Pelargoner iFokus

Pelargoner

Läst 88 ggr
Pudelmatten
0

Mårbacka som ruttnar, torkar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag är ganska ny på detta med pelargoner. Men vet grunderna kan man säga. Hade två mårbackor som fick följa med i flytten i januari. Senare planterades de om och klipptes ner en aning. Ena mårbackan är väl över 10 år gammal från min mormor. Jag upptäckte att de började mörkna nerifrån, och tog upp för att kolla, roten var svart inuti och lite ihålig samt mjuk. Varit noga med vattning och låtit dom torka upp under vintern. Min mormors vill jag gärna rädda… just nu består den endast av en liten grön kvist. Den var stor och frodig, hållit sig så bra alla år tills den hamnade hos mig.

Kan det ha varit kylan under flytten som påverkade? Vad ska jag göra? Bifogar bild med det lilla som finns kvar av mormors pelargon.

Den andra mårbackan köptes i somras och den tog jag små sticklingar på, som jag ska försöka få liv i. Just nu har jag dåligt med krukor, fungerar det med lite gjorde i en plastpåse?

Maria
0

Att det ruttnar brukar väl oftast bero på för mycket vatten.

/Maria

Caeli
0

Du kan också plantera i en nerklippt mjölkkartong eller liknande.

Jag tycker att det kan vara ganska knepigt att få pelargoner att övervintra. Alltid någon som inte klarar sig eller stryker med när man klippt ner dem.

Tycker att det lilla skottet ser fint och livskraftigt ut.

Pudelmatten
0

#1: jaa jag vet inte om dom ruttnar eller torkar riktigt. Den skrumpnar ihop och det blir en ihåligt skal kvar ungefär.

Pudelmatten
0

#2: jaa svårt! Klippte ner dom eftersom dom såg bruna och tråkiga ut nertill vilket började leta sig ut mer och mer.

Tycker du jag bör låta skottet vara eller försöka göra en stickling? Är rädd att den kommer dö på den bruna stammen som är kvar…

åkerhumla
0

När mina pelargonen börjar murkna bort nerifrån tar jag alltid ett friskt skott från toppen, den murknande plantan har alltid dött för mig.
Varför de börjar murkna vet jag inte, har aldrig lyckats se någon röd tråd i det hela men 1-2 varje vinter får detta.

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Pyttelite
0

Det är mycket som kan gå fel när man både klipper ner och planterar om på hösten.

Om jag klipper gör jag det på våren. Ska man plantera om är det bra att inte ha för stor kruka. Det ser ut på bilden att jorden är torvrik. Använd en pelargonjord även om de är dyrare.

Pelargoner eller skott generellt vill gärna vara placerade nära krukkanten tvärt om mot hur vi människor vill plantera som gärna planterar mitt i.

Använd en liten kruka eller plantera många i en stor.

Du kan säker plantera i plastpåsar men var försiktig med vattning och se till att det finns dränering i påsarna dvs små hål.

Mjölkkartonger brukar fungera bra.

Förutom vatten kan det vara frost eller sjukdom så det är svårt att veta.

Nästa gång gör inte allt samtidigt för det stressar plantan sen händer det tyvärr att man misslyckas oavsett om man är rutinerad eller inte.

Hoppas att dina skott växer till sig.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pudelmatten
0

#6: Mårbackorna var så stora och fina därav dom stora krukorna.

Nu använder jag pelargonjord till sticklingarna, ska ta någon kartong istället.

Ska jag avlägsna skottet och försöka rota det? Ser det ut som en bra stickling tycker du?

Pudelmatten
0

#5: Åh så tråkigt!

Pyttelite
0

#7: Jag kulle lugna mig och se hur det utvecklas.

Det finns ju liv i er fortfarande - ge inte för mycket vatten och håll det under uppsikt.

Det är svårt att veta vad som är bäst. Du får rapportera hur det går.

Bra med alla bilder du tagit och lagt upp.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.