Pelargoner iFokus

Pelargoner

Etikettpelargonsnack
Läst 518 ggr
beem
2

Rotning med Salix

Jag har  problem med en del sticklingar som inte får rötter. Nu testar jag att använda Salix som rotningshormon.
Jag har följt en instruktion från Wexthuset. Jag  vet inte hur jag ska göra  efter några dygn då jag ska flytta sticklingarna från salixvattnet - om jag sätter i nytt vatten eller om jag testar med jord vilket jag aldrig brukar lyckas med men kanske bra tillfälle att testa igen nu.

Återkommer med resultatet - oavsett hur det går 🙂 

Så här gör du eget salixvatten till sticklingar som ska rotas:

Källa:

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-och-forklaringar-om-tradgardsvaxter-och-odling/fakta-om%20hormoner-och-rotning-av-sticklingar-i-tradgardsodling

• Klipp mjuka årsskott av videkvistar, helst under försommaren.
  • Repa av nederdelen av bladen och skär långa snitt längs med nederdelen av stjälken.
  • Låt nu stjälkarna stå i vatten.
  • Skär till dina sticklingar och ställ dem tillsammans med videkvistarna i några dygn.
  • Plantera dem sedan i krukor med såjord.
  • Vattna sticklingarna sedan med resterande salixvatten.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sindri
3

Jag gjorde inte så avancerat, lär mina rossticklingar stå ett par dagar ihop med några kvistar från sälg. Nu står de i krukor och ser i alla fall friska ut, har inte kollat efter rötter än.

Pyttelite
1

#0 Förmodligen får du pigga videsticklingar på köpet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

beem
2

#2 😃

Sindri
2

😀 Nej, de åkte faktiskt på komposten!

beem
2

#4 Varför ?

Sindri
2

Vide växer som ogräs här…….

beem
2

#6  Började den växa i vattnet med sticklingen menar du ?

Sindri
2

Nej, men jag ville inte plantera den. Vi har redan för mycket av det i grannskapet.

beem
2

#8 Hur gick det med rossticklingarna. Märkte du någon skillnad då du rotade med Salix ?

Sindri
1

Har aldrig rotat rosor förut, och det har gått för kort tid. Återkommer, men kan inte redogöra för någon skillnad.

beem
1

#10 Ok. Ja vi får se hur det går för mig om jag märker någon skillnad vid rotning.

beem
1

Jag har ny tagit bort Salixvattnet och sparar det för vattning av sticklingar.

Salix gör vattnet brunt och sätter sig fast på glasen så det blev att diska alla glas innan jag fyller på med friskt vatten.
Nu återstår det att se om Salix har den effekt som man säger.

beem
1

Nu kan jag konstatera att rotningen gick bättre med Salixvatten. De Pelargoner som varit riktigt tröga fick rötter.Den enda som ännu inte rotat sig är en hängpelargon.

Sindri
1

Allt jag försökte rota gick åt skogen, men jag gjorde nog mer än ett fel.