Pelargoner iFokus

Pelargoner

Etiketterövervintrasticklingarbeskärningomplantering
Läst 76 ggr
Caeli
0

Dags att vakna!

Här har pelargonerna övervintrat dels i rumstemperatur dels framför ett litet fönster i källaren där det är lite kallare.

För några veckor sedan skar jag ner dem och idag planterades de om eller fick påfyllt med ny jord.

Till min förvåning hade även de som blivit ganska hårt beskurna börjat växa. Så i år verkar det ha fungerat bättre än vanligt. Kanske för att jag för en gångs skull inte är så sent ute… 😁

Pyttelite
0

Härligt att det snart ör dags för utevistelse.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

Har två röda pelargoner som har blivit väldigt höga och krokiga. Helt kala nertill med blommor och blad längst upp. Vågar inte klippa ner dem då jag tvivlar på att de skulle klara av behandlingen. Någon som haft liknande och testat att beskära?

beem
1

#2: Om du väljer att klippa så har du ju stickling att spara som säkerhet.
Varför tror du att den inte klarar en klippning ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
1

Vintern har varit hård mot mina Pelargoner. Jag har de i rumstemperatur och med lysrör.
Vet inte varför så många gett upp i år.

• Redigerat 2023-03-31 14:12 av beem
Caeli
2

#3: De har fått växa några år utan beskärning så det finns inte tillstymmelse till grönt utmed stammarna. Bara i toppen.

Har lite dålig erfarenhet av att klippa ner. En del har bara gett sig och kvar står en torr pinne. Men i år har det faktiskt fungerat bättre. Men det har varit med betydligt mindre plantor.

Men du har ju rätt i att klipper jag så har jag ju sticklingen kvar. 🙂

NiklasTyreso
0

Jag har en tanke att min stösta ska få växa till ett litet träd, så jag beskär inte heller.

Min mindre pelargon blommar, precis som förra våren.

beem
0

#6: Det är så snyggt att göra träd.
Visa gärna bilder.
Vilken sort är Pelargonen ?

Pyttelite
0

Jag tror att spaljepelargoner är en bra variant att arbeta med.

Pyttelite
0

I februari är det hög tid att plocka fram övervintrande pelargoner och ställa dem ljust och lite varmare. Ny fin jord vill de också ha och gärna en större kruka. Gör du alla rätt med de tilltufsade plantorna kan du se fram emot en ny härlig pelargon-säsong!

Läs mer här:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/blommor-och-grona-vaxter/sa-vacker-du-overvintrade-pelargoner-i-februari-ar-det-dags/

I februari är det dags att plocka fram övervintrande pelargoner och ställa dem ljust och lite varmare. Ny jord vill de också ha och gärna en större kruka.
Caeli
0

#9: Ja, just det, februari var det… Varför är jag alltid så sent ute med mina pelargoner?

För någon vecka sedan så klippte jag i alla fall ner dem och nu har de blivit omplanterade också.

Vintermörkret har varit tufft. Flera som övervintrat i källaren har inte klarat sig.

De som stått kvar i rumstemperatur har det gått bättre för.