Stora Pelargonboken : Susanna Rosén
Det här är en bok för oss som gillar Pelargoner. Nu har den Stora Pelargonboken kommit ut i en andra reviderad utgåva. Den kommer att hänga med en bra stund tror jag. En bok som säkert kommer att vara både tummad och sliten om några år för den innehåller så mycket läsvärt.
Andra reviderade utgåvan
Susanna har i denna andra reviderade utgåva av Pelargonboken gjort en strålande insats med att beskriva Pelargonens historia, lista sortbeskrivningar men också att porträttera pelargonsamlare och -förädlare världen runt.
Många vackra bilder
Författarinnan är både fotograf och biolog och det märks både i bild och text.
Allt är illustrerat med läckra foton - en bok som man kan drömma sig bort med men som också kan användas som uppslagsbok för tips och odlingstrix.
Vilda och Odlade sorter
Här finns vilda pelargoner beskrivna men även alldeles nyframtagna odlade sorter. Det kommer att ta tid att lära sig allt som står i boken för sortnamn och beskrivningar på mer än 300 pelargoner finns mellan pärmarna.
Flera olika register
En uppskattad finess är de olika registren som är indelade i olika ämnesgrupper. Vilda pelargoner, odlade efter odlingsgrupper men även ett register över viktiga förädlare.
Fynd inom svensk Pelargonlitteratur
Själv har jag aldrig fått tag på den första utgåvan men jag tror att den här nya utgåvan inte kommer att göra tidigare läsare besvikna.
Inspriationskälla
En kombination av ögongodis, uppslagsbok och inspirationskälla för kommande säsonger.
Köp eller låna
Köp eller låna boken på bibliotek om du är intresserad av Pelargoner är mitt enkla råd.
_Källa: https://www.akademibokhandeln.se/bok/stora-pelargonboken/9789151849362/_
ISBN: 9789113091709
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-09-29 14:42 av Pyttelite
Spännande med en pelargonbok av en biolog! Den måste jag se om de en går att beställa till mitt bibliotek.
Det varierar mellan biblioteken om den 2:a upplagan ingår i normalsortimentet eller inte. Den första kom 2008 så det kan vara värt att även kolla utgivningsår om man ska boka. Jag har inte sett eller läst den första upplagan men jag utgår ifrån att även den är läsvärd. Om inte annat går det säkert att beställa hem den senare upplagan även om det kan innebära lite väntetid.
Jeg har kost meg med denne boka i hele sommer! Spesielt fint at den har så mye om villpelargoner. Ikke at jeg har så mange arter selv, men det er fascinerende å lese om. Også gøy å lese om de forskjellige samlerne hun har intervjuet.
#3 Roligt att du tycker om boken precis som jag. Den kommer att bli läst många gånger och hålla i många år. Det finns ju även tips på inköpsställen av frön till vildpelargoner men jag har inte vågat testa att köpa än.
Stora pelargonboken är utlånad varje gång jag är på biblioteket! Nu ska jag lägga in en reservation, så det blir min tur!
#5 Den är väl värd att vänta på.
Nu har jag boken på lån! Underbara bilder i den. Bra presentation av olika grupper av Pelargoner. Jag gillar främst doftpelargonerna, men inser att jag nog "behöver" skaffa någon vacker citondoftande änglapelargon oxå! Jag ska studera avsnittet kring frösådder, för jag har mina första smutspelargon "Mauve" fröer som måste ner i jorden, och nästa år får doftpelargonerna gärna korsa sig! Stora Pelargonboken har för lite info om de olika pelargongruppernas historia tycker jag, men alla kanske inte är historie-nerdar, som jag.
Stora Pelargonboken skiljer sig i instruktionen för frösådder på Sid 178, från många andra. Den säger inte att man ska ta bort skalet runt fröet (men att man kan fila på skalet) och inte heller att fröna ska läggas i hett vatten innan sådden (bara att man kan lägga dem i vatten). Vad kan gå fel om jag inte använder hett vatten eller skalar fröet? Jag är rädd att skada fröet.
#8 Då det gäller tex Rönnbär ska man skala bort köttet kring fröet för det innehåller ett ämne som förhindrar groning. Jag har aldrig hört något om detta då det gäller Pelargoner.
Jag tänker att det kan bara ta längre tid för fröet att gro. Jag tror inte att det skadar om man inte har i hett vatten och skalar. Jag håller med om att det kan vara lätt att skada fröet då man skalar för de är ju pyttesmå.
Om du har Facebook så har Pelargonsällskapet är bra sida på FB med många personer som sår från frö.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Ok, tar det lite längre tid att gro må det vara hänt. Nej, jag har valt bort facebook på grund av deras oetiska kartläggning av personuppgifter och manipulativa användning av dem. Internet ska vara fritt, inte styrt av ett enskilt företag.