. Galen

Anmäl
2018-11-08 15:23 #4 av: beem

Ja man ska ju läsa instruktionerna ordentligt - hela instruktionen. Skämtar När man sätter fröerna i jord ska de vara ett tunt lager såjord över. Så där ja - då var det gjort. Förlägen

Det är så roligt att kolla krukorna varje dag -kanske kanske idag något sticker upp.Funderar

Anmäl
2018-11-09 23:41 #5 av: NiklasTyreso

Berätta hur det går!

Jag antar att du har extra belysning nu när det är mörkt ute?

Vilka sorter var lätta respektive svåra att gro?

Anmäl
2018-11-10 11:03 #6 av: beem

P redactum är den som grodde snabbast. Den fick en liten grodd redan när den låg i vatten. Nu står den under lysrör och är ca 3 cm hög.

Anmäl
2018-11-10 11:24 #7 av: Pyttelite

Du har inte möjlighet att viss bilder?

Det hade varit fint att följa pelargonplantagen i bild.

Anmäl
2018-11-10 13:39 #8 av: beem

Bild av  3 av de  som inte gror än. ....som  framgår Skrattar -

Den 4:e ville inte vara med på bild Skämtar

4 sådder 

P oblongatum 2 frö

P senecioides 1 frö

P. odoratissmum 5 frö

P rubiginosum 2 frö

De står på en plåtbricka på varmt golv. På natten  har jag en plastskiva  över för värmen.

Anmäl
2018-11-10 13:41 #9 av: beem

P. redactum ca 3 cm.

Jag funderar på om jag ska fylla på mer jord. Någon som vet ?

Anmäl
2018-11-14 19:04 #10 av: beem

Nu tittar kompisen upp också - P redactum.

Jag läste på FB där en hade samma fundering som jag betr. omplantering. Inga problem att  plantera den djupare för att få bättre stadga. Man kan t.o.m sätta ner den till hjärtbladen. Det man ska tänka på är vattningen så den inte ruttnar. Vattna helst underifrån.

Väntar med omskolning tills den fått 2 blad - förutom hjärtbladen.

Anmäl
2018-11-16 18:14 #11 av: NiklasTyreso

Jag hade nog oxå väntat lite med omplantering, så att så många frön som möjligt hinner gro.

Det är ju först när det är trångt eller jorden blir gammal som man brukar behöva omplantera.

Kul att du sår äppelpelargon. Den och dr Westerlund är/var de två mest traditionella doftpelargonerna i vårt land. Jag ska skaffa en sådan nästa säsong.

Anmäl
2018-11-16 18:49 #12 av: beem

#11 Jag visste inte att Odaratissimum  kallas Äppelpelargon. Det var roligt att höra. Jag googlade Glad

Anmäl
2018-11-16 22:17 #13 av: Pyttelite

Här har du mitt försök med äpplevarianten

https://pelargoner.ifokus.se/articles/5a8c4f15ce12c424580092a2-pelargonfroet-februari-2018-doftpelargon?articles-1

Anmäl
2018-11-17 10:02 #14 av: beem

#13 Trevlig läsning. Jag hoppas att min sådd lyckas. Än så länge växer den och ser fräsch ut.

Anmäl
2018-11-20 15:52 #15 av: beem

Idag blev det dags för omskolning av 2 st P. redactum.  De började bli långa och gängliga trots att jag har de under lysrör. Jag planterade de ganska djupt för att få stadga och vattnade  underifrån.

Nu är det bara att hoppas att de växer till sig när de nu fått näringsrikare jord.

Anmäl
2018-11-22 22:52 #16 av: Pyttelite

Fint att de kommit sig så bra!

Skickar med en länk om rangliga plantor. Enda utvägen är att det snabbt blir sommar igen. :)

https://www.odla.nu/inspiration/langa-rangliga-plantor

Anmäl
2018-11-23 15:43 #17 av: beem

Ja sommaren kan man nog bara drömma om .....än så länge. Glad

Problemet är nog att det är för varmt hos mig. Jag har ingen möjlighet till svalare rum. Kör lysrör 12 tim. Plantorna står ca 2,5 dm från lysrör - kalla rör. Nu är det bara att hoppas att de gillar  det och inte konstlar och växer för mycket på höjden. 

Anmäl
2018-11-23 16:09 #18 av: beem

Wow ...lycka. När jag nu vattnar med fröer ser jag att P. odoratissmum  gror. Den är inte fullt 1 cm hög så nu sätter jag den direkt under belysning.

Anmäl
2018-11-23 18:30 #19 av: Pyttelite

Grattis! 

Verkligen roligt att följa dina ansträngningar.

Anmäl
2018-11-23 23:42 #20 av: NiklasTyreso

Varför vill du ge dina frösådder sval temperatur?
Brukar fröna i naturen gro under den svala torra vintern eller under den varma något fuktigare sommaren?

Pelargonfrö har robusta skal som måste blötläggas ordentligt för att gro. Det talar för att fröna är motståndskraftiga och inte gror under den svala torra vintern utan under den varma fuktiga sommaren, i naturen. Eller har jag missförstått?

Lägre temperatur är väll för att ge vuxna plantor vintervila, så att de sen
ska blomma till sommaren.

Jag tror det är bra för groddar och små plantor att det är lite varmare.

Anmäl
2018-11-24 02:59 #21 av: Pyttelite

#20 Läs inslaget jag länkade till i #16 så förstår du sammanhanget värme och ljus.

Anmäl
2018-11-24 10:29 #22 av: beem

Som jag skrev så har jag skalat fröerna och  lagt fröerna  i varmt vatten  i 2 dygn.  Under groningstiden är det en fördel att ha värme - gärna undervärme till fröerna. Så snart de gror ska de ställas svalare och med extra belysning. Svalare för min del innebär att jag flyttar de från ett varmt badrum med golvvärme t till vanlig rumstemp och extra belysning. Om man inte gör det så drar de iväg på höjden-

Anmäl
2018-11-26 15:17 #23 av: NiklasTyreso

Ok då förstår jag.

Svalare för de små frösådda plantorna är rumstemperatur, inte 5 graders vinterförvaring som stora plantor helst vill ha.

Anmäl
2018-11-27 12:25 #24 av: beem

Rumstemperatur är nog inte det optimala - gärna svalare om man har möjlighet - ung 15°.

Anmäl
2018-12-10 12:45 #25 av: beem

P redactum som jag omskolade djupt växer bra. De är nu ca 1.5 dm.

Anmäl
2018-12-10 12:50 #26 av: beem

Till vänster P. odoratissum som jag ställde under lysrör direkt den började  gro och resultatet är en  knubbig och fin planta......så långt Skämtar

Till höger P oblongatum började gro lördag 8 dec. - ganska exakt 1 månad efter sådd -  men jag tänkte att den får stå på värme 1 dygn  till. Det skulle  jag inte ha gjort.  Den växte närmare 2 cm under dygnet.  Jag  har även den nu under lysrör.

Anmäl
2018-12-10 17:16 #27 av: NiklasTyreso

Fina!
Hur doftar P redactum?

Jag har en mycket lik fint flikbladig doftis som med kraftig citrusdoftande, men har inte koll på ursprung och sort.

Anmäl
2018-12-10 18:36 #28 av: Pyttelite

#25 Vilka kraftiga plantor du fått - måste tillstå att jag var tveksam om du skulle få någon kraft i dina plantor när sådden var så sen men skam den som ger sig!

Härligt att få så lyckat resultat. Kul att följa fortsättningen ända till nästa sommar. Blomma

Anmäl
2018-12-10 21:01 #29 av: beem

#27 De doftar som bara grönt SkrattarIngen särskild doft framträder än så länge.

#28 Jag var tveksam själv men så läste jag hos Pelargonsällskapet att  man med fördel kan så i oktober - november förutsatt att man har extra ljus till plantorna. Detta för att man då har chans till blommor redan första sommaren.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.