Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 2379 ggr
beem
2018-11-04 13:45

Mitt försökt med Pelargonsådd

Nu gör jag mitt första försök med att så Pelargoner. Jag har 5 sorter.

Det är svårt att hitta rätta bilder. De bilder jag sett är hos Pelargonsällskapet och de kan jag inte lägga ut här. Men ni får en liten inblick hur de kan se ut - färgen kan variera. Tyvärr gick en del länkar inte att öppna som leder till olika bildlagringar. Ni får se bilder - när / om de blommar nästa år. 🙂

P oblongatum

P senecioides

P. odoratissmum

P rubiginosum

P redactum

De pyttesmå fröerna är inte lätt att ta bort skalet av. Jag testade att skära och skala men det var svårt. Testade sen att  trycka försiktigt med en plastbit och det gick bättre. Dessvärre  smulade jag 1 frö.

Jag har fröerna i 5 små glöggmuggar i koppar - koppar leder ju värme bra. Hällde på riktigt hett kranvatten. Man kan även ta kokande enl. Pelargonsällskapet. Nu står kopparna på varmt  badrumsgolv och med en plastskiva över för att behålla värmen. De ska nu stå så i ca 2 dygn.

Fortsättning följer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
beem
2018-11-04 13:49
#1

EDIT


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-11-04 15:01
#2

Spännande läsning - ser fram emot fortsättningen och kommande blomprakt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-11-06 14:15
#3

I dag - efter 2 dygn i vatten och med undervärme - ligger nu fröerna i såjord. Några fröer har börjat gro.

Nu ställer jag krukorna med undervärme och en plastskiva över för att hålla värme och fukt. Skivan lyfter jag av lite då och då för att få bort kondens så inte fröerna ruttnar.

Nu gäller sen vattning med sprayflaska och håller tummarna att jag ska hålla dem vid liv. 🤪


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-11-08 15:23
#4

Ja man ska ju läsa instruktionerna ordentligt - hela instruktionen. 😉 När man sätter fröerna i jord ska de vara ett tunt lager såjord över. Så där ja - då var det gjort. 😊

Det är så roligt att kolla krukorna varje dag -kanske kanske idag något sticker upp.🤔


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2018-11-09 23:41
#5

Berätta hur det går! Jag antar att du har extra belysning nu när det är mörkt ute? Vilka sorter var lätta respektive svåra att gro?

beem
2018-11-10 11:03
#6

P redactum är den som grodde snabbast. Den fick en liten grodd redan när den låg i vatten. Nu står den under lysrör och är ca 3 cm hög.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2018-11-10 11:24
#7

Du har inte möjlighet att viss bilder? Det hade varit fint att följa pelargonplantagen i bild.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-11-10 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild av  3 av de  som inte gror än. ….som  framgår 😃 -

Den 4:e ville inte vara med på bild 😉

4 sådder 

 P oblongatum 2 frö

P senecioides 1 frö

P. odoratissmum 5 frö

P rubiginosum 2 frö

De står på en plåtbricka på varmt golv. På natten  har jag en plastskiva  över för värmen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-11-10 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

P. redactum ca 3 cm.

Jag funderar på om jag ska fylla på mer jord. Någon som vet ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-11-14 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu tittar kompisen upp också - P redactum.

Jag läste på FB där en hade samma fundering som jag betr. omplantering. Inga problem att  plantera den djupare för att få bättre stadga. Man kan t.o.m sätta ner den till hjärtbladen. Det man ska tänka på är vattningen så den inte ruttnar. Vattna helst underifrån.

Väntar med omskolning tills den fått 2 blad - förutom hjärtbladen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2018-11-16 18:14
#11

Jag hade nog oxå väntat lite med omplantering, så att så många frön som möjligt hinner gro. Det är ju först när det är trångt eller jorden blir gammal som man brukar behöva omplantera. Kul att du sår äppelpelargon. Den och dr Westerlund är/var de två mest traditionella doftpelargonerna i vårt land. Jag ska skaffa en sådan nästa säsong.

beem
2018-11-16 18:49
#12

#11 Jag visste inte att Odaratissimum  kallas Äppelpelargon. Det var roligt att höra. Jag googlade 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-11-16 22:17
#13

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
2018-11-17 10:02
#14

#13 Trevlig läsning. Jag hoppas att min sådd lyckas. Än så länge växer den och ser fräsch ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-11-20 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Idag blev det dags för omskolning av 2 st P. redactum.  De började bli långa och gängliga trots att jag har de under lysrör. Jag planterade de ganska djupt för att få stadga och vattnade  underifrån.

Nu är det bara att hoppas att de växer till sig när de nu fått näringsrikare jord.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-11-22 22:52
#16

Fint att de kommit sig så bra! Skickar med en länk om rangliga plantor. Enda utvägen är att det snabbt blir sommar igen. :) https://www.odla.nu/inspiration/langa-rangliga-plantor


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-11-23 15:43
#17

Ja sommaren kan man nog bara drömma om …..än så länge. 🙂

Problemet är nog att det är för varmt hos mig. Jag har ingen möjlighet till svalare rum. Kör lysrör 12 tim. Plantorna står ca 2,5 dm från lysrör - kalla rör. Nu är det bara att hoppas att de gillar  det och inte konstlar och växer för mycket på höjden.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-11-23 16:09
#18

Wow …lycka. När jag nu vattnar med fröer ser jag att P. odoratissmum  gror. Den är inte fullt 1 cm hög så nu sätter jag den direkt under belysning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-11-23 18:30
#19

Grattis! 

Verkligen roligt att följa dina ansträngningar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2018-11-23 23:42
#20

#17 Varför vill du ge dina frösådder sval temperatur? Brukar fröna i naturen gro under den svala torra vintern eller under den varma något fuktigare sommaren? Pelargonfrö har robusta skal som måste blötläggas ordentligt för att gro. Det talar för att fröna är motståndskraftiga och inte gror under den svala torra vintern utan under den varma fuktiga sommaren, i naturen. Eller har jag missförstått? Lägre temperatur är väll för att ge vuxna plantor vintervila, så att de sen ska blomma till sommaren. Jag tror det är bra för groddar och små plantor att det är lite varmare.

Annons:
Pyttelite
2018-11-24 02:59
#21

#20 Läs inslaget jag länkade till i #16 så förstår du sammanhanget värme och ljus.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-11-24 10:29
#22

#20

Som jag skrev så har jag skalat fröerna och  lagt fröerna  i varmt vatten  i 2 dygn.  Under groningstiden är det en fördel att ha värme - gärna undervärme till fröerna. Så snart de gror ska de ställas svalare och med extra belysning. Svalare för min del innebär att jag flyttar de från ett varmt badrum med golvvärme t till vanlig rumstemp och extra belysning. Om man inte gör det så drar de iväg på höjden-


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2018-11-26 15:17
#23

Ok då förstår jag. Svalare för de små frösådda plantorna är rumstemperatur, inte 5 graders vinterförvaring som stora plantor helst vill ha.

beem
2018-11-27 12:25
#24

Rumstemperatur är nog inte det optimala - gärna svalare om man har möjlighet - ung 15°.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-12-10 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

P redactum som jag omskolade djupt växer bra. De är nu ca 1.5 dm.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2018-12-10 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Till vänster P. odoratissum som jag ställde under lysrör direkt den började  gro och resultatet är en  knubbig och fin planta……så långt 😉

Till höger P oblongatum började gro lördag 8 dec. - ganska exakt 1 månad efter sådd -  men jag tänkte att den får stå på värme 1 dygn  till. Det skulle  jag inte ha gjort.  Den växte närmare 2 cm under dygnet.  Jag  har även den nu under lysrör.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2018-12-10 17:16
#27

Fina! Hur doftar P redactum? Jag har en mycket lik fint flikbladig doftis som med kraftig citrusdoftande, men har inte koll på ursprung och sort.

Annons:
Pyttelite
2018-12-10 18:36
#28

#25 Vilka kraftiga plantor du fått - måste tillstå att jag var tveksam om du skulle få någon kraft i dina plantor när sådden var så sen men skam den som ger sig!

Härligt att få så lyckat resultat. Kul att följa fortsättningen ända till nästa sommar. 🌺


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-12-10 21:01
#29

#27 De doftar som bara grönt 😃Ingen särskild doft framträder än så länge.

#28 Jag var tveksam själv men så läste jag hos Pelargonsällskapet att  man med fördel kan så i oktober - november förutsatt att man har extra ljus till plantorna. Detta för att man då har chans till blommor redan första sommaren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-12-10 21:17
#30

#29 Det är så otroligt roligt när det lyckas - även om man tvivlar ibland!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-12-21 13:01
#31

I går såg jag att ytterligare ett frö av P. oblongatum är på gång. Jag hade bara 2 frö av den så de tär ju extra roligt att de gror.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2018-12-21 22:12
#32

Kul med frön som gror på årets mörkaste dag! Lycka till med dem!

beem
2018-12-22 11:02
#33

#32 Tack. Ja det är lycka att se när något händer i krukan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-01-02 19:41
#34

Fröet av P. oblongatum gav plötsligt upp. Jag vet inte vad som hände. Den lilla grodden bara försvann. Det är ju sånt som händer med  fröer.

De övriga plantorna mår bra och växer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2019-01-02 22:40
#35

#34 Tråkigt att den bara försvann men förstår att den ville sova vidare …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-01-30 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

I går den 29/1 planterade jag om mina pelargonsådder i Pelargonjord. Jag har köpt [Blomsterlandets Pelargonjord PRO](htBlomsterlandets Pelargonjord "PRO"tp://). Jag har aldrig testat Pelargonjord förut så det ska bli spännande att se om det är någon skillnad. Plantorna har inte vuxit så mycket nu men jag hoppas de sätter fart med ny jord. Jag skuylle nog ha satt ihop de båda P. redactum i samma kruka men det får bli nästa steg.

De övriga fröerna händer det inget med - P. senecioides och P. rubiginosum. En del sorter kan ju ta lång tid på sig för att gro så än är hoppet inte ute 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-01-31 22:28
#37

Fint att de tagit sig så bra - du kommer nog inte att ångra att du lät dom få var sin kruka - snart växer dom till sig ännu mer och du har inga som helst tankar på att de skulle vara sambos. 😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2019-02-01 09:48
#38

#37 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-02-26 13:22
#39

Suck - har upptäckt att jag har löss på mina sådder. Trots att jag kollat de minutiöst och vattnat. Problemet med sådder är ju att inte vattna för mycket och inte heller för lite. Till det kommer ju den torra luften vintertid. 

Jag har  nu duschat plantorna och sprutar med Provado. Tyvärr verkar det som en planta - P. oblongatum  -  har gett upp - om den inte senare skjuter nytt från roten…..hoppas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-03-19 09:55
#40

Det går inte så bra nu. Nu har P.  redactum gett upp. 

P. odoroatissimum skjuter nytt så den verkar klara sig bra.

Jag funderar på om inte sådd på våren är det bästa trots vad många anser dvs sådd på hösten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-03-19 22:18
#41

Tråkigt att du fått löss och att pelargonbarnen kroknar. Tror inte att det egentligen spelar så stor roll vilken årstid man sår. 

Det är alltid ett vågspel innan plantorna kan klara sig själva eller ett angrepp. Minns förra året då en av mina inköpta sticklingar av doftperlargonsort kroknade för att tillslut ge upp. Den fick också bladlöss - men jag tror att jag bekämpade för ihärdigt.

En  annan råkade jag skada vid roten, tror att det blev ett brott på stjälken så den gav också upp.

Se det som en erfarenhet - vissa saker kan man inte gardera sig mot. Kanske var både ditt och mitt skott som fick ett lössangrepp klent och det var därför dom var tacksamma mål för lusen.

Se istället till dom du har kvar och gläds åt att de växer.

Sen kan man ju alltid så nytt!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
2019-03-20 09:58
#42

Ja ibland händer saker som man inte vet varför. Som tur är finns det nya fröer att köpa 🙂 Angreppen beror ju ofta på att växten inte är motståndskraftiga. Kanske jag planterad e om  de för snabbt men de var ju ca 2 dm då jag gjorde det och massor med blad.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-07-28 16:08
#43

Av mina sådder blev det bara P. Odoratissimum den som klarade sig men oh vad den  växer sakta. Den har ett nytt blad på gång men i övrigt  ser ut som då jag visade den   31 jan. - #36.   Men, men jag är glad att den överlevt. 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
2019-07-31 23:42
#44

Kanske ökar tillväxten ju fler blad den får, när den kan ägna sig åt ännu mer fotosyntes! Odoratissimum fick jag sålsätta mig för att inte köpa (har inte plats), men en sån vill jag ju ha!

beem
2019-08-01 09:01
#45

#44 Kan vara så. Jag hoppas det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2020-03-19 11:44
#46

Lycklig idag.

Jag har upptäckt  liten blomma - med betoning på liten - av P. Odoratissimum  som jag sådde i nov. 2018. Vilken lycka 🙂

Jag försökte fota men det var svårt att hålla mobilen nära och stilla. Jag hoppas det kommer fler blommor i samling så det blir lättare att fota.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Marliis
2020-03-29 12:45
#47

Av mina pelargoner har några gett upp på vintern och jag hade tänkt åka till handelsträdgård som annonserade sticklingar, men eftersom jag är 76 år och sitter nu i isolering enligt FHMs direktiv så köpte jag fröer på nätet. Men affären som Hemtjänst handlar för mig hade inte jord, så fick jag beställa det också på nätet. Men tack och lov servar Postnord oss som bor vid lantbrevbärarlinje med hemleverans. Jag vet att jag är sen, men bättre sent än aldrig.

Pyttelite
2020-03-29 13:11
#48

Br att det fungerade så väl med näthandel. Det går att köpa sticklingar över nätet oxå. Du ska inte se det som att det är försent med pelargonsådd. Nu när det finns naturligt ljus så får du extra god hjälp så ge inte upp. Skriv gärna hur det går och har du lust att lägga upp bilder så gör gärna det. Lycka till med sådden och önska om en fortsatt fin dag!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lene_Norge
2020-04-20 21:39
#49

Har alltid syntes det virker så komplisert å så pelargonfrø, men det var spennende å lese om så-prosjektet til beem. Fikk litt lyst til å prøve selv en gang. Kanskje.

Marliis
2020-06-09 21:59
#50

Det har gått ganska bra med frösådd, återkommer med lite bilder senare. Eftersom jag bor i Jämtland tar det tid innan man kan beställa sticklingar utan att dom fryser innan man får dom så när vädret blev varmare, hade dom sticklingar som jag var intresserad av blivit slutsålda.  Men jag har egentligen inte plats för mer heller.

Tant Grön
2020-06-10 09:19
#51

Jag har provat att så pelargoner, inga problem alls med  dom, de växte som ogräs. Sådde på sommaren och övervintrade svalt. Det var äggskalspelargoner, blueberry och rasberry. Så  fina. Har tyvärr inga bilder.

beem
2020-06-11 09:51
#52

#51 Jag har några frågor ang. din sådd.
 Skalar du fröet först ?
Lägger du i blöt - hur länge ?
Jag testar båda alt. men ser ingen skillnad.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
2020-06-11 14:23
#53

#52 Det var nästan 20 år sedan. Jag gjorde som det stod på fröpåsen. Tror inte att jag skalade dom. Pelargoner trivs inte hos mig utom när jag bodde i det huset, där lyckades jag med dom.

Pyttelite
2020-06-11 19:45
#54

Mina försök av självodlade frön har lett till tre pelargonbarn. Ett fick stå kvar i en mindre kruka och två har planterats tillsammans och de har vuxit sig större även om de fortfarande är små.

När jag startade den mödosamma vägen blötlade jag fröna som inte riktigt bara var frön utan där fanns även med lite rester från gamla kronblad.

Jag hade dom i en skål som jag vanligtvis brukar ha saltade jordnötter i vilket jag av misstag även hade denna gången. 😭

Kanske är det ett lätt saltat vatten som är framgången - ett tag tänkte jag slänga ut hela soppan för det såg inte direkt trevligt ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2020-06-11 19:50
#55

Ja det här med Pelargoner och sådd  finns så många olika teorier. Man får prova sig fram.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Tant Grön
2020-06-11 21:49
#56

Har ni provat med varmt vatten? Eller ge sådden någon vecka i kylskåp?

Tant Grön
2020-06-11 21:51
#57

Något jag tyckte var väldigt svårt att få att gro var Grön Shiso. Lade fröna i

Coca cola. Det funkade.

Pyttelite
2020-06-11 21:57
#58

Vilda pelargonsorter kan tydligen ta över ett år på sig att gro och ett knep är att slå kokande vatten över sådden.

Har ännu inte vågat mig på att köpa några pelargonfröer från Sydafrika.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2020-06-12 09:58
#59

Jag häller riktigt hett varmvatten från kranen över fröerna och låter de stå i vatten ca 1 dygn - mot ett element.  Lägger de därefter i jord.

De fröer jag sådde längre tillbaka som är i jord har jag hällt kokande vatten över för ca 1 månad sedan - inget händer.
De är lite tjuriga men man får ha tålamod.🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Marliis
2020-06-18 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Jag sådde ju jättesent men ett par börjar växa och hinner kanske blomma under sensommaren, inga rariteter

Inspire Scarlet och Inspire Pink, bakom lilla Rispberry Ripple som lever, men har ännu inte kommit i gång på riktigt.

Marliis
2020-08-09 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Nu blommar två av sådden och flera plantor har knoppar. Eftersom jag är nybörjare på pelargonsorter så mina är från köpfrö Inspire Pink och Scarlet

Pyttelite
2020-08-09 21:42
#62

Vilken lycka och fantastiskt resultat. 🌺

 Att så små frön kan ge sådan färgprakt är alltid lika magiskt.

Hoppas att du fått mersmak och fortsätter med nya varianter. 

Själv har jag sparat de frön jag fått från självpollinerade plantor. Det är spännande att se vad det blir för resultat även om alla inte kommer så långt som till plantor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: