Vad har ni för planer pelargonåret 2020?
Pelargonåret 2020 har så smått startat.
Jag har redan varit och kikat på sticklingar och några fick följa med hem. Annars tror jag att detta år ska vigas till egen sticklingsproduktion.
Förra året råkade hela pelargonsamlingen ut för missöden och blev hårt prövat. Jag använde en vattenkanna som förmodligen använts till att bekämpa ogräs och det var inte lyckat.
En tregrupp blåste ner så den fick jag plantera om i en inte lika bra kruka och min fina doftpelargon torkade ihop under hösten.
Jag har inte riktigt vågat sätta kniven i beståndet än men de behöver fixas till så att de är något symmetriska. Det innebär ju att det finns sticklingar att prova de gröna fingrarna på eller så dör de och moderplantan.
Pelargonerna har stått i en inglasad balkong under hela vintersäsongen och de har även blommat så smått.
Tyvärr har jag inte riktigt orkat med att övervaka men de tycks ändå vara på gott humör och inte tagit för illa upp för att jag negligerat dom.
Förutom att prova att föröka med sticklingar blir det nytt fokus på doftpelargoner.
Hur ser era pelargonplaner ut i år?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-09-29 14:37 av Pyttelite
Jag skulle vilja få skaplig ordning på dem som jag har kvar och skaffa några doftpelargoner 🙂
/Désirée
Doftpelargoner är underskattade och det finns fler varianter än Dr Westerlund. Många doftpelargoner har små blommor och blommar inte så rikligt som de ”vanliga” men de doftar spännande, kryddigt och mycket aromatiskt. Väl värt att köpa några sticklingar för att pröva.
Många av dem går att använda i matlagning också 🙂
/Désirée
Har knappt börjat fundera ännu men ska försöka komma ihåg att plantera om lite tidigare i år, brukar vara ganska sent ute… Tror även att jag gör som förra året och sätter sticklingar tillsammans i några stora krukor/pottor som sedan får stå ute på trappan. Blev rikblommande och fina…
Vintern har varit ganska bra för mina Pelargoner. Någon enstaka har gett upp.
Jag har tagit sticklingar för ca 3 veckor sedan och de flesta rotar sig bra.
Så snart de har rejält med rötter ska jag plantera om alla Pelargoner och sätter då ihop sticklingen med moderplantan för att få lite fylligare i krukorna.
Jag har en önskelista på helt nya sorter som jag ska spana efter under våren / sommaren.
Jag har köpt 3 olika fröer. Den ena påsen var bara skräp i - inga fröer alls. De två andra gror men än har de bara 2 karaktärsblad. Nu gäller det att hålla dem vid liv.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Målet for pelargonåret 2020 har vært å få flest mulig av pelargonene til å overleve vinteren og blomstre rikelig til sommeren.
Og så ønsker jeg meg som vanlig et par nye sorter… for eksempel Miss Burdette- Coutts og Vancouver Centennial (brokbladete), samt duft/villpelargonen Odoratissimum.
Foreløpig har jeg satt en del stiklinger. Det er alltid spennende å følge med på om de slår rot og begynner å vokse!
Fina rara sticklingar - hoppas att du får tag på de sorter du söker.
Idag var jag i min favoritaffär och de hade stora fina exemplar av doftpelargoner. Mycket pedagogiskt med bild på vilken doft den ska likna. Citron var klockren och likaså cola men rosdoften var et inget jag kände av.
Lycka till med sticklingarna!
Hur har det gått denna sommar för era skyddslingar.
För min del har det varit ett mellanår med få nya inköp.
Jag har frösått från egen produktion och tre har överlevt sommaren men inga har blommat än.
Hoppas att ni har haft en trevlig pelargonsommar.