Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 668 ggr
Lene_Norge
2019-09-22 11:59

Overvintring og lys (ljus)

Det begynner å bli kjøligere, og jeg forbereder å ta inn de pelargonene jeg har tenkt å overvintre - som er de fleste! Samlingen har vokst en del i det siste, så nå har jeg nærmere femti sorter, og det betyr at det ikke er plass til alle i stuevinduet. Så i år har jeg seriøse planer om å forsøke å overvintre flere pelargoner i kjelleren, men da trengs det tilleggsbelysning. Dette har jeg ingen erfaring med fra tidligere, så vil gjerne høre om andre har erfaringer og tips!

I Susanna Roséns fine "Stora pelargonboken" står det litt om ekstra- lys, hun skriver bl a at lysrør krever "riktning" ved hjelp av reflektor, mens LED-lys ikke gjør det. Såvidt jeg kan se er LED-lys og såkalte "vekstlys" temmelig dyre ved innkjøp. Så jeg undersøker litt og ser om det er mulig å få tak i noe brukt (begagnad).

Her er et bilde fra min "pelargontrapp" nå i august. En del zonaler, noen brokbladige. Den store til høyre heter Platinum. Har rosa blomster, bladene har smal hvit kant. Den blir kjempestor og kan brukes som "klatreplante". Ikke vet jeg hvor jeg skal få plass til den innendørs…

Annons:
Pyttelite
2019-09-23 20:27
#1

Vilken härlig pelargonfröjd du har skapat! Jag förstår att du vill ta in dom.

Jag har lite samma problem men tänkte att göra något enkelt på balkongen - den är inglasad. 

Ett bra tips är att köpa glödlampor som har rätt ljusblandning då kan man använda armaturer som man redan har. Jag har köpt några varianter på IKEA men det finns säkert andra varianter.

En annan typ jag gillar är ledbelysning från Nelson Garden - den har jag inte hängt upp utan lagt på en bred hylla. De ger väldigt mycket ljus så jag kan verkligen rekommendera den varianten. Något dyra men ändå överkomliga.

Ledlampor blir ju heller inte så varma - jag tror att det bästa är att prova sig fram. Det behöver ju inte bli perfekt första året och pelargoner är ju ändå relativt tåliga att få att övervintra. Kan de dessutom förvaras i temperaturer lägre än rumstemperatur så avstannar även tillväxten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Marwiza
2019-10-02 08:36
#2

Det går toppenbra med ett vanlig glödlampa eller lysrör. Det som e viktigt är att det är kraftfull. Den ska alltså ha ett högt wattantal. Armatur kan du ta någon som ligger hemma precis som Pyttelite sa

Kan tipsa om att läsa detta om du vill veta mer: 

https://www.plantbyran.se/nyborjare/vaxtbelysning-valj-ratt-bland-kelvin-watt-lumen-och-lux

Lene_Norge
2019-10-02 22:17
#3

Takk til dere begge for svar! Og mye nyttig å lese på "plantbyrån"! Jeg har skaffet LED-lysrør nå og hengt opp over et bord i kjelleren, håper det går bra. Mulig det er litt for stor avstand mellom lysrør og planter, ser jeg nå av hva plantbyrån anbefaler.

Krysser fingrene!

Pyttelite
2019-10-02 22:23
#4

#4 Det är ju bättre än inget ljus alls. I allmänhet är ju pelargoner tåliga bara de inte får för mycket vatten så det kommer säkert fungera.

Följer gärna din pelargonövervintring - lägg gärna upp bilder om du vill och lycka till!

Annars är det trist att hösten kommit med mörka och svala kvällar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lene_Norge
2019-10-14 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Her er pelargonene som har fått plass til overvintring innendørs - noen i kjelleren, med LED-lys og sval temperatur, noen i hyller i sørvendt stue/verandavindu - litt for varmt antakelig, men de får ganske mye lys. Resten står i diverse andre vinduskarmer der det er ledig plass…  Og noen få fikk ikke bli med inn i det hele tatt, dessverre. 

Pelargonene i kjelleren ser ut til å klare seg fint, så langt - så vil vinteren vise hvordan det går.

Pyttelite
2019-10-14 20:48
#6

Vad fint du har ordnat för dina pelargoner och så många som blommar fortfarande.

Kan du inte ge bort dom som du inte fått plats för inomhus eller kklippa ner och ta sticklingar?

Mina står fortfarande kvar på balkongen. Den är inglasad med frostvakt och än har det inte varit så många timmar med minustemperaturer men det kommer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
NiklasTyreso
2019-10-27 17:23
#7

I natt blir det frost så nu har mina balkong plantor fått flytta in, Clorinda och smutspelargonen "Mauve". Doftpelargonerna Sweet Mimosa (kryddig), en bubbelgumsdoftande finflikig och dr Westerlund står redan inne i söderfönster. För ett par veckor sedan stoppade jag ner några frön från smutspelargonen och ett par har kommit upp! Nu står de under en led-lampa för att klara vintern, så får vi se om de blir som sin mor eller annorlunda.

Pyttelite
2019-10-27 17:32
#8

Hos oss går det ner till nollan under natten enligt prognosen. Min balkong är inglasad och har en frostvakt men det kommer att bli kyligt iallafall. Ska ta in palettbladen som fortfarande står ute. Trist med kyla men det är bara att bita ihop och tänka på våren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lene_Norge
2020-03-17 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Nå er vinteren over, og de fleste pelargonene har klart seg fint, selv om jeg selv har vært bortreist i flere uker (takk til god nabo som vannet litt iblant). Pelargonene som har stått i kjelleren og hatt LED-belysning ser sånn ut nå - veldig grønne, men lite eller ingen blomsterknopper. Men det kommer vel, håper jeg.

Nederste bildet viser en stor Tomentosum som er flere år gammel og ganske stor. Den pleier blomstre rikelig om sommeren (bittesmå blomster, men vakre), jeg tror det er fordi den får stå kjølig om vinteren. En del av pelargonene jeg har i stua blomstrer for eksempel ikke så rikelig, tror det har en sammenheng.

Pyttelite
2020-03-18 22:40
#10

Vilka fina övervintrade pelargoner du har. 

Du kan ju alltid göra nya pelargoner av sticklingar om du tycker att de ska ansas. Själv har jag svårt att ta till saxen eller sekatören.

Skönt att så många överlevt. Oftast är de ju ganska tåliga.

Ser fram emot bilder när det blir mer vår.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2020-11-14 21:29
#11

Utan ett svalt utrymme är svårt att övervintra pelargoner.

Förrådsutrymmena i min bostadsförening håller 15 grader celsium, för varmt, och är i totalt mörker.

En granne har övervintrat sina pelargoner där i föråden, med framgång, så i år prövar jag det med, meeen…

Plantorna tappar alla blad! Det är dessutom plussgrader ute så jag funderar på att lyfta ut plantorna igen och ta in dem när nästa frost kommer.

Upp till toppen
Annons: