Mitt Pelargonfönster

HundochKatts Pelargonfönster

2018-05-28 14:53 #0 av: HundochKatt

För 12-15 år sedan samlade jag på pelargoner. Jag hade ett 100 tal - minst, + att jag samlade på frön och sådde för att det var så himla spännande att se vad det blev av fröna. De flesta blev rätt oanseliga, men jag fick fram en vacker pelargon. Rosaröd i färgen. Men, men.... så kom en vinter då de flesta av mina pelargoner dog. Hade inte många kvar alls efter den vintern. Men min favorit (Asarnas Bifrost) hade klarat sig i alla fall och den har jag varit rädd om under alla åren. Men tyvärr så gick den vidare till sina pelargonkompisar i pelargonhimlen i vintras. 12-15 år gammal. 

Som tur är så gav jag bort stickling till en granne och jag har nu tre stycken av Asarnas Bifrost på rotning. Så, så småningom hoppas jag i alla fall på en stor fin planta igen! Tummen upp

Jag fick också ett skott av en gammal Mårbacka av min kusin och då fick jag pelargonviruset! Illamående Ja, jag menar förstås att jag fick sug på nya pellisar och är nu igång med samlandet. Jag vill ha ALLA pelargoner jag ser, men jag måste begränsa mig till de jag mest tycker om då jag bor i lägenhet numer, men har uteplats. Men det är den där vinterförvaringen som kan bli problem. Nåväl, jag har ett extra rum som jag håller lite svalare på vintern, så det ska nog gå. 

Så nu får ni följa med nästan från början med mitt samlande! 

Tyvärr har jag inga fina bilder på blommande pelargoner. De jag hade på mina gamla pelargoner har jag inte kunnat hitta, varken på min gamla dator eller på någon CD skiva. Men kanske dyker de upp eller inte... Till dess mina pellisar blommar så blir det lite "grått och trist". 

Sajtvärd på Teckning iFokus, Medarbetare på Pelargoner i Fokus.

Anmäl
2018-05-28 15:00 #1 av: Rhonda

Vad skönt att det finns fler än jag som är pelargongalningar. Gapskrattar

Kul att du ha fått Bifrost tillbaka! Jag har alltid skott på gång av de som jag tycker bäst om, ifall.

Jag har inte heller bilder på de som jag hade för 10-15 år sedan. 

Anmäl
2018-05-28 15:00 #2 av: HundochKatt

Idag fick jag hem 3 pelargoner som jag har köpt på Tradera, från två olika säljare. 

Asarnas Idun och Asarnas Ratatosk, var riktigt fina och välrotade. Men jag blev lite besviken på Oxarv, en fjuttig liten stickling som nätt och jämt rotat sig. Men, men, det är bara att hoppas att den tar sig.

Anmäl
2018-05-28 15:03 #3 av: Rhonda

Fanns det foto på skottet på auktionen? (Oxarv)

Vad tycker du om de nya 'zonartic' pelargonerna? (de är inget för mig)

Anmäl
2018-05-28 15:14 #4 av: HundochKatt

Dags för plantering! Så här gör jag!

Jag använder mig av vanlig blomjord, Den här gången har jag Hasselfors. Köpa speciell pelargonjord är som att gå på de olika rasfoder som Royal Canin sysslar med. Nej, vanlig blomjord blandat med Perlite, duger jättebra!

Varför blandar jag Perlite med jorden? Pelargoner tycker om att ha det luftigt bland rötterna och ofta är ju blomjord lite för kompakt. 

Jag har inget speciellt mått på hur mycket Perlite jag blandar i, jag går mer på känn så att säga.  Men det finns olika "recept" på blandningen, tex. 50 - 50 eller 70 - 30. 

Jag är nog närmare 70 -30.  Perlite kan man köpa på Granngården. 

När jorden är färdigblandad, tar jag fram passande krukor. Stoppar ner lite hushållspapper i botten för att inte jord ska rinna ur och fyller dem med jord/perlite blandningen. Gör en grop för den lilla plantan och fyller på. Jag trycker inte så hårt, utan bara så att plantan/sticklingen står stadigt. Sedan får de en skvätt vatten och så ställer jag dem i fönstret. Jag tittar till mina sticklingar varje dag och vid behov ger jag dem lite vatten. 

Anmäl
2018-05-28 15:21 #5 av: HundochKatt

Och så här ser mitt Pelargonfönster ut. Här trängs nu 3 x Asarnas Bifrost, Asarnas Idun, Asarnas Ratatosk, Oxarv, Cook's Birds Egg, Odensjö Liesel, Gammal Mårbacka och så den rangliga är en röd Kärlekspelargon som jag fick av särbon för ett par år sedan. Vet inte om jag ska klippa ner den eller vänta med det ett tag.

Anmäl
2018-05-28 15:25 #6 av: HundochKatt

#3 Jo, det fanns bild på sticklingen men jag upplevde den som kraftigare och står det rotat så ska det vara rotat. Men den blev inte så dyr så jag får hoppas den tar sig ordentligt med lite omvårdnad. Oxarv är ju en av mina gamla favoriter också. 

En del Zonartic tycker jag ser väldigt fina ut. Men jag har inte sett någon i verkligheten ännu. Men de flesta är ju vansinnigt dyra! 

Har ju ropat in eller köpt sticklingar för ganska mycket pengar de senaste dagarna (fler kommer denna vecka) så jag måste säga stopp tills skattepengarna kommer! Cool

Anmäl
2018-05-28 20:40 #7 av: Pyttelite

Så roligt att få vara med och följa ditt uppväxande Pelargonfönster.

Jag tycker de riktigt gamla pelargonerna med nästan vedartade stammar ser mäktiga ut men mina har lång väg fram  tills dess.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-05-28 20:46 #8 av: HundochKatt

#7 Det tar inte så lång tid ändå att få de där vedartade stammarna, ett par år, men lite beroende på sort har jag för mig. 

Anmäl
2018-05-29 13:08 #9 av: HundochKatt

Så himla roligt! Idag damp det ner fyra paket! Lipar 

Jag är som ett barn på julafton när paket kommer. Galen

Det blev en stor planta av Asarnas Loke, sedan var det Asarnas Munin. En söt liten planta av Honeywood Suzanne. Och två orotade sticklingar av Minnie och Brocade (tror den var röd). Loke och Munin har små blomknoppar så om de klarar sig så behöver jag nog inte vänta alltför länge innan någon pellis blommar! 

Anmäl
2018-05-29 13:32 #10 av: Rhonda

Jipiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Jag är likadan, väntar med spänning på att paketen ska komma!

Anmäl
2018-05-29 14:00 #11 av: HundochKatt

#10 Visst är det kul bara att få paketen och öppna! Skulle inte ha något emot om jag fick 50 paket om dagen. Galen

Anmäl
2018-05-29 14:17 #12 av: Rhonda

#11 Det är något fel på dig! Man ska sikta på MINST 200st! Gapskrattar

Anmäl
2018-05-29 14:20 #13 av: HundochKatt

#11 Får skylla på pelargonviruset, det har inte brutit ut ordentligt ännu! Gapskrattar

Anmäl
2018-05-29 14:25 #14 av: Rhonda

Jag har haft den, den är fruktansvärd, o såååå smittsam!! 

Anmäl
2018-05-29 14:32 #15 av: HundochKatt

Haft? Har du den inte längre?

Anmäl
2018-05-29 14:34 #16 av: HundochKatt

De här blomknopparna kommer jag att stirra på nu och hoppas, hoppas att de klarar sig efter flytten, så jag får lite blommande pellisar snart. 

Asarnas Munin och Asarnas Loke

Anmäl
2018-05-29 14:34 #17 av: Rhonda

#15 Nej! Hade den från 2004-2016. Jag är precis slut! Gapskrattar

Men jag har köpt de nya fröerna iaf. Lite kul måste man ha ju! Hahaha

Anmäl
2018-05-29 14:37 #18 av: Rhonda

#16 Vet du vad det kallas för i USA när man går o glor på plantorna jämt?

Man är en 'Helicopter gardener'. Jag är en typisk sådan.

Anmäl
2018-05-29 14:40 #19 av: HundochKatt

#17 Haha, ja, jag hade en släng av den för 12-15 år sedan men blev frisk en vår när jag knappt hade några pellisar kvar. Men nu verkar jag åkt på den igen.... så var inte säker, den kan komma igen! Lipar

#18 Nä, det visste jag inte men kul benämning! Helicopter gardener! That's me!

Anmäl
2018-05-29 14:43 #20 av: Rhonda

#19 Kan man blir smittad genom en datorskärm?

Vad ska vi säga på svenska - helikopter odlare?

Anmäl
2018-05-29 14:49 #21 av: HundochKatt

#20 Absolut, man går inte säker någonstans för viruset! Och datorskärmen är den som sprider viruset mest!Kräks

Låter lite tråkigt med odlare - finns det något annat?Funderar

Tycker bättre om Helicopter Gardener

Anmäl
2018-05-29 14:54 #22 av: Rhonda

Fy på dig! Ingen engelska - vi bor ju i Sverige.  Skrattar

Anmäl
2018-05-29 15:14 #23 av: HundochKatt

Förlägen Skäms, men bara lite. Skämtar Hör på ordet odlare. Finns det inte något annat ord man kan använda? Funderar så det knakar. 

Anmäl
2018-05-29 15:24 #24 av: Rhonda

Hahaha!   Garden , trädgård. Gardener, trädgårdare. Hahaha

Anmäl
2018-05-29 15:43 #25 av: HundochKatt

Trädgårdare var väl bra Galen 

Anmäl
2018-05-30 12:35 #26 av: HundochKatt

Nu är jag sådär tråkig igen och visar upp de pellisar som jag fick idag. Tyvärr blir det inga fler paket den här veckan (om jag inte glömt någon) och inte heller nästa. Kan ju inte göra mig av med varenda krona den här månaden på pelargoner! Men när skattepengarna kommer så ska jag väl köpa några till. Galen 

Idag fick jag tre paket. En stjärnpelargon vid namn Don Chiverton, damen Karna som tyvärr tog en extra dag med postnord och ser lite blek ut. Och så ytterligare en Asarna, den här gången Fenrisulven. 

Nu har jag 6 stycken av Asarnas pelargoner men många kvarstår. De är ju hela 28 stycken i serien. Galen

I annonsen på Don Chiverton fanns det en blomknopp, men tyvärr så hade den redan slagit ut och tappade sina kronblad, men jag kunde se lite av färgen i alla fall.  Nåväl, bara hoppas att det blir nya knopp snart!

Något jag tyckte var smart, var att använda sig av kaffefilter runt jordklumpen - det håller ju fukten bättre, så här när det är varmt. Den sticklingen (Don Chiverton, såg också piggast ut när den kom. 

Anmäl
2018-05-30 12:39 #27 av: HundochKatt

Det börjar bli fullt i mitt fönster! Men, jag har hela mitt sybord att fylla. Jag har egentligen bara ett fönster för mina pelargoner. I köket har jag mina Orkidéer, i sovrummet åker persiennerna nästan aldrig upp så det blir för mörkt och i vardagsrummet, där det finns mycket plats kan jag bara ha stora tunga krukor i för jag har en envis katt som slagit ner många krukor. Så inte en chans att jag kan ha några pelargoner där. 

Några kan jag nog flytta ut på uteplatsen snart. Men vill inte stressa de nyanlända för mycket. 

Anmäl
2018-05-30 17:23 #28 av: HundochKatt

Nu har det där pelargonviruset slagit till på allvar! Yrar Jag går bara och "Helikopterträdgårdar" (eller FlygandeTrädgårdare?) och inbillar mig att det ska hända något på 5 minuter. Gapskrattar Looser

Jag behöver fler pelargoner!! Galen

I alla fall så upptäckte jag att min Gamla Mårbacka, har börjat växa så det knakar (ja, på 5 minuter!) och kollade rötterna. Jodå, det var gott om rötter så det fick bli en något större kruka. Alltid något att göra i alla fall... 

Anmäl
2018-05-30 17:29 #29 av: HundochKatt

Asarnas Loke och Kärlekspelargonen fick flytta ut. Men det var alldeles för hett i solen så de fick ledas till en stol i skuggan tills vidare. 

Anmäl
2018-05-30 18:20 #30 av: Rhonda

Helicopter gardener (helikoptertradgårdare - min benämning) betyder att man jämt  hovrar över plantorna/fröna för att se om de gror/växer

Anmäl
2018-05-30 22:05 #31 av: Pyttelite

Vi är nog curlingbönder lite till mans! Skrattar

Härligt med Pelargonfrossa - det värmer!

Anmäl
2018-06-01 23:46 #32 av: HundochKatt

Tog en tripp med särbon till Åsby Handelsträdgård och sedan till Prästgården (Hallstahammar). Det resulterade i några pelargoner och ett par krukor. Galen

Närmare presentation av nyförvärven och bilder kommer när jag har lite mer tid. 

Anmäl
2018-06-02 04:40 #33 av: Pyttelite

Härlig färgprakt och grönska!

Anmäl
2018-06-02 07:47 #34 av: Rhonda

Så kul att få se dina 'bebisar'!

Anmäl
2018-06-02 15:06 #35 av: HundochKatt

En av pelargonerna jag köpte igår, eller rättare sagt, särbon köpte den (han såg väl hur förtjust jag blev i den och mina pengar var slut)  var den gula pelargonen First Yellow.  Det var en rätt stor och fin planta. Försökte lite hastigt att ta foton på blomman i solen (Vi har 30,8 grader i skuggan idag). Så himla söt är den! Kär

Anmäl
2018-06-02 15:26 #36 av: Rhonda

#35 First Yellow är en vacker pelargon! Jag har haft en sådan.

Anmäl
2018-06-02 17:04 #37 av: Pyttelite

Jag har sneglat lite på de gula varianterna och tycker att de är smått fantastiska även om de röda, rosa, orangea, lila, ... pelargonerna är fina de med.

Grattis till en fin present - tror att den uppskattar värmen mer än vi.

Anmäl
2018-06-03 02:28 #38 av: HundochKatt

En annan av fredagens inköp var ljuvliga gräddbakelsen - PAC Viva Madeleine Kär

Anmäl
2018-06-04 12:57 #39 av: HundochKatt

Fortsätter att fylla på av de jag köpte i fredags.

Kärrgruvan

Anmäl
2018-06-04 13:02 #40 av: HundochKatt

Caliente.

Mycket snyggare och mörkare röd i verkligheten. Rött har jag alltid haft svårt för att få till rätt färg på när jag fotar. Kanske att jag hade fått till det bättre med den andra kameran, men detta får duga. 

Anmäl
2018-06-04 13:05 #41 av: HundochKatt

Appleblossom Rosebud  

Blommar inte så mycket just nu men det finns mer knopp. 

Redigerad: Ändrat till Appleblossom Rosebud. Det stod på lappen bara Appleblossom och jag har haft funderingar på om det inte är en med tilläggsnamnet Rosebud. Jag har nu fått det bekräftat, att med största sannolikt är det alltså en Appleblossom Rosebud. Varför en del kallar det för bara Appleblossom beror förmodligen på att de köpts in från Danmark och då heter de bara Appleblossom. 

Anmäl
2018-06-04 13:08 #42 av: HundochKatt

Occold Shield.   

Stackaren hade inte fått sol, så jag förbarmade mig över den så den fick följa med hem. Bladen börjar mörkna.  Blir röda blommor sedan. 

Anmäl
2018-06-04 13:12 #43 av: HundochKatt

Och så blev det en Picotee Pink. Årets Pelargon 2018.

Den hade en blomma, men innan jag hunnit fota den så vissnade den i värmen så tills knopparna slår ut så blir det denna bild. Det var alla från fredagens inköp. 

Anmäl
2018-06-04 13:18 #44 av: Rhonda

Fina allihopa!

Anmäl
2018-06-04 13:54 #45 av: HundochKatt

#44 Ja, alla pelargoner har ju något man tycker om. Ibland är det bara bladen, färgen, växtsätt osv. 

Dagens nykomling till samlingen: 

Dresden Pink

Anmäl
2018-06-04 14:00 #46 av: Rhonda

Aha! En dvärgpelargon!

Jag köpte 'Kleine Liebling' (dvärg) från Tradera för ett tag sedan.

Anmäl
2018-06-04 16:53 #47 av: HundochKatt

Jag har flera dvärgar - man kan ha flera och de tar inte så stor plats. Galen

Skämt åsido. Jag gillar dvärgpelargoner, tycker att de är så söta. Längtar tills Honeywood Suzanne sätter knopp och blommar. Och så är ju några av Asarna dvärgpellisar också. 

Anmäl
2018-06-04 18:26 #48 av: HundochKatt

Den här trappan köpte min särbo till mig på Lidl i helgen. 

Nu har jag bara slängt upp lite krukor provisoriskt för bildtagning. 

Anmäl
2018-06-04 18:30 #49 av: HundochKatt

Önskar jag hade finare golv på uteplatsen. Det är en hyreslägenhet och någon klåpare har lagt plattorna. FörskräcktJag har inte haft ork (har ju fibromyalgi) att göra om det. Men önskar så att jag hade ett fint trägolv när plattorna är så fula och ojämt lagda.  Men sådant får man bekosta själv...

Anmäl
2018-06-04 18:38 #50 av: Rhonda

Vad fint!

Anmäl
2018-06-04 22:54 #51 av: HundochKatt

Det går ju åt mycket krukor när man köper nya plantor som ska planteras om, för att inte tala om alla sticklingar. Så jag tog en tur idag med hundarna upp till landet, till exet. Och rotade fram resten av mina gamla lerkrukor. Lite annat hängde med också i farten. Nu finns det inga kvar där vad jag vet och det trodde inte exet heller. Men han blev rålös och undrade om jag skulle ta alla krukor?  - Japp, alla lerkrukor! Cool Ja, inte får han för sig att han ska börja med blommor. Det vet jag men han är lite av en samlare - kan ju vara bra att ha - fast han lär aldrig använda dem. 

Nåväl, det blev i alla fall 30 krukor och lite fat.

Nu har jag diskat dem alla i diskmaskinen. Ja, man kan diska lerkrukor i maskinen, ifall ni inte visste det. Men först ser jag till att få bort ev. jord och annat löst. 

Några krukor är gamla och har fått en vacker patina. Nej, patinan försvinner inte i diskmaskinen, konstigt nog. 

Men allra gladast blev jag när jag fann min mycket gamla handdrejade kruka. Hur gammal den är har jag inte en aning om men den har många, många år på nacken. 

Sådär, nu har jag massa krukor igen men de större hittade jag inte, så det får jag komplettera med vid behov. Men nu har jag så det räcker i alla fall till 30 pellisar till! 

Sedan har jag ju förstås en massa plastkrukor också och de används i brist på annat. 

Anmäl
2018-06-05 13:01 #52 av: HundochKatt

2 Nykomlingar. Asarnas Midgård och primärhybriden P.Caffrum x Diana. (googla gärna på den sista, ursöta blommor). 

Blev extra glad att Midgård hade en söt blomma som sa Hej! Kär

Anmäl
2018-06-05 13:10 #53 av: Rhonda

Kul med en massa nya pelargoner!

Anmäl
2018-06-05 22:29 #54 av: HundochKatt

Jag kanske är en hönsmamma när det gäller pelargonerna men det hotas med 6 grader bara inatt och mina har inte varit ute så mycket, inte mer än i värme, så för säkerhets skull så bar jag in dem nyss. Har ju så små plantor också, så det kändes bättre att ta det säkra mot det osäkra...  Tur att jag inte har så många än. 

Anmäl
2018-06-05 23:48 #55 av: HundochKatt

Konstigt att jag missat den här lilla knoppen på näpna Honeywood Suzanne! Nåväl, kanske inte så konstigt för plantan är pytteliten och knoppen är ca 5 mm stor. 

Liksom de flesta pelargoner så anpassar sig storleken till krukstorleken. Uppfödaren till den här lilla saken har nog en liten kruka, men jag har inte bestämt mig om jag ska låta henne bli större eller få vara kvar i en av de mindre krukorna jag har. Det får jag se tiden an... Hon har ju i alla fall inte vuxit ur sin nuvarande kruka. 

Anmäl
2018-06-06 08:21 #56 av: Rhonda

#55 Roligt att den har blomknopp! 

Jag får komma o ta tempen på dig! Du har en allvarlig virus! 

Den kan vara väldigt långvarig men som tur är får man enbart positiva men! 

Anmäl
2018-06-06 10:39 #57 av: Pyttelite

#51 Jag hade ingen aning om att de gick att köra i diskmaskin - funderade just på hur du kunde få så fina krukor och tänkte på allt slit att få dom fina.

Misstänker att det vita oftast är kalkavlagringar men de ser mycket fina ut med patina.

Jag har sett att det numera finns många fler kruktillverkare och då även för lerkrukor. De är oftast lite dyrare men väldigt vackra och trevliga. Sedan finns även glaserad varianter som är mycket dyra men oavsett modell och pris är det trevligt att se olika idéer.

#56 Ja vi får verkligen hoppas att det saknas vaccin för den här sjukan ett bra tag till!

Anmäl
2018-06-06 11:31 #58 av: HundochKatt

#51 Patina blir det av kalk, gödsel, vatten, väder och vind. Min kusin har sina tomma krukor ute året om. Jag har ingenstans att ha dem, så de är inne tills de tas i bruk. 

Förr försökte jag ta bort så mycket som möjligt av patinan som blev för jag tyckte det såg fult och gammalt ut. Men med åldern har jag lärt mig att uppskatta patinan som vackert, dvs. om det är naturligt. 

Det går ju att fixa en fuskpatina om man vill med bla filmjölk. Men jag låter tiden ha sin gång. 

Vackrast patina får ju de äldsta krukorna tycker jag, så man får ha tålamod. Eller hitta gamla krukor på loppis. 

Jag tycker att pelargoner trivs bättre i lerkrukor, dock får man kanske vattna lite mer då torra krukor drar åt sig av fukten från jorden. Plastkrukor använder jag i brist på annat men alltid till orotade sticklingar, då de håller jämnare fuktighet. 

Anmäl
2018-06-06 11:33 #59 av: HundochKatt

#56 Ja, jag har nog det. Önskelistan blir bara längre och längre.....Så jag slutar nog på 100 eller så innan året är slut.. Har väl 29 nu tror jag...Galen

Jag vet inte om det är bara positivt med pelargonviruset... då tänker jag på plånboken som gapar tom. Looser

Anmäl
2018-06-06 22:28 #60 av: HundochKatt

Jag har redigerat inlägg #41. 

Anmäl
2018-06-07 17:58 #61 av: HundochKatt

Picotee Pink har slagit ut. Kär

Anmäl
2018-06-08 16:11 #62 av: HundochKatt

En nykomling i gänget! Asarnas Sleipner.  Kär Älskar äggskalspelargoner!

Anmäl
2018-06-09 10:45 #63 av: beem

Wow så läcker.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2018-06-09 21:27 #64 av: HundochKatt

Idag var jag till Bockhammar där bla Mälardalens Pelargonvänner hade försäljning av sticklingar. Jag hade en lång önskelista, men hittade bara två som fanns med på listan. Dock så tycker jag att tre av borden (4 olika försäljare) var lite röriga så det var svårt att se vad som fanns. I alla fall så blev det 14 sticklingar sammanlagt varav 5 zonartics. Jag är lite nyfiken på dem då jag inte sett några in real life, bara på bild och får väl vänta tills mina sticklingar växer upp och blommar. Så jag kan inte säga varken bu eller bä.. innan dess. 

Redigerad med namntillägg: 

Zonartics: Unikorn Za Spring, Lara Peter, Lara Marjorie, Lara Envoy och Eras Ängladans. 

Övriga: Asarnas Mjölner, Sharon Louise, Deacon Birthday, Emperor Nicholas, Cherie Maid, Norrland/Tierps pelargon, Pelargongaragets Helena, Elnaryds Maestro, Artic Snow.

Anmäl
2018-06-09 22:31 #65 av: beem

Spännande med Zonartics. De är en nyhet för mig. Har läst om dem  första gången i år.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2018-06-09 22:35 #66 av: HundochKatt

Ja, det är spännande att se om jag lyckas få dem att blomma. Men det får vi se tiden an. Nu måste jag ta reda på vad de gillar och inte gillar, för det har jag ingen aning om.

Anmäl
2018-06-11 12:41 #67 av: HundochKatt

En ny dag i pelargonträsket. Galen

Igår planterade jag om en del av alla nyinköpta sticklingar. Har några kvar eftersom jag inte har tillräckligt med jord. Men alla Zonartics fick i alla fall nya krukor och jord. Har förstått att det kan dröja väldigt länge innan de blommar, speciellt vissa sorter. Så det gäller tydligen att ha tålamod och tålamod.... 

Hittade också en knopp på min P.Caffrum x Diana. Så det är bara att vänta och se ifall den kommer att slå ut. Har sett några mindre knoppar torka ihop i torkan, även fast jag försökt att duscha plantorna med lite vatten då och då. Inga mängder dock för en del pelargoner gillar det inte. Men i den här värmen som varit under längre tid så gör det nog nytta. 

Fick också en ny stickling med posten idag. Ivory Snow. Blev totalt förälskad i den när jag såg en bild på den. Så det var en sådan MÅSTE HA pellis och jag blev glad när jag såg att den var till salu i en FB grupp. Det kommer att bli vita blommor på den så småningom. Så läckert mot det brokiga i bladen. 

Och så en favorit i repris. Picotee Pink är verkligen en vacker pelargon i mitt tycke. 

Anmäl
2018-06-11 12:44 #68 av: HundochKatt

Nu vill det sig inte alls med mina bilder i inlägget, de blir för stora.... så jag lägger dem som bildspel istället. 

Anmäl
2018-06-12 16:50 #69 av: HundochKatt

Yeah! Mera plats åt pellisar!

Hade ett lutande fönsterbleck som är onödigt då det är under tak.... Klurade på hur jag skulle göra för att kunna ha pellisar där. Fick tipset att peta in en bräda. Sagt och gjort. 3 mindre brädor senare! Så mycket mera plats jag fick! 

Anmäl
2018-06-15 14:54 #70 av: HundochKatt

Asarnas Loke har äntligen slagit ut sin första blomma. Tänk vad en del kan ta tid på sig, medan andra går det fortare för. 

Igår upptäckte jag ohyra, på en nyinköpt pelargon. Emperor Nicholas som jag köpte i lördags i Bockhammar har Trips och smittat de två bredvid.Storgråter Hrmmm.... man blir inte glad precis. Men tack och lov var det bara Trips och inte rotlöss! Alla pelargoner fick sig en dusch av Pyretrum, vare sig de har eller inte har ohyra. När jag har fått hem Provado så ska jag sticka ner en i varje kruka. Och förhoppningsvis så tar det bort all ohyra och håller annan ohyra borta. 

För övrigt så har alla mina pelargoner flyttat ut, utom 3 små sticklingar som är på rotning. Här kom min fönsterhylla till användning. Nästan fullt! Men, jag får nog plats med några till. Såklart!

Anmäl
2018-06-15 14:56 #71 av: HundochKatt

Och så en bild till på min uteplats. Förstår inte att det ska vara så krångligt ibland att få till det där med bilderna i ett inlägg/artikel. Funderar Och försöker man redigera då har bilderna blivit för stora och allt blir en röra.

Anmäl
2018-06-15 15:47 #72 av: beem

Så mysigt du har. Klart man alltid kan klämma in 1 Pelargon till.........eller 2......eller flera.Skämtar

Anmäl
2018-06-16 15:13 #73 av: HundochKatt

#72 Så är det säkert. Bara pressa in fler. Jag bekymrar mig heller inte för vinterförvaringen för det ordnar sig på något sätt. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.