Pelagonium cucullatum
Idag var jag på höstmarknad på Wiks slott mellan Uppsala och Enköping och kom hem med en vildpelargon, P cucullatum.
Min planta är kraftig och cirka 40 cm hög, men den kan bli 2 meter hög och tre meter bred (i alla fall i naturen).
Jag föll för den goda doften som är något mellan karamell och kåda. Jättegod!
Den har inte än några blommor och risken är att jag inta kan övervintra den tillräckligt svalt, men det gör inget för jag älskar doften och vill gärna ha ett riktigt stort pelargon-träd!
P cucullatum är en av de pelargoner som använts när engelska pelargoner korsats fram. Även i naturen är den vanligaste färgen lila även om rosa och vita plantor också förekommer enligt videon nedan.
Jag skickar ingen bild på min planta om den inte börjar blomma.
Arten finns på bild här: https://pelargonernasrike.blogspot.com/2012/05/p-cucullatum-flora-plena.html
Den här videon visar hur stor P cuculatum verkligen kan bli i naturen i Sydafrika: https://www.facebook.com/leonklugegardendesign/videos/pelargonium-cucullatum-growing-in-the-wild-which-is-a-important-parent-to-our-mo/764073454048496/
https://galasearch.de/plants/15342-pelargonium-cucullatum
https://kumbulanursery.co.za/plants/pelargonium-cucullatum
https://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:164626-3/images
- Redigerat 2024-09-22 22:33 av NiklasTyreso
Vilket fynd - jag hoppas att den kommer att trivas hos dig.
Det är så spännande med de mer ”ursprungliga” varianterna och jag skulle vilja stå mitt i blomprakten man kan se i videon.
Jag tänker att det doftar fantastiskt i det fria.
Man förstår när man ser blomman att den är med i mixen på engelsk pelargon.
Tack för all trevlig fakta!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Oh så vacker. Man ser att den har påverkat eng.pelargon. Hoppas du lyckas med den.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag är barnsligt glad att jag kom över den här pelargonen.
Idag tog jag en stickling så jag inte satsar allt på ett kort.
De står i mitt söderfönster, ljust men rumstemperatur.
Inte optimalt, jag vet.
#3: Bra att göra så att ha en extra
#3: Roligt att följa din stickling och moderplantan.
Pelargoner är en intressant växt som både kan klara en del kyla men även torka.
Miljön i Sydafrika är varierad men ändå väldigt krävande.
Jag håller på att förbereda för vinterförvaring och upptäcker till min lycka att jag har P.cucullatum. inte så fin som din. Nu ska jag vårda den extra ömt. Alla ska vattnas idag.

- Redigerat 2024-09-25 13:08 av beem
Beem, vad använder du för jord?
Jag tycker mig se inblanding med perlit, stämmer det?
Jag blandade lite sand i min planteringsjord till min stickling, men perlite hade nog varit ännu bättre!
Jag har perlit och leka-kulor till kaktusar, men pelagoner lever ju i liknande miljöer, fast i sydafrika
#7: Det är Hasselfors jord och så blandar jag i perlit. Tror det går lika bra som du gjort. Det viktiga är bara att jorden blir luftig.
Jag använder även små leca i jorden. Det blir det jag har hemma.
- Redigerat 2024-09-26 13:02 av beem
Ang sand så bör det vara sand som inte klumpar sig.
Jag tog en gång sand från en strand men det var inte bra. Den blev kompakt.
Tack för tipsen om jord!
#10: Lycka till
Jag satte tre sticklingar i början av oktober och en av dem ser ut att vara pigg.
Sticklingar är nog bäst att ta under våren och sommaren, men jag ville ju ha en reserv-planta av min cucullatum.
#12: Nu påminner du mig. Jag ska ta en stickling av min också för att ha en reserv
#12: Skönt att det är hoppfullt för en av tre - man behöver säkra sin plantor med jämna mellanrum.
Planterade om min stora P cuculatum idag.den fick en blandning av kompost, perlite, leca och grus.
Den var köpt i en kruka med enbart mull och rotutvecklingen där i var inte bra.
Nu har den ny blandning och har fått vatten så den klarar sig några dagar.
Min stora cuculatum står på balkongen men jag tar in den alla nätter med frost.
#15: Min P.cuculatum gick till pelargonhimlen i vinter.
Jag har köpt en ny. Till sist ska jag väl lyckas 😉
#15: Jag förstår inte varför man använder ”mull” eller vad det nu är.
Ett material som bara blir kompakt och inte innehåller ngn näring.
Man måste plantera om direkt om man har lite tid och energi vill säga.
#16: Himla trist men det ger kanske möjlighet till nya sorter eller bara en till - den gamla var säkert ett måndagsexemplar.
#18: Jag tror också på måndagsexemplar 🙂
Tråkigt Beem att din cuculatum dog.
Jag kan inte kallförvara mina pelargoner (pga lgh), så min ena cuculatum har fått vara ute med mina kaktusar alla dagar i mars när det inte är minusgrader.
Många av de stora äldre bladen har nu fått röda höst-kanter och vissa röda blad kommer nog fällas.
Jag kollar min lokala väderprognosen varje dag så den inte ska frysa bort i frost.
Men det ser ut som plantan tycker att det är vinter nu, så jag hoppas på blommor i sommar.

- Redigerat 2025-04-06 17:56 av NiklasTyreso
#20: Den ser fantastiskt fin ut - mycket tät och stora blad.
Pelargoner brukar får röda blad av ”stress” och det är säkert så att den håller på att anpassa sig till de nya temperaturerna.
Var rädd om den - den kommer att bli fantastiskt fin framöver.
#20: Så kraftig och fin
Tack hörrni!
Jo det är stressande för den att stå ute dygnet runt när det inte är frost, men det är nog det jag behöver utsätta den för, så att det blir som en vinter i Sydafrikanska bergen.
Jag vill ju att den ska blomma.
#23: Ja, vildpelargoner har en tuff tillvaro i Sydafrika - ibland får de ju frost även där.
Jag tror att det kommer att gå fint men just nu är det en jobbig tid med spring ut och in.
Min största cuculatum står placerad så bladen är 20 cm från mitt ansikte när jag sitter och läser på balkongen.
På kvällarna doftar den gott och även idag när det regnade!
Trots att den fick utstå ganska kallt väder ute under mars och frammåt så syns ännu inga tecken på blommor, tyvärr.
Men jag älskar både utseendet och doften av plantan!
- Redigerat 2025-06-04 19:52 av NiklasTyreso
#25: Blommorna kommer säkert - verkligen en fin grönska.
Jag tycker att pelargoner doftar så gott även om doften varierar mycket så du får en fin oas att läsa i.
#27: Vilken fröjd att se - vackra blommor och mycket grönska.
#27: Så vacker. Min visar inte minsta tendens att blomma.
Hjälmpelargon behöver sval övervintring för att blomma, men det kan jag inte erbjuda i min lägenhet.
Istället ställde jag ut den på balkongen i mars och så höll jag sten-koll väderleksprognosen för varje kommande natt, för de tål ju inte frost.
I april började pelargonen få röda och gula blad, som de brukar få på hösten, så den kände verkligen av kylan.
Men varje natt det skulle/riskerade bli frost så tog jag in den.
Den har stått ute dygnet runt sedan mars, utom vid minusgrader.
Nu lönar sig arbetet med att flytta pelargonen ut och in hela våren, för nu blommar den!
#30: Jag får testa nästa vår att ge den lite kallt på våren…….om den överlever vintern 🙂
#27: Vad ger du för näring och hur ofta ?
Mitt kranvatten innehåller massor med kalk som kan hindra växter att ta upp mineraler.
Jag har därför i ett par år haft antingen en gnutta vinäger eller (i år) citronsyra i vattnet. Bara lite, för jag har inget pH papper eller mätare. Vattnet bör för kaktusarna ha ca pH6, så jag antar att det gäller för andra växter med. Jag använder samma vatten till alla växter.
Sedan har jag köpt Odlas flytande Trädgårdsnäring som passar alla växter. Det innehåller både macroämnen/NPK och spårämnen. Saknas micronäringsämnen så kan växterna må dåligt när näringen i jorden börjar ta slut.
Jag använder växtnäring nästan varje gång men väldigt svag, kanske 1/4 av vad som rekommenderas per liter.
I år har jag även producerat min egen växtnäring (guldvatten/urin) som jag använt någon gång per vecka med ca 1/10 guldvatten och resten kranvatten. Även då har jag justerat ner pH med en knivsudd citronsyra. Guldvatten innehåller massor med kväve, men även andra näringsämnen, men det beror nog på vad man har för diet exakt vilken sammansättning av näringsämnen man får.
Det är nog främst mitt kaktus-intresse som lärt mig om näringsämnen, men pelargoner kommer från en torr miljö som liknar den som kaktusar kommer ifrån.
- Redigerat 2025-07-22 23:00 av NiklasTyreso
Jag älskar mina Cucullatum pelargoner som doftar som rökelse lite då och då när de själva vill.
Men nu vill de nog in snart för nätterna börjar vara kalla och den ena börjar få gul-röda blad.
Måste röja upp på fönsterkarmen i köket först så de får plats.
Båda blommade från juli och till nu, trots att de inte fick sval övervintring.
Den ena fick vara ute från tidig vår alla dagar och nätter det inte var frost, men även den andra blommade fast den endast exponerades för den kalla maj månad.
Det märks att det är vildpelargoner för de växer vilt och brer ut sig. Det är inga små prydliga krukväxter, snarare buskar.
Nästa år ska jag ha mer doftpelargoner (och kaktusar) på balkongen och mindre med chili.
#34: Så stora de är - både täta och höga.
Stor, ja!
Ett riktigt åbäke var den största cucullatum plantan, men idag klippte jag ner den fruktansvärt mycket så den ska få plats i köksfönstret.
Jag tror det är bra att ha två plantor av pelargoner man gillar, för om en stryker men har man ändå en till.
När jag klippte ned den doftade den extra mycket av rökelse, en riktigt mysig doft!