Annons:
Etikettpelargonsnack
Läst 1458 ggr
Caeli
2019-04-28 16:09

Mårbackapelargon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om det här kan vara en mårbackapelargon? Vet att de har ljusrosa, lite mindre blommor men det finns kanske fler kännetecken?

Annons:
Caeli
2019-04-28 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till!

Pyttelite
2019-04-28 16:42
#2

Jag har inte riktigt koll på vad det är man ska titta på i  detalj men de finns faktiskt i fler färgställningar än rosa.  

Förutom att de ska ha dubbla blommor ska de också vara beskaffade enligt följande:

”En äkta” Mårbacka skall ha rosa ståndarknappar med rosenrött pollen som bildar en skarp kontrast mot de ljusa kronbladen.”

Hämtat från Karin Martinssons bok Pelargoner – Kulturarv i kruka.

Läs mer här:

https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/programmet-for-odlad-mangfald-pom/publikationer/veckans-vaxt-arkiv/v40-marbacka-pelargonen-pelargonium-x-hortorum-/

https://pelargoner.ifokus.se/articles/5aa042568e0e7462040008f4-pelargonfroet-mars-2018-marbackapelargon

Du har ett fint exemplar oavsett vilken sort det är.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-04-28 17:49
#3

Tack för länkarna - mycket intressant där! Såg i en affär att de sålde Mårbackapelargoner och tyckte att de liknande min… Men, nja vet inte… Svårt sånt här… Verkar ju finnas många som är närbesläktade och lika men ändå inte en mårbackapelargon. Och det är väl kanske inte alltid de som marknadsförs som mårbacka i affärerna heller! Men visst, det är en söt liten pelargon!

beem
2019-05-09 10:16
#4

När jag köpt Mårbacka har de alltid fått blommor i mer eller mindre rosa färg. I år har jag köpt en kritvit Mårbacka.   Ska kolla detta då den blommar:

”En äkta” Mårbacka skall ha rosa ståndarknappar med rosenrött pollen som bildar en skarp kontrast mot de ljusa kronbladen.”


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Marliis
2019-05-09 17:04
#5

Då kanske är min vit pelargon en Mårbacka, den har faktiskt rosenrött pollen och ståndare. Kommer inte ihåg när och var jag köpt den, det är flera år tillbaka i alla fall.

Pyttelite
2019-05-09 17:27
#6

Det är givande när man börjar kunna se skillnader i detaljer. 

I början blir det bara pelargon och färgtillägg. 

Tittar man ordentligt finns det fler markörer att fundera över som tex färg och storlek på blad, grad av flikighet osv. 

Helt plötsligt ser man detaljer man inte lagt märke till tidigare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: