Annons:
Etikettdagensfråga
Läst 1274 ggr
Pyttelite
2019-01-05 21:11

Pelargonplaner 2019

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni några planer eller mål för pelargonåret 2019?

Jag är ju nybörjare i den här branchen så det första målet jag har är att det befintliga beståndet ska överleva till våren.

Jag är intresserad av att prova på pelargonsådd men det kräver lite mer arbete och tålamod än att köpa sticklingar så det blir ett "kanskemål".

Jag tänker vara på alerten när det bli dags för att köpa sticklingar men kommer köpa med urskillning.

Ett ytterligare bonusmål är att bekanta mig med Zonartic-pelargoner. Åtminstone plugga på om dom.

Vad sitter ni och drömmer om i pelargonväg?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Caeli
2019-01-06 19:01
#1

Mitt första mål är också att de ska överleva vintern!😁 Har försökt experimentera med förvaring och vattning. Några har övervintrat inomhus och de har fått en liten skvätt vatten någon enstaka gång. Ytterligare några andra har hållt till i ett litet kyffe bredvid garaget. De har inte fått något vatten alls! Får utvärdera mina försök och se om det är något att satsa vidare på eller om jag ska hitta någon annan strategi till nästa vinter! Nästa mål är vara hårdare med sekatören för att få dem att bli buskigare. Har inte alltid hjärta att klippa bort tillräckligt mycket så de vill gärna springa iväg på höjden!

beem
2019-01-08 20:48
#2

Min frösådd har ju gått ganska bra så jag är lite sugen på att testa fler sorter. Det skulle  vara kul att jämföra  resultat mellan sådd i november och om jag sår på våren. Problemet är bara att det är knökfullt. Mina övervintrare har vuxit och tar så mycket plats så jag är rädd att jag inte rymmer mer. Men…..jag kan ju hinna ändra mig.

Sen har jag några sorter som jag ska spana efter i vår bla Queen of Wien. Tyvärr har det varit svårt att få tag på den där jag bor. 

Jag har fler sorter på min önskelista men den lista är just nu på villovägar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2019-01-08 21:55
#3

Jag kunde inte bärga mig utan åkte till trädgårdsbutiken för att  kolla fröer efter jobbet. Alltid lika trevligt att gå runt även om det bara blev köpt lite belysningsattiraljer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2019-01-30 22:26
#4

Jag har platsbrist för jag drar upp annat än Pelargoner till min kollonilotten och till balkongen, men jag ska leta sticklingar i vår. Äppelpelargon, de där håriga som luktar pepparmynta och Svenskbybornas skulle jag vilja ha.

Pyttelite
2019-01-31 22:25
#5

#4 Spännande - vad odlar du på kolonilotten i år? Har du redan kommit igång med frösådden?

Svenskbybornas var en fin upplevelse från förra året - om inte frosten kommer att ta den ser jag fram emot att ta skott av den till våren. En fin liten blomma när den blommar och doftande sammetslena blad.

Det får gärna bli vår nu!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: