Smutspelargon!!!???
Igår blev jag med en smutspelargon, en kraftigt växande vild art med blommor från vit, rosa till röd-lila. Det latinska namnet är P. inquinans Namnet smutspelargon påstås vara en hänvisning till att bladen är håriga, men det tycker jag är positivt! De har underbart sametslena blad. Min planta ger enkla rosa plommor och är av sorten Mauve. Jag valde denna pelargonium för att jag skulle vilja ha ett uppstammat pelargonträd, och denna sort kan bli mellan en till hela två meter hög!😃
Wow. Så fin🙂
/Maria
Vilken lycka att få tag på en smutspelargon och dessutom ett kraftigt exemplar. Jag var i en handelsträdgård för ngn månad sedan och såg ett verkligt stort exemplar. Vet nu inte om det var en ”smutsis” men den var säkert en två meter hög. Helt otrolig syn för att vara en pelargon. Den var nog inte till salu.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack ska ni ha! Jo, det är kul att den har så grov stam. Det ska bli spännande att se hur den växer och utvecklas.😃
Så spännande. Jag har aldrig hört talas om den.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Enligt wikipedia har smutspelargon använts som naturmedicin mot huvudvärk och influensa, så det måste så klart prövas! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pelargonium_inquinans
Även andra varianter av pelargoner har använts som naturläkemedel; https://www.verywellhealth.com/the-benefits-of-pelargonium-89023
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det kommer fler blommor och knoppar på smutspelargon och den har redan vuxit! Det börjar nu komma knoppar även på min doftpelargon Clorinda, trots att skadedjur ätit på bladen. Jag ser fram emot att se vad det blir gör blommor på Clorindan oxå!😃
Smutspelargonen fick en annan placering under tak, för idag ösregnar det. Första blomklasen blommar fortfarande efter 3 veckor och nu börjar den andra klasen blomma med sina rosa-röda blommor. Jag mediterar på balkongen under tak, med tröja och mössa, och i den fuktiga sommarregniga luften sprider min doftpelargon Clorinda en härlig doft! En skön balkongstund helt enkelt!
Smutspelargonen växer och har nu tre vackra blomklasar! Spännande är att den har fått ett par "storknäbbar", frön bildas! Så nu måste jag lära mig ta tillvara fröna och pröva att fröså egna pelargoner!
Og jeg som trodde P. Inquinans bare kunne være rød. Man lærer stadig noe nytt!
Hej Lene! Den kan variera från rosa till röd.