Pelargoner in!
Idag har doktor Westerlund fått flytta in i stugvärmen efter en lång sommar på altanen.
Övriga pelargoner har kommit in i ett förråd bredvid garaget. Tyvärr inte optimalt utan lite för mörkt då rhododendrorna som växer utanför blivit väl stora. Men det känns fel att klippa ner dem nu (rhododendrorna alltså 😀), då de har många fina knoppar på gång. Får istället bli en beskärning efter vårens blomning!
Kan kanske ha någon växtbelysning i garaget?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Tål att fundera på! Finns i alla fall värme att koppla på om det skulle smälla till och bli riktigt kallt.
#2: Det behöver inte vara någon avancerad armatur.
Det finns ”växtglödlampor” lite varstans bl.a. på IKEA.
- Redigerat 2020-11-19 21:03 av Pyttelite
#3: Ja, extra belysning skulle behövas på flera ställen så här års! Många krukväxter som skulle bli glada… 🙂
#4: Inte bara krukväxter - vi mår nog bra alla med lite extra belysning. ☀️
Måste ta mod till mig och gå och titta till pelargonerna som vinterbor i förrådet. Nu håller snön på att smälta och man slipper pulsa. Tror inte jag har varit där sedan innan jul…
#6: Spännande besök - hoppas alla mår finfint!
#7: Med tanke på att vi hade -18 grader kallt häromveckan så hoppas jag också det…! 😲
Hur mår dr Westerlund?
Har en vitfläckig variant som stått på balkongen hela vintern och den ser bra ut.
Jo tack! Min dr Westerlund har också klarat vintern bra så här långt. Är lite lång och ranglig men det får väl avhjälpas med saxen så småningom.
#10: Försöker tänka positivt och ser det som sticklingsmaterial.😁
#11: Precis! Klippte ner honom ifjol med bra resultat men kommer minsann inte ihåg om det var på hösten eller våren. Vilket minne man har! 😏
Du kan nog klippa hursom - blommorna brukar ju komma på våren men det är kanske inte blommorna specifikt man har dom för även om blommorna är fina.
- Redigerat 2021-01-28 21:46 av Pyttelite
Hämtade igår mina pelargoner från mitt mörka lägenhetsförråd där det varit 15 grader C hela vintern. Bor man i lägenhet utan inglasad balkong är svårt att hitta en bra övervintringsplats.
Äppelpelargonen dog.
Smutspelargonen överlevde och har satt ett litet skott som är vitt och saknar klorofyll.
Även Dr Westerlund och en okänd sort från cypern med bollar överlevde. De släppte alla blad och satte ett antal vita klorofyll-fria grenar, som långa groddar.
Nu ska plantorna få återhämta sig. Sedan omplanteras.
När plussgraderna börjar komma ska de få komma ut alla dagar med plussgrader, redan tidigt i vår.
Svalt och ljust är ju så som de övervintrar i det vilda i Sydafrika.
#14: Så tråkigt med Äppelpelargonen. De verkar känsligare än zonalpelargonerna.
Jag var och kikade i min trädgårdshandel idag om det kanske fanns några tidiga sticklingar men än så läng är det tomt.
Idag har vi fått mycket snö så än får våren vänta.