Årets pelargon 2025
Årets pelargon är en stjärnpelargon med benämningen SUMMER TWIST ROSE från Summer Twist-Serien.
Jag har sett den säljas till och med i min närmsta mataffär men jag har inte tagit någon bild.
Det som utmärker stjärnpelargoner är att de inte har lika fylliga blommor men oftast mycket dekorativa blad.

Bild från Blomsterfrämjandet.
Årets pelargon brukar koras på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar och det skedde även i år.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-04-08 20:23 av Pyttelite
Det var lite överraskande då den tydligen är vanlig eller så är det just det som är meningen med deras urval.
Av någon anledning lyckas jag aldrig med stjärnor.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1: Jag är lite kluven när det gäller stjärpelargoner.
Jag har haft några vita sorter som varit fantastiska - ganska stora blommor och mycket gula eller oranga ståndare.
De pelargoner jag oftast har problem med är tulpanbarianterna - tycker inte att de blommar ut ordentligt utan knyter sig i knoppen men det kanske mer beror på sort.
Juryns motivering
”Med ett säreget och stilrent formspråk kombineras det enkla och det vilda. Blommornas varma, unika färg och form både förtrollar och förtjusar, såväl nära som på avstånd. Detta är en pelargon som så väl harmonierar med flera rådande trender och blir till ett levande stilleben.”
Jag såg dem hos plant-kedjans butik i min stad. Riktigt fina!
Men det blir så många pelargoner om man köper nya varje år samtidigt som man har kvar de gamla.
#4: Ja jag känner till problemet och så ska man ju helst föryngra och då blir det lite extra sticklingar som ska tas tillvara.
#5: Mitt problem är att jag inte jag kan kasta en endaste stickling 🤔
#7: Tyvärr delar jag ditt problem.
Å andra sidan tycker jag att det är jobbigt att klippa så då blir det färre….
#8: Jaa Jag klipper inte ofta …..som tur är 😉
- Redigerat 2025-04-03 22:35 av beem
Nu finns det stor bild oxå.