Pelargoner iFokus

Pelargoner

Etikettmedlemsfönstret-presentation
Läst 233 ggr
Pluppis
2020-05-19 18:12
3

Presentation

Hej!

Tänk att jag inte hade en tanke på iFokus tidigare .  Självklart måste det ju finnas en grupp för pelargonälskare här 😂

Jag heter Jeanette, är snart 53 år (men känner mig som 32), bosatt i nordvästra Stockholm, har 5 barn och 2 barnbarn. Jobbar heltid, föder upp bengalkatter, älskar matlagning och pelargoner🌺

Just pelargoner är ett ganska nytt intresse hos mig, det har legat och pyrt ett par år men 2019 då hände det något! Jag fick upp ögonen för alla olika sorter som finns - trodde jag.. Jag inser ju att det en uppsjö av olika sorter och jag är bara på ytan och krafsar än! 

I år har "villhöver" tagit över totalt när det gäller pellisar. Jag är inte extrem - än! I dagsläget har jag ett 30 tal olika sorter och jag budar och beställer helvilt på nätet. Maken hotar med att börja samla på fälgar till våra bilar då det börjar bli fullt av sticklingar & moderplantor överallt i vårt hem 🤪

Jag hoppas att det finns möjlighet att kanske byta sticklingar med övriga medlemmar så kan vi alla hjälpa varandra att få ta del av alla finingar som faktiskt där ute! 

Ha en fin kväll

Pluppis

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Lillyrod
2020-05-20 18:55
0

Jag har hört att pelargoner är åldersrelaterat. Man måste komma upp i en viss ålder för att uppskatta dem till fullo. Jag började gilla dem för några år sedan då en äldre väninna visade mej vilka fina det faktiskt finns 🙂

Pyttelite
2020-06-11 20:06
0

Pluppis, välkommen till pelargonsajten.

Problemet med pelargoner är att de bara blir fler och fler - vet inte om det är ett genetiskt fel. 😃

Mitt pelargonintresse har också kommit sent och det var först när jag tog över Pelargonsajten som jag verkligen blev intresserad. Lite lustigt att driva en sajt om man inte har egna skyddslingar.

Det finns så många olika sorter och varianter och det är intressant att specialstudera. I början är det bara pelargoner men efter ett tag ser man skillnaderna och alla är fina på sitt sätt.

Just nu är min favorit en rosenpelargon i skira ljusrosa färger.

Ta gärna bilder och visa vilka typer eller sorter du har - det är alltid roligt att inspireras av andra.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.