Pelargoner iFokus

Pelargoner

Etikett: pelargoner-allmänt
Läst 820 ggr
Pyttelite
2

Årets Pelargon 2020 : Tango Deep Rose With Eye

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje år koras årets pelargon på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar. I år uteblev mässan pga Coronaviruset. Trots det fick vi en årets Pelargon även 2020. Det är en vacker Zonalpelargon med namnet Tango Deep Rose With Eye. Pelargonen är en enkelblommande variant i en ceriseröd färg med ett markerat rosa öga. Källa bild : Blomsterfrämjandet/Ida Magntorn

Klarar regn och stark blåst

Zonalpelargon Tango Deep Rose With Eye tål att stå utomhus. Är regntålig och klara starka vindar en fin pelargon som tål mycket.

Finns redan nu i affären

Själv såg jag den i helgen i mataffären. Kanske följer den med hem om några veckor när jag ser om pelargonfamiljen behöver förnyas.

Ljusspridare

Jag gillar färgen och det rosa ögat. En festlig pelargon som sprider ljus och glädje kring sig.

JURYNS MOTIVERING

"Titta på djupet – med sina enkla blommor i tre färger skapas ett tre-dimensionellt formspråk från det vitaste till det  djupaste och mustigaste mörkrosa."

Källa bild : Blomsterfrämjandet/Ida Magntorn

https://aretspelargon.se/aretspelargon-2020/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-09-29 14:34 av Pyttelite
Vixxen
1

Vacker!

Pyttelite
1

#2 Ja, en mycket fin nyans även på årets pelargon - jag gillar färgkombinationen den lyser verkligen upp.

beem
1

Ja den har så fina färger.  Klarar regn och stark blåst är ju också ett pluss.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Caeli
1

Den var riktigt fin!

beem
0

Nu är sommaren över och jag kan konstatera att årets pelargon är en fullträff. Så tacksam och blommar massor om och om igen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Pyttelite
0

#5 Härligt när det blir en fullträff - tycker att färgkombinationen är så läcker.