Lästips : Pelargoner
Allt Om Trädgård har i Oktobernumret ett uppslag om vinterförvaring av pelargoner.
Visste ni att man kan övervintra pelargoner utan jord?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-12-21 21:15 av Pyttelite
Jeg liker å lese om pelargoner også… Så det har blitt en del bøker etterhvert.
Den første pelargonboka jeg kjøpte var Veronica Wägners Älskade pelargoner (Bonnier, 2010). Veldig sjarmerende bok! Hun skriver så personlig og levende om gleden ved å oppdage pelargonverdenen og få "pelargonfeber". Skaffet etter hvert også Passion för pelargon av samme Wägner, og kjente at jeg også ønsket meg sterkt Karin Martinssons Pelargoner. Kulturarv i kruka . Var så heldig å få den til bursdagen og av niese bosatt i Sverige (den er vanskelig å få tak i her i Norge Og det er bare å innrømme pelargonkulturen er mye større i Sverige). Vel. Christa Holms Pelargoner har jeg også, dessuten 100 pelargoner och hur du sköter dem (Rosén og Rasehorn), Pelargoner (Ljungquist & Tingström) og så i år kom Stora Pelargonboken (Susanna Rosén). Men … i tillegg har jeg oppdaget trebindsverket Pelargoniums from Southern Africa, av J.J. A. Van der Velt og P.J. Vorster. Tre bind med beskrivelser av alle kjente villarter, de fleste fra Sør-Afrika og omkringliggende afrikanske land. Med fantastiske håndtegnede fargeplansjer. Sukk …. Dette bindet (bildet), bind 3, kom jeg helt tilfeldig over i et antikvariat i Stockholm i sommer, faktisk. For en flaks! Bind 2 skal være veldig vanskelig å få tak i (dvs veldig dyr), men man kan jo være på utkikk og håpe på et kupp.
Beklager, det gikk litt fort: Van der Walt, skal det være! Men det ser dere jo på bildet.
Jag samlar också på pelargonlitteratur inte så aktivt men när jag kommer till en second hand-affär kollar jag alltid runt bland böckerna och ibland har jag tur.
100 Pelargoner har jag också och även en bok av Veronica Wägner. Karin Martinssons böcker är svåra att få tag på även i Sverige. Hon är en välkänd pelargonexpert och var med och samlade in pelargoner för POMs räkning. Läs gärna artikeln om projektet och om Grön Kulturarv i länkarna nedan
https://pelargoner.ifokus.se/articles/5aa2d45d8e0e7445e9001240-gront-kulturarv-pelargoner
Vilken lycka att få tag på en volym av Pelargoniums of Southern Africa. Kan tänka mig att det blir en hel läsning i den när vintern kommer. De sydafrikanska pelargonerna är så vackra och annorlunda.
Grattis till det fyndet!
Takk! Og takk for lenker med interessante artikler!
Här har vi några samlade pelargonböcker:
https://www.minabibliotek.se/sv/article/böcker-för-pelargonvänner-och-ovänner
En ny bok om pelargoner:
Pelargoner i Nationella genbanken - fönsterträd med kulturarv
I många hem finns krukväxter som vårdats ömt och som förs vidare från generation till generation. Krukväxtuppropet sökte 2009-2010 efter rumsväxter vars odlingshistoria kunde följas till före 1960. Uppropet var det sista av åtta som initierats av Programmet för odlad mångfald, Pom. Gensvaret blev stort och 250 krukväxter, däribland 44 pelargoner, har valts ut att ingå i Nationella genbanken för vegetativt förökade trädgårdsväxter.